• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Hej.

Hur gör ni med service på Sinn (U1)? Skickar ni till Erikssons Ur, eller till Sinn direkt? Vad kostar det idag?
Jag har skickat mina (icke U1) till Sinn direkt och nyttjat deras fraktavtal. Enkelt och smidigt. Det finns formulär för det och även gällande prislista på hemsidan. Kan vara till fördel att vara tysk ingenjör för att hitta det men det finns där.
 

Zee

Cartier
Jag drog ut kronan och då klickade klockan till, nu går inte sekundvisaren, det går inte att vrida upp klockan varken manuellt eller via automatiken. Någon som vet vad problemet kan vara och om det ingår att få fixat i standard-service?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Tror fortfarande på en ny panda, i Rosa och vitt....

Hoppas du på rosa subdials då eller? Hur besviken blir du om det inte blir som du önskar? 😁
Gärna fler rosa klockor 💗 tycker den rosa U50 var riktigt lyckad 😍

02-SINN.jpg
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är nog mer avancerat att göra en liten UX än att göra en U50 av en U1. Men borde inte vara omöjligt. Håller tummarna👍👍. De två 20mm till höger på bilden är alltså en UX och en U2 i U50-format :).
Nja det borde inte vara något större problem för Sinn att göra en mindre UX. De var allt ett tag sen U50 kom och den lär det gått bra för försäljningsmässigt. Många har ju önskat en mindre UX eller har de missat det? Hade de velat så tror jag allt den hade vart ute nu men vi får hålla tummarna som sagt! 😊
Det är nog fortfarande svajigt, haha. Relativt neutral nu. Använder den inte jättemycket, men...ibland. Nu har den suttit på länken ett tag. Kanske dags för läder igen. Sinns egna svarta är ju väldigt snyggt.
Finns ett pm bort annars 😉
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Nja det borde inte vara något större problem för Sinn att göra en mindre UX. De var allt ett tag sen U50 kom och den lär det gått bra för försäljningsmässigt. Många har ju önskat en mindre UX eller har de missat det? Hade de velat så tror jag allt den hade vart ute nu men vi får hålla tummarna som sagt! 😊

Finns ett pm bort annars 😉
Tror inte det är helt enkelt att göra en mindre ux tbh. Iaf inte om Sinn vill bibehålla alla specar såsom 500 atm osv. Men allt går att lösa såklart.
 

Zee

Cartier
Jag drog ut kronan och då klickade klockan till, nu går inte sekundvisaren, det går inte att vrida upp klockan varken manuellt eller via automatiken. Någon som vet vad problemet kan vara och om det ingår att få fixat i standard-service?

Zee har väl en U1:a? Jag hade letat efter urmakare på hemmaplan. Kanske bara är en kronhals som måste bytas.

Ja, det är en U1, ca 4-5 år gammal. Inte servad än. Brukar det hända att kronhalsen går at eller hoppar ur? Jag hade inte förväntat mig att detta skulle hända på ett så dyrt verk efter "bara" 5 år. (Sellita SW-200 tror jag)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja, det är en U1, ca 4-5 år gammal. Inte servad än. Brukar det hända att kronhalsen går at eller hoppar ur? Jag hade inte förväntat mig att detta skulle hända på ett så dyrt verk efter "bara" 5 år. (Sellita SW-200 tror jag)

Ta verkligen inte mina ord för sanning. Jag är djupt okunnig i mekaniken i ett urverk och det var bara en spekulation. Låt en urmakare göra en bedömning, förslagsvis på hemmaplan innan du skickar iväg klockan till Frankfurt.

Sen spelar det nog inte så stor roll vad ett urverk kostar gällande om man kan ha sönder en kronhals, det är inte en speciellt solid konstruktion som naturligtvis är känslig.

gt7.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jaha, ni vet vad definitionen av en idiot är va?? Göra samma sak om och om igen och hoppas på ett annat resultat. Jag har följaktligen anmält mig till OWG i år oxå.....någon annan som är lika korkad?

Jag får se hur jag gör. Det är ett roligt event på så sätt att det är en livlig tråd med glatt humör, men det är ju lite trist att inte få byta klocka :)
Gäller att hitta en klocka där man har så många möjligheter att byta band som möjligt.
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Ja, det är en U1, ca 4-5 år gammal. Inte servad än. Brukar det hända att kronhalsen går at eller hoppar ur? Jag hade inte förväntat mig att detta skulle hända på ett så dyrt verk efter "bara" 5 år. (Sellita SW-200 tror jag)
Vad som händer eller inte beror på ett antal faktorer, bland annat om man har tur eller ej! :) Du kan ju ha haft otur?
Sen finns ju möjligheten av SBT oxå....- ;-)
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Ja, det är en U1, ca 4-5 år gammal. Inte servad än. Brukar det hända att kronhalsen går at eller hoppar ur? Jag hade inte förväntat mig att detta skulle hända på ett så dyrt verk efter "bara" 5 år. (Sellita SW-200 tror jag)
Har hänt mig på ett nytt eta-verk för ett par år sedan. Med lite tur så kanske en uris kan lirka tillbaka det på plats men jag fick skicka på service (hade garanti dock).

Kan nog hända på de flesta klockor om man råkar ta i lite för hårt och råkar lägga tryck i annan vinkling än rakt ut när man ska ställa den. Har varit väldigt försiktig sen dess iallafall.
 

Nioq

Omega
2-Faktor
Torsdagsbling!

Stort tack till Martin på @ERIKSON URHANDEL som nästan oförskämt snabbt monterade på länken 😄

Någon här inne som på Erikson vid 13:30? :)

7C566782-EF44-4320-B2E4-A70F1440834F.jpeg
0EE14889-9380-4077-9298-4F1AEBFBAE9F.jpeg
2219B9C5-7008-4C97-AAE7-B730E6F6D427.jpeg

Klart bäst "konfigurationen" (H-länken gifter sig väldigt mycket bättre än F-länken på just den här modellen) och den som jag själv siktat in mig på från första stund. Måste bara få arslet och vagnen och köpa länkenhelv... Jag har faktiskt inte ens använt min Klassik 12 p.g.a. avsaknaden av länk - tyckte att den blev alldeles för topptung med läder.

Apropå H-länken: Någon som tror att Sinn någonsin kommer att uppdatera det där låset? Något ni eventuellt har hört något om @ERIKSON URHANDEL ?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Klart bäst "konfigurationen" (H-länken gifter sig väldigt mycket bättre än F-länken på just den här modellen) och den som jag själv siktat in mig på från första stund. Måste bara få arslet och vagnen och köpa länkenhelv... Jag har faktiskt inte ens använt min Klassik 12 p.g.a. avsaknaden av länk - tyckte att den blev alldeles för topptung med läder.

Apropå H-länken: Någon som tror att Sinn någonsin kommer att uppdatera det där låset? Något ni eventuellt har hört något om @ERIKSON URHANDEL ?
Hehe - trådens mest ställda fråga 😅

Många tyska tillverkare ligger efter där- Inte bara Sinn..
 
Topp