• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Fick hem 556 nr4 i ordningen idag. Kanske dags att lära sig att inte sälja bra klockor?
48D9F314-2CE8-48AD-BDD9-994E316A4CB0.jpeg
Hur länge fick du vänta på den?
 
OT men en sån här teknisk lösning borde ju komma från Sinn!
Höjdmätare - hur coolt som helst.

34717_1920x1080-4-ds_Feet.jpg
Ja, den är hur cool som helst. Oris är en av mina absoluta favorittillverkare och det finns många likheter mellan Sinn och Oris tycker jag. Oberoende tillverkning, byggkvalitet i toppklass, innovativa modeller (Oris har även en dykare med analog djupmätare) och rimliga priser (även om både Sinn och Oris stadigt kryper uppåt i pris). Perfekta armbandsur för oss som uppskattar toolklockor som flyger under radarn för alla som inte är insatta.
 
Ännu coolare om man kan ställa lufttrycket MED den 😇
Hur menar du nu då??

Du kan väll rimligtvis inte mena att klockan skall kunna på verka det rådande lufttrycket?
Däremot att kunna ställa in rådande tryck vid markytan är en förutsättning för att få en korekt höjdavläsning. Okej temperatur har en inverkan också men man kanske inte kan begära vad som helst av en klocka
 
Hur menar du nu då??

Du kan väll rimligtvis inte mena att klockan skall kunna på verka det rådande lufttrycket?
Däremot att kunna ställa in rådande tryck vid markytan är en förutsättning för att få en korekt höjdavläsning. Okej temperatur har en inverkan ocjså man man kanske inte kan begära vad som helst av en klocka
Jag skojade, tänkte gå full James Bond när jag spann vidare på det du skrev
 
Jag skojade, tänkte gå full James Bond när jag spann vidare på det du skrev
Ha ha då förstår jag.. Egentligen är en sådan funktion på en klocka rätt meningslös eftersom trycket vid havsytan förändars hela tiden även så temperaturen. Det enda man med säkerhet kan säga om en klocka som visar höjd är att den visar fel. :)
 
Ja, den är hur cool som helst. Oris är en av mina absoluta favorittillverkare och det finns många likheter mellan Sinn och Oris tycker jag. Oberoende tillverkning, byggkvalitet i toppklass, innovativa modeller (Oris har även en dykare med analog djupmätare) och rimliga priser (även om både Sinn och Oris stadigt kryper uppåt i pris). Perfekta armbandsur för oss som uppskattar toolklockor som flyger under radarn för alla som inte är insatta.
72.700kr.
Jo lite har det krypit uppåt😉

@perhog står air pressire på en av skalorna, så jag gissar att ena kronan kalibrerar för rådande lufttryck.
 
72.700kr.
Jo lite har det krypit uppåt😉

@perhog står air pressire på en av skalorna, så jag gissar att ena kronan kalibrerar för rådande lufttryck.
Nu blir jag nyfiken på hur de har fått plats med en tryck mätar i boetten :p
Men med tanke på priset så borde den vara någolunda exakt, annar blir det ett helvete men massa garantiärenden för att justera luft tryck

Edit: varför ska man ha fler funktioner när de flesta klockor har svårt att mäta tid någolunda exakt
 
Nu blir jag nyfiken på hur de har fått plats med en tryck mätar i boetten :p
Men med tanke på priset så borde den vara någolunda exakt, annar blir det ett helvete men massa garantiärenden för att justera luft tryck
Till att börja med är den 47mm i diameter, och följer den Oris andra klockor skalenligt så borde den vara typ 20mm hög...

Tror inte många kunder kommer att ha en annan höjdmätare att jämföra med. Klättrar man upp på kända toppar däremot så skulle man ju få en referens🤔
 
72.700kr.
Jo lite har det krypit uppåt😉

@perhog står air pressire på en av skalorna, så jag gissar att ena kronan kalibrerar för rådande lufttryck.
😳 Ja, den är inte för alla (mig inkluderad). Bättre då att köpa vanliga Oris ProPilot Big Date. Omkring 22-23k tror jag den kostar hos AD, om jag inte minns fel. Underbar klocka som måste upplevas. Byggkvalitet och finish i klass med Sinn. Nåja, nog OT från mig, jag går alltid igång när någon nämner Oris eller Sinn. Mina hjärtebarn... De har ju till och med lika många bokstäver i namnen. 💕
 
😳 Ja, den är inte för alla (mig inkluderad). Bättre då att köpa vanliga Oris ProPilot Big Date. Omkring 22-23k tror jag den kostar hos AD, om jag inte minns fel. Underbar klocka som måste upplevas. Byggkvalitet och finish i klass med Sinn. Nåja, nog OT från mig, jag går alltid igång när någon nämner Oris eller Sinn. Mina hjärtebarn... De har ju till och med lika många bokstäver i namnen. 💕
Jag har haft Aquis och håller med dig helt på alla punkter.
 
Ha ha då förstår jag.. Egentligen är en sådan funktion på en klocka rätt meningslös eftersom trycket vid havsytan förändars hela tiden även så temperaturen. Det enda man med säkerhet kan säga om en klocka som visar höjd är att den visar fel. :)
Självklart lika meningslöst som för 99,99999% av alla här på Klocksnack som köper dykarklockor som klarar dykningar mellan hundra till flera tusen meter djup. :)
Men skulle så gärna se Lothar släppa några några nya tekniska lösningar än olika kulörer på urtavlorna som nyheter.
 
Ni som har en Sinn 556i, är ni nöjda med köpet? Jag väntar in min just nu och i min otålighet är jag nyfiken på hur ni känner kring den efter ett tag.
 
Självklart lika meningslöst som för 99,99999% av alla här på Klocksnack som köper dykarklockor som klarar dykningar mellan hundra till flera tusen meter djup. :)
Men skulle så gärna se Lothar släppa några några nya tekniska lösningar än olika kulörer på urtavlorna som nyheter.
Ja, lite mer innovativa lösningar efterfrågas! 👏
 
@R.Capac s Chronissimoband ligger ju i frysen för att se om det får bort lukten.
Jag testade också att att lägga mitt i frysen.
Efter ett dygn så la jag det i en påse med riskorn, la påsen i ett soligt läge.
Ett dygn senare luktade bandet som en kinakrog 🙂

Men, jag tror jag hittat ett sätt att fräscha upp läderband som blivit lite sunkiga.
Hittade handspriten som inte använts sen pandemin.
Strök på det och vips, ingen lukt!
Den är ju återfuktande så tror inte det finns någon risk för att torka ut bandet.
17E0347D-284E-4756-A66A-91C0824EDC23.jpeg
27709BFB-80EA-4A8F-BFA8-D558231E6AC5.jpeg
 
@R.Capac s Chronissimoband ligger ju i frysen för att se om det får bort lukten.
Jag testade också att att lägga mitt i frysen.
Efter ett dygn så la jag det i en påse med riskorn, la påsen i ett soligt läge.
Ett dygn senare luktade bandet som en kinakrog 🙂

Men, jag tror jag hittat ett sätt att fräscha upp läderband som blivit lite sunkiga.
Hittade handspriten som inte använts sen pandemin.
Strök på det och vips, ingen lukt!
Den är ju återfuktande så tror inte det finns någon risk för att torka ut bandet.
17E0347D-284E-4756-A66A-91C0824EDC23.jpeg
27709BFB-80EA-4A8F-BFA8-D558231E6AC5.jpeg
Man undrar ju lite försynt hur det luktade innan ;-)
 
@R.Capac s Chronissimoband ligger ju i frysen för att se om det får bort lukten.
Jag testade också att att lägga mitt i frysen.
Efter ett dygn så la jag det i en påse med riskorn, la påsen i ett soligt läge.
Ett dygn senare luktade bandet som en kinakrog 🙂

Men, jag tror jag hittat ett sätt att fräscha upp läderband som blivit lite sunkiga.
Hittade handspriten som inte använts sen pandemin.
Strök på det och vips, ingen lukt!
Den är ju återfuktande så tror inte det finns någon risk för att torka ut bandet.
17E0347D-284E-4756-A66A-91C0824EDC23.jpeg
27709BFB-80EA-4A8F-BFA8-D558231E6AC5.jpeg
Jag körde 3 månaders (ca) hårdtest av Sinn/Chronissimo vilket inkluderade gym, dusch bastu, sov skogsmulle och all möjligt. Tog endast av det ett fåtal gånger för fotografering men det hann aldrig kallna. Formstabilt och tighta pinnhål och inte något synbart slitage förutom förformningen av bandelarna vilket är positivt 👍. Däremot rekommenderas inte läderband att användas helkontinuerligt på det sättet. Därav frysbehandlingen. Strök det med en ättikalösning som gumman blandat ihop, någon timma innan frysinläggningen :). Bild från nytt.
20230119_152723.jpg
 
Jag körde 3 månaders (ca) hårdtest av Sinn/Chronissimo vilket inkluderade gym, dusch bastu, sov skogsmulle och all möjligt. Tog endast av det ett fåtal gånger för fotografering men det hann aldrig kallna. Formstabilt och tighta pinnhål och inte något synbart slitage förutom förformningen av bandelarna vilket är positivt 👍. Däremot rekommenderas inte läderband att användas helkontinuerligt på det sättet. Därav frysbehandlingen. Strök det med en ättikalösning som gumman blandat ihop, någon timma innan frysinläggningen :). Bild från nytt.
20230119_152723.jpg
Har du tagit ut det nu?
 
Tillbaka
Topp