• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Stort tack för svar - jakten kan börja!

UX är att betrakta som storasyster till EZM2, både storleksmässigt och teknikmässigt.
De EZM2: or jag egentligen sett har många av dem varit missfärgade i tavla och visare mot bakgrund av att den olja Sinn använde då inte var snäll mot lysmassan klockan hade. Så de ser trista ut med tiden.
Det hände även med äldre UX: or men sedan många år är oljan bytt så att det inte längre händer.
Jag vet också att de konstruerade om UX:en på flera viktiga punkter under 2018, så det kan vara klokt att gå på en som är tillverkad efter 2018.
Hur vet du det då? Det vet du inte om du inte har certet. Men om klockan är Chronometer-märkt så är den med säkerhet äldre än så.

Happy hunting!
 

Nissenutz

Pandion
2-Faktor
Men T50 är gasfylld och inte oljefylld väl?

Du kan ha rätt! Kanske jag som pratar i nattmössan.

Den var jäkligt frän i verkligheten dock. Någonting med glaset som gjorde att den inte kändes helt platt.
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Men T50 är gasfylld och inte oljefylld väl?

Så är det.
Det finns inga mekaniska klockor som är vätskefyllda mig veterligen. Åtminstone inte som håller tiden rätt. Anledningen är att de inte kommer att kunna gå eftersom deras konstruktion kräver ett oro, balansen, som svänger fram och tillbaka flera ggr/sekund, vilket inte är möjligt om de rör sig i något flytande medium. Det kommer att gå på tok för tungt. De är gjorda för att röra sig i luft.

M a o, endast quartz-klockor kan oljefyllas. T50 är automatisk och därmed inte aktuell att oljefylla.
 

Nissenutz

Pandion
2-Faktor
Så är det.
Det finns inga mekaniska klockor som är vätskefyllda mig veterligen. Åtminstone inte som håller tiden rätt. Anledningen är att de inte kommer att kunna gå eftersom deras konstruktion kräver ett oro, balansen, som svänger fram och tillbaka flera ggr/sekund, vilket inte är möjligt om de rör sig i något flytande medium. Det kommer att gå på tok för tungt. De är gjorda för att röra sig i luft.

M a o, endast quartz-klockor kan oljefyllas. T50 är automatisk och därmed inte aktuell att oljefylla.
Låter ju extremt rimligt och logiskt.
 

seikosha

Guld
2-Faktor
Klocknörderi på hög nivå! 😁
20240102_123419.jpg
 

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Bell&Ross har tillverkat en 40 mm oljefylld quartz som klarar 11.100 m.

B&R-hydromax (1).jpg

br2.jpg
Framförallt är den "bara" 40/41mm.
Minns för nåt år sedan så gick ju ryktet att Sinn skulle göra en mindre UX som de gjorde med U50 - U1.
Men hittills ingen mindre UX....
Här en rätt bra artikel om B&R historia för de som inte känner till den;
 

Watchie

Diamant
2-Faktor
Framförallt är den "bara" 40/41mm.
Minns för nåt år sedan så gick ju ryktet att Sinn skulle göra en mindre UX som de gjorde med U50 - U1.
Men hittills ingen mindre UX....
Här en rätt bra artikel om B&R historia för de som inte känner till den;
Nice, kul att Sinn ispirerade, rather than other way around ( inge fel, men känns bättre liksom, i denna tråd vart fall)
 
Topp