• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag tror inte att jag har tittat på en klocka under de senaste 5 åren för att se hur mycket klockan är. På riktigt :) Men håller med om att den borde ha varit manuell.

Skärmavbild 2022-12-26 kl. 17.59.35.png
Bra tänk!
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Ett tillägg till mitt förra inlägg.
Varför ska man ha en glasbaksida på en automat när man ändå inte ser verket utan bara en plåtbit som är graverad med tillverkarens namn.

Sinn 104. en enorm rotor som döljer allt och under den en stor klumpig brygga som även den döljer det mesta


104 1.JPG
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Ett tillägg till mitt förra inlägg.
Varför ska man ha en glasbaksida på en automat när man ändå inte ser verket utan bara en plåtbit som är graverad med tillverkarens namn.

Sinn 104. en enorm rotor som döljer allt och under den en stor klumpig brygga som även den döljer det mesta


104 1.JPG
Svaret är att man inte ska ha glasbaksida över huvud taget 😉 På med ett ordentligt lock! Gäller på alla märken förutom A. Lange
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ett tillägg till mitt förra inlägg.
Varför ska man ha en glasbaksida på en automat när man ändå inte ser verket utan bara en plåtbit som är graverad med tillverkarens namn.

Sinn 104. en enorm rotor som döljer allt och under den en stor klumpig brygga som även den döljer det mesta


104 1.JPG
Precis.
Även om det är snyggt dekorerat är det ju inte mycket man ser mer än brygga och rotor...
20221226_194657.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tyckte det var kul i början med öppen baksida men nu bryr jag mig inte så värst mycket alls.

Om man ger bort en automatklocka till någon som aldrig har haft annat än en digitalklocka eller stängd klocka i budgetklassen och iakttar personen, så förstår man snabbt varför tillverkarna fortsätter med glasbaksida :) Det är en fascination helt enkelt, även med en enkel rotor och att vrida klockan så att rotorn flyttar sig och uppenbarar del efter det av urverket.

Med det sagt föredrar jag manuella urverk för det oftast tunnare caset, samt som många redan påpekat känslan att dra upp klockan. Men jag skulle inte ha något emot om Sinn gjorde en automat med glasbaksida och microrotor!
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Om man ger bort en automatklocka till någon som aldrig har haft annat än en digitalklocka eller stängd klocka i budgetklassen och iakttar personen, så förstår man snabbt varför tillverkarna fortsätter med glasbaksida :) Det är en fascination helt enkelt, även med ren enkel rotor och att vrida klockan så att den flyttar sig och uppenbarar del efter det av urverket.

Med det sagt föredrar jag manuella urverk för det oftast tunnare caset, samt som många redan påpekat känslan att dra upp klockan. Men jag skulle inte ha något emot om Sinn gjorde en automat med glasbaksida och microrotor!
Microrotor är utan tvekan en suverän lösning. Lite förvånad att inte fler tillverkare använder sig av en sådan.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Om man ger bort en automatklocka till någon som aldrig har haft annat än en digitalklocka eller stängd klocka i budgetklassen och iakttar personen, så förstår man snabbt varför tillverkarna fortsätter med glasbaksida :) Det är en fascination helt enkelt, även med en enkel rotor och att vrida klockan så att rotorn flyttar sig och uppenbarar del efter det av urverket.
Ja men precis, verkligen.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Svaret är att man inte ska ha glasbaksida över huvud taget 😉 På med ett ordentligt lock! Gäller på alla märken förutom A. Lange
Håller med till 100 procent! Fint graverade baklock är oändligt mer tillfredsställande att titta och känna på. Tycker inte det finns några vackra automatiska urverk egentligen. Rotorn skymmer ju allt som @perhog skriver.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
För mig är det tre saker där manuellt verkligen slår automatiskt på fingrarna.
1. Känslan att dra upp den.
2. Ger tunnare klockor.
3. Snyggare urverk. I de fall klockan har glasbaksida ser man nästan bara rotorn annars.
Nr 2 att de blir tunnare tycker jag är den största fördelen. Hur tjock är en modern 103a? Min vintage 103a som är manuell är 11 mm tjock inklusive insert. Sen poppar plexit några mm men det känner man ju inte av.
6AA5E48B-0958-42F1-97FF-D33F4EA4A2E9.jpeg
DEDB8E84-3F0B-42BA-B0B4-1EB551148AEA.jpeg
 
Topp