• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

6D1CBDDA-DF9C-44EE-A516-704F85255BB8.jpeg
 
Det är ett ETA C07.611 med Nivachron balansfjäder som sitter i en Rado. Jag har tidigare googlat runt en del i ren nyfikenhet och jag är tämligen säker på att detta verk inte har några plastdelar. I så fall hade jag inte ens köpt klockan eftersom det känns fel med plastdelar i ett mekaniskt urverk. Känslan försvinner liksom...
Det är en annan av detaljerna som ändrats i verket för att möta gångreserv och framför allt kraven på antimagnetism.
En av de stora felkällorna idag är magnetism i verket, mot bakgrund av alla magneter omkring oss. Han nämnde mobilskal, magnetlås på handväskor, Ipads på kylskåpsdörren mm.

Men nu har jag nog slirat färdigt. Inte så mycket Sinnsnack 🙄 😄
 
Dra några varv sa han, 5 kanske, men inte mer, det behövs inte.
Räcker säkert för att väcka klockan. Men för en kontorsråtta som mig brukar det inte vara tillräckligt för att klara natten, trots att den suttit på armen under dagen. Kanske första natten, men inte så mycket längre än så.

Känner att det är lite moment 22 här.. En winder är inte bra för det sliter på klockan men att veva upp en automatare mer än ett par varv är inte heller bra.. Antar att jag helt enkelt får börja röra på mig. Eller sälja samlingen och bara behålla en 🥲
 
Räcker säkert för att väcka klockan. Men för en kontorsråtta som mig brukar det inte vara tillräckligt för att klara natten, trots att den suttit på armen under dagen. Kanske första natten, men inte så mycket längre än så.

Känner att det är lite moment 22 här.. En winder är inte bra för det sliter på klockan men att veva upp en automatare mer än ett par varv är inte heller bra.. Antar att jag helt enkelt får börja röra på mig. Eller sälja samlingen och bara behålla en 🥲
Jag slår ett slag för winder om man har flera klockor. Mår minst lika bra där som på armen. Och alltid redo. Det ska vara enkelt att byta. Såklart mitt personliga resonemang och jag tar det ev. större slitaget än motsvarande byrålåda ger.
 
Räcker säkert för att väcka klockan. Men för en kontorsråtta som mig brukar det inte vara tillräckligt för att klara natten, trots att den suttit på armen under dagen. Kanske första natten, men inte så mycket längre än så.

Känner att det är lite moment 22 här.. En winder är inte bra för det sliter på klockan men att veva upp en automatare mer än ett par varv är inte heller bra.. Antar att jag helt enkelt får börja röra på mig. Eller sälja samlingen och bara behålla en 🥲
Nja, om den behöver motioneras för att inte stanna är det ju en sak. Men om du använder flera klockor parallellt, och kör winder för att slippa ställa dem när du tar på dig dem, är det en annan sak. Bättre att låta dem somna och sen väcka dem. Men om du rör på dig så lite att den stannar om den får ligga över natten, då lär winder vara bättre.
 
Nja, om den behöver motioneras för att inte stanna är det ju en sak. Men om du använder flera klockor parallellt, och kör winder för att slippa ställa dem när du tar på dig dem, är det en annan sak. Bättre att låta dem somna och sen väcka dem. Men om du rör på dig så lite att den stannar om den får ligga över natten, då lär winder vara bättre.
I see 👍 Då kanske en winder är ett vettigt alternativ. I alla fall för klockorna som roteras dagligen. Känns som en enklare lösning än att byta yrkesbana eller att införskaffa fler klockor med 80+ h i gångreserv 😊
 
Visste nog att det var svaret, men var ändå tvungen att fråga, tycket nog att T50 GBDR ändå börjat smyga sig in i huvudet på mig lite, den är ändå lite häftig…
Ja den är häftig helt klart.
Fast bara ingenting för mig.

Har ingen riktig Sinn som jag trånar efter för närvarande. Men det där kan svänga rätt fort om rätt tillfälle dyker upp
 
Tillbaka
Topp