• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

EZM3F är fortfarande grymt fin.
nbE9p15.jpg

Kan ni hjälpa mig att identifiera det här bandet från Sinn?
_20171011_104725.JPG

Gissar på att det är "cowhide in Vintage-Style; dark brown, contrasting seam white"?
Ser riktigt bra ut på 104 och funderar på om det inte skulle funka rätt bra på en 356 också. Håller ni med?
Precis. Samma band jag köpte till min. ;)

Edit: Bandet är rätt tjockt, vill du ha ett tjockt band till 356 och gillar färgen så är det bara att köra ;). Personligen tycker jag färgen blir lite för mörk för 356, men det är ju bara jag.

Vet inte vad dom tar för banden separat, men tvivlar på att dom är speciellt billiga och med det sagt inte speciellt prisvärda. Är lite besviken på kvalitén på mitt band. Kan ha fått ett måndagsexemplar.

Länkarna är ju dock en helt annan historia, grym kvalitét!

Senast ändrad:
Precis. Samma band jag köpte till min. ;)

Edit: Bandet är rätt tjockt, vill du ha ett tjockt band till 356 och gillar färgen så är det bara att köra ;). Personligen tycker jag färgen blir lite för mörk för 356, men det är ju bara jag.

Vet inte vad dom tar för banden separat, men tvivlar på att dom är speciellt billiga och med det sagt inte speciellt prisvärda. Är lite besviken på kvalitén på mitt band. Kan ha fått ett måndagsexemplar.

Länkarna är ju dock en helt annan historia, grym kvalitét!
Tack för det nyanserade svaret!
Du har ingen bild på den kombon så jag kan se hur det skulle se ut? :)
Läder kostar väl runt 1k tror jag.
Jag tycker att 356 passar på mörkare band också men allt beror på vilken typ av band det är. Tyckte att färgen såg rätt bra ut på det där men du kan ha rätt i det du säger.

En idé som slagit oss och som säkert kommer att förverkligas, men tack @Clark Kent för beställningen ;) och uppslaget!

Jag kan komma och lägga handpenning på en gång :) Mer seriöst hade det varit oerhört häftigt med en svensk limiterad Sinn. Det är alldeles för stor övervikt på coola japanska limiterade Sinn. Har det gått några diskussioner om vilken modell som skulle kunna bli aktuell?

100-årsjubileum ger för handen att 100ex borde vara ett bra antal, men då måste man nog utanför Sverige för att sälja slut. WatchBuys U1 Professional som gjordes i 100ex är i och för sig slutsåld. Page&Coopers U1 Blu1 gjordes i 50ex och är slutsåld även den.

Jag tolkar det förresten som att jag nu har fått bekräftelse att jag har bokat nummer 1 :D

Började själv kolla på en Exp1 innan jag såg 556. Oroar mig dock för att en 556 skulle kännas som ett tröstpris. Köpte en 104a så man kan ha flera :)

Jag tycker/tror inte att man behöver känna så. 556 är nog sett till priset en av de mest prisvärda klockan överhuvudtaget och den står helt på egna ben.

Priset är dessutom så lågt i förhållande till en Exp1 att det inte sätter käppar i hjulen för att komplettera med en Rolex längre fram. Det hade varit skillnad om man köpt en klocka för ca 30-40´istället...då hade jag förstått känslan av ett tröstpris och att det inte räckte ända fram.

Vet inte men gissar på att den öppningen används när man fyller upp boetten med olja då det vore opraktiskt och svårt att göra det via boettens baksida då denna annars skulle behöva sänkas ned i oljan i sin helhet tillsammans med boettlocket innan det skruvas på.

Change-oil.jpg

Edit: Som jag nu ser att @Yoko och @Adro själv också har gissat medan jag skrev mitt inlägg.

Senast ändrad:
Hallå! Sinnfolket!
Jag tog för första gången av länken på min ux.
ED50D1AF-03BD-4209-B365-F798884C9885.jpeg
Vad har den där skruven för funktion?
Edit: kan det vara där oljan fylls på?

Vet inte men gissar på att den öppningen används när man fyller boetten med olja då det vore opraktiskt och svårt att göra det via boettens baksida.

Borde ju rimligen vara så. Känns som det bästa sättet att få i oljan utan att det blir luft kvar i boetten. Men, som sagt, vet inte säkert.

Vad fyller oljan för funktion?
Som jag förstår det så fyller den två syften. Dels kan den inte imma igen och dels minskar det känsligheten mot tryck iom att det inte finns någon luft i boetten. Sinn skriver :
In a HYDRO watch case, the movement, dial and hands are held in a crystal-clear bath of fluid with the same refractive index as that of the sapphire crystal glass. This means that the light reflected by the dial and hands is not refracted as it enters the sapphire crystal glass.

The fluid is also incompressible. It replaces the air inside the case which inevitably contains moisture. This yields a whole range of advantages.

Tillbaka
Topp