• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Med tanke på intaget av bubbel finns det en uppenbar risk att det är den sista bilden ni får i år.

Tack för att ni förgyllt detta år. 😍

IMG_20221231_204112.jpg
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Godmorgon, här är en riktigt trevlig sida:

 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sinn 809. Går inte att klaga på höjden i alla fall :)

Länken finns för övrigt att köpa från Sinn om någon skulle vara hugad spekulant på referensen men bara hittar bra head only-exemplar.

Finns även med den äldre länken som är till 8820, men den går tyvärr inte att köpa ny.

Edit: Första bilden rök. Vinter och mina händer går inte ihop.

C3192D1C-2582-4C31-B633-C1244A1E35D5.jpeg
7C842F39-C024-4E9E-8F8C-ED59E7054084.jpeg
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Sinn 809. Går inte att klaga på höjden i alla fall :)

Länken finns för övrigt att köpa från Sinn om någon skulle vara hugad spekulant på referensen men bara hittar bra head only-exemplar.

Finns även med den äldre länken som är till 8820, men den går tyvärr inte att köpa ny.

Edit: Första bilden rök. Vinter och mina händer går inte ihop.
Jag kommer köra min imorgon. Har ingen länk. Du sitter inte på en extralänk av äldre typ? :)
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Tyvärr inte. Är på jakt själv efter den äldre länken :)

Men det var bra pris på den nya, 165€+25€ i frakt. Men såg nu när jag letade efter fakturan i mejlen att det var 2019 så en brasklapp för både pris och tillgänglighet.
Det står inget ref.nr på länken på din faktura? :) med det låga priset gör det inget om det kostar mer nu.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Länk eller band - olika längd på stiften?

Läste ett intressant inlägg på Uhrforum om Klassik12, sida 70.
Tråden;

Kort gick det ut på att "Donnerwetter" köpte länken och monterade det med stiften han fått med till läderbandet.
Gillade inte riktigt länken och tänkte byta tillbaka och hade då ett h-vte att få loss länken.
Fick hjälp av Sinnhandlaren som då menase att han hade haft haft fel stift.
"Steinhummer" svarade i tråden att man ska ha 19mm stift till länken.
Och som "Pillepalle" skriver; vad händer med stabiliteten?

Jag fick samma info om längd på stiften till min Guinand GMT; de är 19mm. Till banden är de 20mm.

Har ngn mer kunskap i ämnet?

Donnerwetter:
Ich hatte für die Klassik das Stahlband bestellt und montiert. Fand dann aber das Lederband authentischer und wollte wieder zurück wechseln. Nach mehreren Versuchen und Kratzern bin ich zum Sinn-Händler. Da stellte sich heraus, das beim Metallband die falschen Stege mit geliefert worden sind. Und die gingen nicht mehr so einfach raus.

Pillepalle;
Okay, ich aktiviere die Diskussion mal wieder, weil ich die Uhr bislang am Leder oder Hook Strap trug:
Wie kann es sein, dass die 20er Federstege, welche für das Lederband geliefert wurden, beim Stahlband nicht mehr passen?! Die Stege „passen“ ja durch die Stahlband Endlinks. Kann es sein, dass man einfach eine Federsteg Zange nutzen, und beide Seiten gleichzeitig „eindrücken“ muss, damit man das Stahlband anbringen kann?
@steinhummer meinte ja, dass man 19er Stege beim
Stahlband braucht, aber das scheint mir bei 20mm Anstössen ein gefährliches Unterfangen zu sein, auf Kosten der Stabilität?
Vielleicht könnten ein paar Leute hier nochmal explizit beschreiben, welche Stege die richtigen sind?
 
Senast ändrad:

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Länk eller band - olika längd på stiften?

Läste ett inlägg på Uhrforum om Klassik12;

Kort gick det ut på att "Donnerwetter" köpte länken och monterade det med stiften han fått med till läderbandet.
Gillade inte riktigt länken och tänkte byta tillbaka och hade då ett h-vte att få loss länken.
Fick hjälp av Sinnhandlaren som då menase att han hade haft haft fel stift.
"Steinhummer" svarade i tråden att man ska ha 19mm stift till länken.
Och som "Pillepalle" skriver; vad händer med stabiliteten?

Jag fick samma info om längd på stiften till min Guinand GMT; de är 19mm. Till banden är de 20mm.

Har ngn mer kunskap i ämnet?



Donnerwetter:
Ich hatte für die Klassik das Stahlband bestellt und montiert. Fand dann aber das Lederband authentischer und wollte wieder zurück wechseln. Nach mehreren Versuchen und Kratzern bin ich zum Sinn-Händler. Da stellte sich heraus, das beim Metallband die falschen Stege mit geliefert worden sind. Und die gingen nicht mehr so einfach raus.

Pillepalle;
Okay, ich aktiviere die Diskussion mal wieder, weil ich die Uhr bislang am Leder oder Hook Strap trug:
Wie kann es sein, dass die 20er Federstege, welche für das Lederband geliefert wurden, beim Stahlband nicht mehr passen?! Die Stege „passen“ ja durch die Stahlband Endlinks. Kann es sein, dass man einfach eine Federsteg Zange nutzen, und beide Seiten gleichzeitig „eindrücken“ muss, damit man das Stahlband anbringen kann?
@steinhummer meinte ja, dass man 19er Stege beim
Stahlband braucht, aber das scheint mir bei 20mm Anstössen ein gefährliches Unterfangen zu sein, auf Kosten der Stabilität?
Vielleicht könnten ein paar Leute hier nochmal explizit beschreiben, welche Stege die richtigen sind?
Har inte tänkt på det för än nu men har nog oftast använt medföljande originalstift till länken. Men det kan förklara att det var ett h-vete senaste gången när jag skulle demontera länken på 13.1. Tack för tipset!
 

DaKa

Cartier
Har fått upp ögonen lite för en Sinn 356 flieger. Min stora fråga är hur storleken upplevs? Har en 18cm handled och är rädd att jag kommer uppleva den för liten! Nån som har samma preferenser och kan dela med sig?
 
Topp