• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Hur går det med försäljningen av din?? Noterar att många klockor ligger länge nu, kan det vara så att folk håller hårdare i sina slantar med tanke på allt som händer i världen??
Skulle säga att de flesta som säljer sina Sinn just nu överskattat dess andrahandsvärde. De flesta jag sålt har tappat 25-50% mot nypris även i bra skick. Men många verkar tror att det går att sälja till 10% förlust.
 
Skulle säga att de flesta som säljer sina Sinn just nu överskattat dess andrahandsvärde. De flesta jag sålt har tappat 25-50% mot nypris även i bra skick. Men många verkar tror att det går att sälja till 10% förlust.

Instämmer, däremot tror jag många försöker spela på den långa leveranstiden också.
Helt enig.
Därtill finns en förväntan att limiterat ska ge högre andrahandsvärde. Men det är långt ifrån självklart, även om det blev lite av en hype som allt annat under pandemin. Ska bli intressant att se vad som sker när (om?) det lugnar ner sig ytterligare i ekonomin.
Jag personligen ser gärna att Sinn ska vara affordable
 
Jag personligen ser gärna att Sinn ska vara affordable
Jag också. Men allt tyder på att Sinn bestämt sig för att positionera sig högre och högre och högre i hierarkin. Vi får se var de hamnar till slut. Det blir spännande att se vad instegsmodellen 556 kostar om 5-10 år.

År 2006 kostade U1 bara 790 EUR. Jämfört med dagens pris (2410 EUR) är det onekligen en ganska aggressiv prisutveckling. Justerat för inflation är det 1115 EUR i dagens penningvärde.

Den här katalogen från 2006 är intressant:

nedladdning (2).jpeg
 
Hur går det med försäljningen av din?? Noterar att många klockor ligger länge nu, kan det vara så att folk håller hårdare i sina slantar med tanke på allt som händer i världen??
Det är onekligen trögare på k&s nu. Många klockor som bumpas länge. Helt klart märker man att folk håller hårdare i slantarna. Har även märkt att det blivit vanligare med bytesförslag.
Intresset för min har varit helt ok. Har fått en del bytesförslag men inget som varit tillräckligt spännande att byta bort EZM för. Har även haft flertal intressenter från utomlands (säkert pga den svaga kronan) men har inte haft lust att skicka.
Jag har ingen panik att sälja då jag inte har någon aning vad man ska köpa istället. Lutar åt att den förmodligen får vara kvar :)
 
Det är onekligen trögare på k&s nu. Många klockor som bumpas länge. Helt klart märker man att folk håller hårdare i slantarna. Har även märkt att det blivit vanligare med bytesförslag.
Intresset för min har varit helt ok. Har fått en del bytesförslag men inget som varit tillräckligt spännande att byta bort EZM för. Har även haft flertal intressenter från utomlands (säkert pga den svaga kronan) men har inte haft lust att skicka.
Jag har ingen panik att sälja då jag inte har någon aning vad man ska köpa istället. Lutar åt att den förmodligen får vara kvar :)
Finns nog ingen bättre kronodykare än den där egentligen. Den är väl så högspecad och välbyggd som det går att få en kronodykare i princip.
 
Jag också. Men allt tyder på att Sinn bestämt sig för att positionera sig högre och högre och högre i hierarkin. Vi får se var de hamnar till slut. Det blir spännande att se vad instegsmodellen 556 kostar om 5-10 år.

År 2006 kostade U1 bara 790 EUR. Jämfört med dagens pris (2410 EUR) är det onekligen en ganska aggressiv prisutveckling. Justerat för inflation är det 1115 EUR i dagens penningvärde.

Den här katalogen från 2006 är intressant:

nedladdning (2).jpeg
@R.Capac och @Dr. D köpte några av sina Sinn för ett antal år sedan. Vill minnas att jag tyckte prisutvecklingen sedan dess varit ganska modest jämfört med många andra märken men kommer inte riktigt ihåg för kikade på det för något/några år sedan.

Däremot känns det som priserna stuckit ordentligt de senaste två-tre åren. Främst i SEK av naturliga och tråkiga skäl men även i EUR.
 
Ja, de flesta tillverkare har höjt priserna ganska rejält senaste åren, så Sinn sticker inte ut egentligen. Det är fullt förståeligt att priserna drar iväg i och med det ökande intresset för mekaniska klockor. Ingen gillar att betala mer men det är ju så marknaden fungerar.
 
Ja, de flesta tillverkare har höjt priserna ganska rejält senaste åren, så Sinn sticker inte ut egentligen. Det är fullt förståeligt att priserna drar iväg i och med det ökande intresset för mekaniska klockor. Ingen gillar att betala mer men det är ju så marknaden fungerar.
Känns som att ”alla” märken blir ”premium” och hissar priser något oerhört. Läste lite snabbt om priserna på nyheterna på WoW och snart framstår Rolex som normalprissatta klockor, iaf till list.
 
Tycker det finns många rävar här som förväntar sig att kunna köpa fina klockor för billigt. Och gnäller (sorry!) När SEK/Euro-kursen helt havererat och alla företag lyfter sina listpriset i omgångar är vi i ett nytt läge. Sinn har aldrig kunnat köpas med rabatt att tala om. Den är tyvärr det nya normala. Tar ett tag men sedan kommer köpare och säljare att mötas. Även här på KS. Kostar tex en EZM 13.1 från och med nu 36 000+ så kanske det rimligt och ok att betala 25 000+ för en lätt beg. Men inte om den går att få för 30 000 och det finns många beg ute samtidigt. Så måste man också titta på alternativen? En Seamaster för 70 000? Nej tack…då blir tyvärr Sinns höjningar modesta även om de svider.
 
Tycker det finns många rävar här som förväntar sig att kunna köpa fina klockor för billigt. Och gnäller (sorry!) När SEK/Euro-kursen helt havererat och alla företag lyfter sina listpriset i omgångar är vi i ett nytt läge. Sinn har aldrig kunnat köpas med rabatt att tala om. Den är tyvärr det nya normala. Tar ett tag men sedan kommer köpare och säljare att mötas. Även här på KS. Kostar tex en EZM 13.1 från och med nu 36 000+ så kanske det rimligt och ok att betala 25 000+ för en lätt beg. Men inte om den går att få för 30 000 och det finns många beg ute samtidigt. Så måste man också titta på alternativen? En Seamaster för 70 000? Nej tack…då blir tyvärr Sinns höjningar modesta även om de svider.
Jo, allt är relativt!
 
Nu kanske du har löst detta redan. Om inte så är det som @R.Capac nämner, så att det är de utåtgående små klackarna på de långa metallbenen som separeras av den långa springan i låset, som sköter själva låsningen.
Är springan bara lite för smal kommer kraften från de små klackarna att bli för låg, och låset snäpper då inte fast som det ska. Sättet att lösa detta på är att FÖRSIKTIGT bryta isär benen så springan blir LITE bredare. Observa LITE.
Hur gör man det enklast? Du ska inte stoppa ner nåt i springan och vrida. Det blir ingen precision alls.
Istället kan du pressa ner något koniskt, typ spetsen på en instrumentmejsel som spränger isär benen kontrollerat. Då kan du med precision spränga lite i taget tills du är nöjd. Förslagsvis gör man detta längst ut på benen i änden. Dels får du mest hävstång där, dels går det långsammast där att spränga isär benen. Du får mest precision helt enkelt.
Jag har gjort det på samma typ av lås som du har, med framgång.
Skulle gissa att det är denna typ av åtgärd som utförs i Frankfurt.

Att bara böja till den yttre låsbygeln så att den nyper hårdare löser inte problemet. Låset kommer ändå kunna öppna sig om du t ex böjer handleden uppåt så att du pressar inifrån på länken.
Tack så mycket för hjälpen! Jag gjorde precis som du beskrev det, medelst en liten instrumentmejsel. Nu nyper spännet åt precis lagom hårt. Det behövdes bara en liiiten knappt märkbart större öppning för att det skulle bli bra. Fascinerande. Det hade jag aldrig listat ut som sagt. Din kommentar var guld värd för mig. Jag är skyldig något drickbart om vi råkas på framöver!
 
Tack så mycket för hjälpen! Jag gjorde precis som du beskrev det, medelst en liten instrumentmejsel. Nu nyper spännet åt precis lagom hårt. Det behövdes bara en liiiten knappt märkbart större öppning för att det skulle bli bra. Fascinerande. Det hade jag aldrig listat ut som sagt. Din kommentar var guld värd för mig. Jag är skyldig något drickbart om vi råkas på framöver!
Vad roligt! Kul att det gick så bra! Det gläder mig att man kan hjälpa till!! 🤩
 
Tror iofs att en höjning skedde tidigare på året. Kommer ihåg att en höjning skedde på min beställda U50 med 1340 kr men Eriksons höjde inte priset vid leverans 27/2 😊
Jag frågade Sinn om det skett en ökning från april. Fick då svaret ”ja”. Blev lite förvånad då @ERIKSON URHANDEL alltid brukar förvarna.

En U50 kostar nu enl Sinns hemsida 2505 EUR inkl frakt. Det motsvarar c.a 28 kSEK. Hos Eriksons kostar den 25,6 kSEK. Vad fick du ge som fick leverans rätt nyligen?
 
Tycker det finns många rävar här som förväntar sig att kunna köpa fina klockor för billigt. Och gnäller (sorry!) När SEK/Euro-kursen helt havererat och alla företag lyfter sina listpriset i omgångar är vi i ett nytt läge. Sinn har aldrig kunnat köpas med rabatt att tala om. Den är tyvärr det nya normala. Tar ett tag men sedan kommer köpare och säljare att mötas. Även här på KS. Kostar tex en EZM 13.1 från och med nu 36 000+ så kanske det rimligt och ok att betala 25 000+ för en lätt beg. Men inte om den går att få för 30 000 och det finns många beg ute samtidigt. Så måste man också titta på alternativen? En Seamaster för 70 000? Nej tack…då blir tyvärr Sinns höjningar modesta även om de svider.
Begagnade Sinn har dock alltid tappat mycket från nypris i Sverige. Förmodligen pga den mindre efterfrågan. Jag har likt tidigare inlägg tappat 25-35% från nypris, men kanske gör den låga tillgången att det är rimligt att begära lite mer. Men märker också att annonser generellt ligger längre.

Jag hoppas att det blir ett gynnsammare läge för alla parter snart. Att priserna slutar öka utan mer anledning än att höja märkets status.
 
Tycker det finns många rävar här som förväntar sig att kunna köpa fina klockor för billigt. Och gnäller (sorry!) När SEK/Euro-kursen helt havererat och alla företag lyfter sina listpriset i omgångar är vi i ett nytt läge. Sinn har aldrig kunnat köpas med rabatt att tala om. Den är tyvärr det nya normala. Tar ett tag men sedan kommer köpare och säljare att mötas. Även här på KS. Kostar tex en EZM 13.1 från och med nu 36 000+ så kanske det rimligt och ok att betala 25 000+ för en lätt beg. Men inte om den går att få för 30 000 och det finns många beg ute samtidigt. Så måste man också titta på alternativen? En Seamaster för 70 000? Nej tack…då blir tyvärr Sinns höjningar modesta även om de svider.
Det finns ett bra trix att inte tappa pengar på en klocka, Jag har inte tappat en enda procent på vare sig nya eller begagnade Sinnar, eller något annat märke jag köpt.. Jag säljer dom aldrig ;)

Edit, jag kan berätta om en klocka jag köpte 1980 för 2060 kr... nja förresten det ska jag nog inte berätta :p
 
Jag frågade Sinn om det skett en ökning från april. Fick då svaret ”ja”. Blev lite förvånad då @ERIKSON URHANDEL alltid brukar förvarna.

En U50 kostar nu enl Sinns hemsida 2505 EUR inkl frakt. Det motsvarar c.a 28 kSEK. Hos Eriksons kostar den 25,6 kSEK. Vad fick du ge som fick leverans rätt nyligen?
29150 kr för en SDR med tegimenterad länk.
Värd varje krona 👍
 
Tillbaka
Topp