• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Denna sitter på till sista mars, gudarna villiga...
16773246314922023696334668490127.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Bara jag som störde mig på henne?

Tycker att hon är helt ok. Lyssnar hellre på henne än till exempel The Urban Gentry eller Archie Luxury 😊

Men de flesta klockkanaler är i ärlighetens namn rätt så trista.

Saknar en kanal som jag inte minns namnet på. Två lirare som satt mittemot varandra, surrade klockor och drack whisky, men man såg bara händerna och klockan som diskuterades.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag älskar AR och tar hellre risken för repor och ett relativt billigt glasbyte mot att alltid ha ett mjölkigt glas.
PXL_20230225_214226248.jpg

Sinn är bra på detta, när det inte är någon av fettmagneterna.
Ser man AR bredvid ickeAR i ett naturligt tillstånd är det svårt att argumentera emot tycker jag.
Ett OT-exempel:
20220805_182632.jpg
 

Andreas_Åkerlund

Cartier
2-Faktor
Jag älskar AR och tar hellre risken för repor och ett relativt billigt glasbyte mot att alltid ha ett mjölkigt glas.
PXL_20230225_214226248.jpg

Sinn är bra på detta, när det inte är någon av fettmagneterna.
Ser man AR bredvid ickeAR i ett naturligt tillstånd är det svårt att argumentera emot tycker jag.
Ett OT-exempel:
20220805_182632.jpg
Håller med dig, har haft en Explorer och en DJ och störde mig ständigt på avsaknaden av AR. Min 556:à har bra AR men det bästa jag har upplevt själv var på min Omega SMPC, den hade oxå AR på båda sidorna av glaset om jag inte har fel
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Håller med dig, har haft en Explorer och en DJ och störde mig ständigt på avsaknaden av AR. Min 556:à har bra AR men det bästa jag har upplevt själv var på min Omega SMPC, den hade oxå AR på båda sidorna av glaset om jag inte har fel
Ja, omega har kört dubbelsidig AR väldigt länge. Absolut fått skit för repkänslighet, men i min bok väger det tyngre att typ aldrig se glaset. Det känns som magi verkligen när det fungerar som det ska.
 

AndersSv

Omega
Hej alla glada!

Köpte en beggad 556 för ett tag sen och inspekterade väl inte jättenoga (my bad). Föregående ägare har antingen varit rätt ostadig på handen eller ouppmärksam, men har lyckats få små hairlines (de känns inte) runt alla luggholes. Man får leta för att få se dem ordentligt. Kan detta åtgärdas i efterhand? Tog en så ocharmig bild jag kunde.

Tack!

// Anders
 

Bilagor

  • IMG_20230226_133432.jpg
    IMG_20230226_133432.jpg
    48.3 KB · Visningar: 11

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hej alla glada!

Köpte en beggad 556 för ett tag sen och inspekterade väl inte jättenoga (my bad). Föregående ägare har antingen varit rätt ostadig på handen eller ouppmärksam, men har lyckats få små hairlines (de känns inte) runt alla luggholes. Man får leta för att få se dem ordentligt. Kan detta åtgärdas i efterhand? Tog en så ocharmig bild jag kunde.

Tack!

// Anders
Trist hur man kan lyckas få det att se så tråkigt ut. Ett sätt om man är skakig att slippa det där, är att tejpa runt hålet innan man tar fram hårda verktyg.

Men för att svara på din fråga, javisst. Men du gör det knappast själv. Du kan "släta ut" ytan genom att borsta den själv, men ska det göras på riktigt måste ytan slipas ned lätt.
 

AndersSv

Omega
Trist hur man kan lyckas få det att se så tråkigt ut. Ett sätt om man är skakig att slippa det där, är att tejpa runt hålet innan man tar fram hårda verktyg.

Men för att svara på din fråga, javisst. Men du gör det knappast själv. Du kan "släta ut" ytan genom att borsta den själv, men ska det göras på riktigt måste ytan slipas ned lätt.
Ja eller hur.

Hmm, vad kan något sådant gå loss på då? Är ju bara precis runt hålen det behöver fixas. I övrigt är klockan fin.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Trist hur man kan lyckas få det att se så tråkigt ut. Ett sätt om man är skakig att slippa det där, är att tejpa runt hålet innan man tar fram hårda verktyg.

Men för att svara på din fråga, javisst. Men du gör det knappast själv. Du kan "släta ut" ytan genom att borsta den själv, men ska det göras på riktigt måste ytan slipas ned lätt.


@AndersSv Jag hade ställt frågan till någon av forumets urmakare i Hemslöjdsdelen. Att lägga nästan 3´ på att fixa det där känns ovärt.

Klassisk tråd på KS nyligen om en GS där olika bilder visade klockan som snudd på nyskick vs katastrofrepig så frågan är hur mycket det där syns på armlängds avstånd. Det jag menar är att det kanske är relativt enkelt för någon kunnig på hemmaplan.
 

Patric J

Audemars
2-Faktor
Sinn är ett intressant märke och en 556 finns i tankarna att skaffa lite framöver. Jag är dock fundersam över antireflexbehandling även på utsidan. Ska göra klockan snyggare med mindre reflektioner. Men behandlingen är väl repkänslig vad jag förstår. Går glaset att enkelt byta ut då, och vad kostar det?
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
@AndersSv Jag hade ställt frågan till någon av forumets urmakare i Hemslöjdsdelen. Att lägga nästan 3´ på att fixa det där känns ovärt.

Klassisk tråd på KS nyligen om en GS där olika bilder visade klockan som snudd på nyskick vs katastrofrepig så frågan är hur mycket det där syns på armlängds avstånd. Det jag menar är att det kanske är relativt enkelt för någon kunnig på hemmaplan.
Håller med.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sinn är ett intressant märke och en 556 finns i tankarna att skaffa lite framöver. Jag är dock fundersam över antireflexbehandling även på utsidan. Ska göra klockan snyggare med mindre reflektioner. Men behandlingen är väl repkänslig vad jag förstår. Går glaset att enkelt byta ut då, och vad kostar det?

Behövs inte byta glas :)


Man hinner ju inte ha klockan framme ens för en bild utan att regnet vill vara med :) Det ser ut som att jag får gå över klockan en gång till för lite efterpolering men i stort är jag nöjd och 99% av all yttre AR är borta.

IMG_20201006_104250.jpg
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Sinn är ett intressant märke och en 556 finns i tankarna att skaffa lite framöver. Jag är dock fundersam över antireflexbehandling även på utsidan. Ska göra klockan snyggare med mindre reflektioner. Men behandlingen är väl repkänslig vad jag förstår. Går glaset att enkelt byta ut då, och vad kostar det?
Skulle inte säga att AR på Sinn är repkänslig alls. Har haft flera som används väl, vissa nästan för väl och aldrig fått en repa i AR. På 856 fick jag något som såg ut som att en kemikaliedroppe frätt ett märke och då polerade jag bort yttre AR själv med Dremel och polermedel typ Autosol.
 

AndersSv

Omega
@AndersSv Jag hade ställt frågan till någon av forumets urmakare i Hemslöjdsdelen. Att lägga nästan 3´ på att fixa det där känns ovärt.

Klassisk tråd på KS nyligen om en GS där olika bilder visade klockan som snudd på nyskick vs katastrofrepig så frågan är hur mycket det där syns på armlängds avstånd. Det jag menar är att det kanske är relativt enkelt för någon kunnig på hemmaplan.
Sant, kan kolla sen. Ska till klockmaster imorgon, de sa idag när jag pratade med dem att det nog inte skulle vara så dyrt. Så återkommer :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
@AndersSv Jag hade ställt frågan till någon av forumets urmakare i Hemslöjdsdelen. Att lägga nästan 3´ på att fixa det där känns ovärt.

Klassisk tråd på KS nyligen om en GS där olika bilder visade klockan som snudd på nyskick vs katastrofrepig så frågan är hur mycket det där syns på armlängds avstånd. Det jag menar är att det kanske är relativt enkelt för någon kunnig på hemmaplan.
Det där är rätt lätt att fixa. Tricket är att hitta samma grovlek på borstningen som original.
Lämnar man det till t ex Klockmaster så skulle jag gissa 500-1000 kr för att få det åtgärdat. Om man ska få det fixat eller ej beror väl på hur man avser att använda klockan. Om försiktigt, kan det ju vara värt att fixa till den. Om mer vardagligt, så kanske det blir mer repor o dyl, och då är kanske det är lika bra att acceptera den som den är.
 

AndersSv

Omega
Det där är rätt lätt att fixa. Tricket är att hitta samma grovlek på borstningen som original.
Lämnar man det till t ex Klockmaster så skulle jag gissa 500-1000 kr för att få det åtgärdat. Om man ska få det fixat eller ej beror väl på hur man avser att använda klockan. Om försiktigt, kan det ju vara värt att fixa till den. Om mer vardagligt, så kanske det blir mer repor o dyl, och då är kanske det är lika bra att acceptera den som den är.
Ja var nått sånt hon jag pratade med nämnde också. Är det en femhundring så känns det ok. Tänkte eventuellt sälja/byta klockan så då är det ju bra om allt är sjysst och ordnat.
 
Topp