• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att Goldbronze är riktigt fin.
T50 blir bara grymmare och grymmare ju mer jag ser av den! Vill nu ha vanliga T50 OCH T50 Goldbronze!
1677488750363.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
T50 blir bara grymmare och grymmare ju mer jag ser av den! Vill nu ha vanliga T50 OCH T50 Goldbronze!
1677488750363.png

Håller helt med! Om jag inte hade varit så vintagefokuserad hade jag beställt en T50 på gummi.

Det kommer ju en del kritik mot Sinn´s släpp, men jag måste säga att U50, 105 och T50 på tre år är riktigt jäkla bra tillskott till en baskollektion.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Håller helt med! Om jag inte hade varit så vintagefokuserad hade jag beställt en T50 på gummi.

Det kommer ju en del kritik mot Sinn´s släpp, men jag måste säga att U50, 105 och T50 på tre år är riktigt jäkla bra tillskott till en baskollektion.
Vad tycker ni om visarna på T50?
Visst, de klossiga är ju signum i sig men tycker de funkar bra.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad tycker ni om visarna på T50?
Visst, de klossiga är ju signum i sig men tycker de funkar bra.

Gillar liksom @JoelD svärdsvisarna. Möjligt att man hade kunnat göra något roligt med sekundvisaren för att särskilja från U2/UX, men svårt att se vad det skulle vara utan att det riskerar att bli För iögonfallande. Uppskattar det strama formspråket som det är nu.

Det var hur som helst bra att man skippade visarna från T1. Nästa släpp i T50-familjen blir förresten T50 GBDR B eller T50 GBDR G :)

T1_B.jpg
 

AndersSv

Omega
Dåså, lite återkoppling.

Var nyss inne på klockmaster, runt 1000-ingen ville de ha för att fixa. Känns ju sådär, om man nu inte ska ha kvar den som typ beater.

Annars tänkte jag ju att någon härinne kanske var sugen på att göra ett klipp på en 556 (fullset) med pärlemortavlan och extra originalband? Får inte annonsera än (kan man se hur många inlägg man gjort?!) så kan inte lägga upp där...

// A
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Dåså, lite återkoppling.

Var nyss inne på klockmaster, runt 1000-ingen ville de ha för att fixa. Känns ju sådär, om man nu inte ska ha kvar den som typ beater.

Annars tänkte jag ju att någon härinne kanske var sugen på att göra ett klipp på en 556 (fullset) med pärlemortavlan och extra originalband? Får inte annonsera än (kan man se hur många inlägg man gjort?!) så kan inte lägga upp där...

// A

Du har bara 22 inlägg kvar, (krävs 50), så bättre att posta i Dagens Klocka, Vad gör du nu-tråden och ett par bilder här och sen efter det göra en riktig annons :)
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Jag är inte lika strikt inställt till det som jag vet att många är :)

Dels tycker jag att man kan se det rent estetiskt. Om nu en beige lume är det som passar bäst hon med färgschemat för tavla så är det ett logiskt val.

Jag ser heller inget problem med att välja det till en modell som man tar fram exempelvis i en heritage-serie. Jag hade gärna sett faux patina på min 103 ST C. Det hade gett klockan en ytterligare varmare framtoning och om man nu vill försöka skapa en klocka som ska knyta an till vintage, varför bara gå 90% hela vägen?
Kan ju inte annat än hålla med, kan till och med sträcka mig till att fler modeller borde finnas med E-lume, tex borde alla nya med ”raspig” tavla automatiskt ha E-lume för sakens skull.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tim jobbar ju inte kvar, men har du ingen annan kontakt att rycka i @yonsson för ett lån och en recension av T50?
Tänker att du har ju några fina exempel att luta dig emot som borde göra Sinn villiga att posta en klocka i riktning mot Sverige.

Hade varit toppen att få se T50 GDBR och få ett utlåtande om bronsguldbezeln.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tim jobbar ju inte kvar, men har du ingen annan kontakt att rycka i @yonsson för ett lån och en recension av T50?
Tänker att du har ju några fina exempel att luta dig emot som borde göra Sinn villiga att posta en klocka i riktning mot Sverige.

Hade varit toppen att få se T50 GDBR och få ett utlåtande om bronsguldbezeln.
Det hade varit kul men det var tog sjukt lång tid innan de hade en U50 för test så jag har inga höga förhoppningar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tänkte att jag skulle vara en kompis och tipsa en engelsman om att han postat en Sinn 6068 i fel forumdel på eBay, under Tillbehör istället för Klockor.

Han svarade och tackade, men idag fick jag nytt mejl med trackingnummer, (han hade mejlat fel person). Gick in på klockan och det visar sig att han trots allt inte gjort någon ändring och sålde den för ganska exakt 5.000 spänn! Listpris inklusive frakt till Sverige dryga 26´.


Skärmavbild 2023-02-27 kl. 16.02.46.png


Skärmavbild 2023-02-27 kl. 16.02.16.png
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag är inte lika strikt inställt till det som jag vet att många är :)

Dels tycker jag att man kan se det rent estetiskt. Om nu en beige lume är det som passar bäst hon med färgschemat för tavla så är det ett logiskt val.

Jag ser heller inget problem med att välja det till en modell som man tar fram exempelvis i en heritage-serie. Jag hade gärna sett faux patina på min 103 ST C. Det hade gett klockan en ytterligare varmare framtoning och om man nu vill försöka skapa en klocka som ska knyta an till vintage, varför bara gå 90% hela vägen?

Sen är det synd att Sinn inte väljer lume mer noggrant utifrån referensen. Den vita 104 till exempel skulle vara fantastisk med en vit lysmassa med blå ton när den aktiveras.

IMG_20200609_080237.jpg


Men naturligtvis är lume som är förändrad över tid bäst, här underbart exemplifierat med en av de största missarna jag har gjort då jag var osäker på äktheten och helt enkelt tog för lång tid på mig. Det var faktiskt inte ens speciellt bråttom, men jag gjorde inte jobbet i tid.

103165347_126472775739712_2478109740275330302_n.jpg
104133829_1146073885751824_4958570459155806910_n.jpg
aea5308a-c7ba-4ea3-b76b-e563228bc748.jpg
Dina sparade gamla bilder är ju värdiga en fakir! Plåga sig själv med vackra bilder av missade godbitar 😂
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Dina sparade gamla bilder är ju värdiga en fakir! Plåga sig själv med vackra bilder av missade godbitar 😂

Jodå, här finns det material till en både stor och vass spikmatta 😅 Här till exempel en Ezm1 ZUZ där jag tryckte på köpknappen men säljaren påstod att den redan var såld i butik. Är 99,9% säker på att man insåg missen med priset.

Skärmavbild 2020-09-15 kl. 23.36.10.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
EZM1-bonanza. Så här tror jag att det är fördelat 👇 Eller åtminstone är det här vad jag har uppskrivet utifrån vad jag har läst på olika forum. Om någon sitter inne med info om andra versioner eller antal så fyll gärna på.

EZM1 ZUZ - till tullens insatsstyrka, 22st. Det här var de första EZM1.
EZM1 ZUZ - till högre tjänstemän, okänt antal.
EZM1 ZUZ - överblivna som släpptes i Japan, okänt antal.

EZM1 3H - okänt antal.
EZM1 AR - okänt antal.

EZM1 Limited Edition från 2008 - 250st.

EZM1 Bape - 100st.

EZM1 ZTZ - 10st.
EZM1 ZTZ - med högerkrona, 3st!
Jag är osäker på vad ZTZ står för, kanske min eminenta källa för militära frågor @Fliegerchronograph🚁 vet?

Från höger till vänster: EZM1, ZUZ, ZTZ, ZTZ med högerkrona.

4ezm.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Här är Sinn's nya lås!!

Närå, skoja bara. Men här kommer den för mig självklara varianten där man blandar nytt med egen historik.

Jag är väldigt förtjust i Omegas nya lås och jag tycker att det gamla 80-talslåset från Sinn på ett sätt påminner.

Egentligen föredrar jag ett lås utan tryckknappar på sidan för ett renare utseende, så min lösning får bli som på det gamla låset men att man flyttar upp S och låter det bli delen som man greppar om, ungefär som på bilden från Omega.

Två varianter! En med strecken/räfflad till de mer vintage-osande referenserna och en med slät yta till exempelvis 556 och dykarklockorna.

Sen kommer vi till steglös microjustering. Jag måste säga att den lo fi-lösning som är i det gamla låset faktiskt fungerar. Men det skulle säkert kunna gå att kombinera med till exempel tre fasta steg som man kan korrigera utan verktyg och utöver det ha kvar den extra flexen som då blir som en milimeteranpassning. Men jag tycker att man måste prioritera låg profil. Funktion kan inte helt få gå före form.

Någonting sådant tror jag skulle bli ett riktigt lyft för märket.

IMG_20230227_221840.jpg


OMEGA310-30-42-50-01-002close-up-buckle.gif
 

David71

Rolex
2-Faktor
Här är Sinn's nya lås!!

Närå, skoja bara. Men här kommer den för mig självklara varianten där man blandar nytt med egen historik.

Jag är väldigt förtjust i Omegas nya lås och jag tycker att det gamla 80-talslåset från Sinn på ett sätt påminner.

Egentligen föredrar jag ett lås utan tryckknappar på sidan för ett renare utseende, så min lösning får bli som på det gamla låset men att man flyttar upp S och låter det bli delen som man greppar om, ungefär som på bilden från Omega.

Två varianter! En med strecken/räfflad till de mer vintage-osande referenserna och en med slät yta till exempelvis 556 och dykarklockorna.

Sen kommer vi till steglös microjustering. Jag måste säga att den lo fi-lösning som är i det gamla låset faktiskt fungerar. Men det skulle säkert kunna gå att kombinera med till exempel tre fasta steg som man kan korrigera utan verktyg och utöver det ha kvar den extra flexen som då blir som en milimeteranpassning. Men jag tycker att man måste prioritera låg profil. Funktion kan inte helt få gå före form.

Någonting sådant tror jag skulle bli ett riktigt lyft för märket.

IMG_20230227_221840.jpg


OMEGA310-30-42-50-01-002close-up-buckle.gif
Tror också det skulle bli ett lyft med den typen av lås, det borde vara en självklarhet för alla märken år 2023 att ha en sådan lösning, dock har du postat bild på Omegas förra lås som är tagen ur produktion, nu har den också fått verktygslös mikrojustering, en bra länk blev bättre :)

 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tror också det skulle bli ett lyft med den typen av lås, det borde vara en självklarhet för alla märken år 2023 att ha en sådan lösning, dock har du postat bild på Omegas förra lås som är tagen ur produktion, nu har den också fått verktygslös mikrojustering, en bra länk blev bättre :)


Undrar om man kan få be photoshopgurun @Martin. om det går att få en bild på hur låset skulle se ut med uppflyttad logotyp som "spänne" 🌻

@Clark Kent

Zentrale Technikgruppe Zoll

Toppen, tack! Tyska tullen hade fantastiska klockor :)
 
Topp