• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Nya textilbandet kom idag, och måste säga, riktigt snyggt, dock som tidigare nämnts, rätt styvt, men tror det ger mer sig. För mig fick jag inte till någon perfekt passform, antingen för slappt eller för tajt. Får hoppas att det känns bättre när det satt sig lite :)

B0B4D11C-8A47-4838-BDF5-25F3DEA12180.jpeg



E01A433D-7D48-4DFF-927B-E9C4F8F445CC.jpeg



47AD2155-FBFF-4FD6-9C24-E1D5B6D2C98E.jpeg




D4D182ED-B54F-48BA-8798-B2F8D6609247.jpeg
Riktigt snyggt! Kan du bjuda på en bild på baksidan? Är nyfiken på hur det ser ut.
 
OWGM är rena döden för alla trådar på KS. Ett lysande exempel är våran egen stålman alias @Clark Kent som var rätt aktiv fram till OWGM halvtid men nu har även han krupit ihop i fosterställning och hysteriskt stirrande på klocklådan med alla Sinnar som han inte får prova på armen. Helt fristående från detta vansinne funderar jag redan nu på vilken klocka jag skall börja morgondagen med.. (arkivbild på låda med övervägande SINN klockor eller rätt många i alla fall) :)


1680040180287.jpeg
 
Tack för bilderna och förklaringen! Tror jag fattar vad du menar.

Spännet knäpper åt som det ska, bara inte lika hårt och säkert som jag är van vid. Mina andra H-spännen har snarare varit åt det motsatta hållet, det vill säga lite svåra att öppna. Men detta spänne är inte sladdrigt/glappigt och det rasslar inte eller så.

Jag har funderat lite till och kanske är det så att jag har haft länken lite för löst, vilket gjorde att boetten slängde runt lite väl mycket på handleden när jag röjde runt med sonen. Men det är klart man blir förskräckt när spännet går upp och klockan glider av handleden... 😱

@ERIKSON URHANDEL, har ni erfarenhet av detta? Är det något särskilt jag bör tänka på?
Nu kanske du har löst detta redan. Om inte så är det som @R.Capac nämner, så att det är de utåtgående små klackarna på de långa metallbenen som separeras av den långa springan i låset, som sköter själva låsningen.
Är springan bara lite för smal kommer kraften från de små klackarna att bli för låg, och låset snäpper då inte fast som det ska. Sättet att lösa detta på är att FÖRSIKTIGT bryta isär benen så springan blir LITE bredare. Observa LITE.
Hur gör man det enklast? Du ska inte stoppa ner nåt i springan och vrida. Det blir ingen precision alls.
Istället kan du pressa ner något koniskt, typ spetsen på en instrumentmejsel som spränger isär benen kontrollerat. Då kan du med precision spränga lite i taget tills du är nöjd. Förslagsvis gör man detta längst ut på benen i änden. Dels får du mest hävstång där, dels går det långsammast där att spränga isär benen. Du får mest precision helt enkelt.
Jag har gjort det på samma typ av lås som du har, med framgång.
Skulle gissa att det är denna typ av åtgärd som utförs i Frankfurt.

Att bara böja till den yttre låsbygeln så att den nyper hårdare löser inte problemet. Låset kommer ändå kunna öppna sig om du t ex böjer handleden uppåt så att du pressar inifrån på länken.
 
Senast ändrad:
OWGM är rena döden för alla trådar på KS. Ett lysande exempel är våran egen stålman alias @Clark Kent som var rätt aktiv fram till OWGM halvtid men nu har även han krupit ihop i fosterställning och hysteriskt stirrande på klocklådan med alla Sinnar som han inte får prova på armen. Helt fristående från detta vansinne funderar jag redan nu på vilken klocka jag skall börja morgondagen med.. (arkivbild på låda med övervägande SINN klockor eller rätt många i alla fall) :)


1680040180287.jpeg
Trevlig låda! OWG? Oh, ve, Nej!
61E75215-08C4-4BAD-894F-44A5443E3006.jpeg
BCEAAFBE-2D30-4656-9716-91E5EEDF0532.jpeg
 
Nu kanske du har löst detta redan. Om inte så är det som @R.Capac nämner, så att det är de utåtgående små klackarna på de långa metallbenen som separeras av den långa springan i låset, som sköter själva låsningen.
Är springan bara lite för smal kommer kraften från de små klackarna att bli för låg, och låset snäpper då inte fast som det ska. Sättet att lösa detta på är att FÖRSIKTIGT bryta isär benen så springan blir LITE bredare. Observa LITE.
Hur gör man det enklast? Du ska inte stoppa ner nåt i springan och vrida. Det blir ingen precision alls.
Istället kan du pressa ner något koniskt, typ spetsen på en instrumentmejsel som spränger isär benen kontrollerat. Då kan du med precision spränga lite i taget tills du är nöjd. Förslagsvis gör man detta längst ut på benen i änden. Dels får du mest hävstång där, dels går det långsammast där att spränga isär benen. Du får mest precision helt enkelt.
Jag har gjort det på samma typ av lås som du har, med framgång.
Skulle gissa att det är denna typ av åtgärd som utförs i Frankfurt.

Att bara böja till den yttre låsbygeln så att den nyper hårdare löser inte problemet. Låset kommer ändå kunna öppna sig om du t ex böjer handleden uppåt så att du pressar inifrån på länken.

Stort tack för förklaringen! Det hade jag garanterat inte listat ut själv, detta med att spänna ut benen på låset genom att driva en instrumentmejsel rakt nedåt. Jag tror minsann jag ska våga mig på detta, det låter inte överdrivet avancerat. Tror det räcker med ytterst lite kraft för att få låset att stängas tillräckligt hårt, typ ett par tiondels millimetrar. Ska samla lite mer mod och göra ett försök. Får jag inte till det blir det en tur till lokala urmakaren alternativt Erikson. Jag återkommer med resultat.

Den här tråden är verkligen guld värd! Vad skulle man göra utan KS?
 
OWGM är rena döden för alla trådar på KS. Ett lysande exempel är våran egen stålman alias @Clark Kent som var rätt aktiv fram till OWGM halvtid men nu har även han krupit ihop i fosterställning och hysteriskt stirrande på klocklådan med alla Sinnar som han inte får prova på armen. Helt fristående från detta vansinne funderar jag redan nu på vilken klocka jag skall börja morgondagen med.. (arkivbild på låda med övervägande SINN klockor eller rätt många i alla fall) :)


1680040180287.jpeg
"arkivbild" Humbug! :) Du sitter och njuter av Grappa, SNYGGT!!
 
Nu kanske du har löst detta redan. Om inte så är det som @R.Capac nämner, så att det är de utåtgående små klackarna på de långa metallbenen som separeras av den långa springan i låset, som sköter själva låsningen.
Är springan bara lite för smal kommer kraften från de små klackarna att bli för låg, och låset snäpper då inte fast som det ska. Sättet att lösa detta på är att FÖRSIKTIGT bryta isär benen så springan blir LITE bredare. Observa LITE.
Hur gör man det enklast? Du ska inte stoppa ner nåt i springan och vrida. Det blir ingen precision alls.
Istället kan du pressa ner något koniskt, typ spetsen på en instrumentmejsel som spränger isär benen kontrollerat. Då kan du med precision spränga lite i taget tills du är nöjd. Förslagsvis gör man detta längst ut på benen i änden. Dels får du mest hävstång där, dels går det långsammast där att spränga isär benen. Du får mest precision helt enkelt.
Jag har gjort det på samma typ av lås som du har, med framgång.
Skulle gissa att det är denna typ av åtgärd som utförs i Frankfurt.

Att bara böja till den yttre låsbygeln så att den nyper hårdare löser inte problemet. Låset kommer ändå kunna öppna sig om du t ex böjer handleden uppåt så att du pressar inifrån på länken.
Jo fast....det löste mitt bekymmer när jag tryckte ihop sidorna på spännet, men inser att er metod är både säkrare och enklare. Som sagt guldtråd detta!
 
Jag sitter med en ux gsg helsvart som jag söker en länk till, det är ingen här som sitter på en sådan? Jag skickar gärna gummit plus en slant åt andra hållet!
Gummit tar upp till 18cm iaf.
 
Tillbaka
Topp