• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tack för tips @Dr. D men det får bli att skicka till Sinn om de är villiga att ta sig an uppgiften.

Skärmavbild 2023-02-06 kl. 08.48.50.png


För övrigt ny prislista för service som gäller sedan 23.01.01.

Lossnar det som flagor eller?
Ser så ut på övre vänstra hornet?
Annars kan ju slitage vara "snyggt".
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lossnar det som flagor eller?
Ser så ut på övre vänstra hornet?
Annars kan ju slitage vara "snyggt".

Det har släppt från ändlänken, men ytskiktet går inte att jämföra med en modern svart länk. Det är ett ytterst tunt lager, framförallt på ändlänkarna.
Sen så saknar spännet den svarta färgen helt. Har sett flera originallänkar som ser likadana ut så betvivlar inte att det är något fel, men ser lite speciellt ut. (Lånad bild)

Blir lite tokigt också om länken blir sliten men boetten är mint :)

Skärmavbild 2018-08-21 kl. 21.52.42.png
Skärmavbild 2018-08-21 kl. 21.52.26.png
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det har släppt från ändlänken, men ytskiktet går inte att jämföra med en modern svart länk. Det är ett ytterst tunt lager, framförallt på ändlänkarna.
Sen så saknar spännet den svarta färgen helt. Har sett flera originallänkar som ser likadana ut så betvivlar inte att det är något fel, men ser lite speciellt ut. (Lånad bild)

Blir lite tokigt också om länken blir sliten men boetten är mint :)

Skärmavbild 2018-08-21 kl. 21.52.42.png
Skärmavbild 2018-08-21 kl. 21.52.26.png
Härlig länk-hade ingen aning om att den såg ut så där!
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Tack för tips @Dr. D men det får bli att skicka till Sinn om de är villiga att ta sig an uppgiften.

Skärmavbild 2023-02-06 kl. 08.48.50.png


För övrigt ny prislista för service som gäller sedan 23.01.01.

Rimligt med ny prislista. Vill minnas att den tidigare var från 2020.
Kommer inte ihåg vad det kostade tidigare men även om priserna gåt upp känns de inte orimliga på något sätt. Det är tyvärr frakten som tar en hyfsat stor del av totalen
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
På tal om service... Har för mig att diskuterades för ett tag sedan, men är det någon som vet om Sinn servar gamla urverk eller helt enkelt installerar nya?

Ingen aning, men min gissning är att man renoverar med tanke på att det är brist på allt nuförtiden och kompletta urverk lär inte vara något undantag.

Dessutom har verken i många modeller bytts ut genom åren som till exempel U1 som hade ETA 2824-2 tidigare men Sellita 200-1 nu. Skulle personligen bli rätt sur om jag hade en gammal U1 och Sinn bytte verk till ett Sellita.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag håller med er. Roligare att behålla samma urverk genom åren. Det är ju en del av charmen med att samla på mekaniska klockor. Jag har läst på KS och WUS att många tillverkare i Swatch Group sätter i nya ETA istället för att renovera gamla. Vet dock inte om det stämmer. Man får väl ta alla uppgifter som inte kommer från tillverkarna själva med en nypa salt.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Jag håller med er. Roligare att behålla samma urverk genom åren. Det är ju en del av charmen med att samla på mekaniska klockor. Jag har läst på KS och WUS att många tillverkare i Swatch Group sätter i nya ETA istället för att renovera gamla. Vet dock inte om det stämmer. Man får väl ta alla uppgifter som inte kommer från tillverkarna själva med en nypa salt.
Tudor är enligt uppgift en av tillverkarna som gör så. Jag vill minnas att de kör med ”refurbished” dvs man sätter i ett renoverat verk och att det verket som plockas ut skickas för renovering och hamnar i en annan klocka.

Men en brasklapp för att jag inte har koll utan bara läst på forum
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller med er. Roligare att behålla samma urverk genom åren. Det är ju en del av charmen med att samla på mekaniska klockor. Jag har läst på KS och WUS att många tillverkare i Swatch Group sätter i nya ETA istället för att renovera gamla. Vet dock inte om det stämmer. Man får väl ta alla uppgifter som inte kommer från tillverkarna själva med en nypa salt.
Sinn skickar ju med en påse med utbytta delar. Vore konstigt om de bara bytte verk och tog en näve delar och kastade ner i en påse för sakens skull.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kommer ligga på +80 med andra ord.

Pass :)

Ja, går den under 65k så är det under.

Något som kommer ut på öppen auktion eller är det via kontakt?

Har faktiskt aldrig sett den referensen säljas så dyrt så vet inte riktigt vad uppskattningarna kommer ifrån :) Till och med Heuer-varianten har svårt att nå upp till de priserna, och den är dyrare än Sinn´s motsvarighet.
 
Topp