• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Moody

Rolex
Bra eller anus? Bild saxad från WUS.
Sinn556-I_VModHands3.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Upptäckte just till märket Sinn, tycker att model 556a ser trevlig ut! Hur brukar deras verk hålla tiden?

Kul att du har upptäckt Sinn och välkommen hit! @fflpa har precis köpt en 556A så han kan säkert komma med bra input.

Det sitter ett ETA 2824-2 i 556A. Det troligaste är att det är varianten som kallas Top Grade, men det har även vara Elaboré beroende på när klockan är tillverkad. Jag tror att det är svårt att se skillnad med blotta ögat då det inte är dekorationerna som skiljer sig, så för att vara helt säker får man maila Sinn med serienummer.

Här är godkända avvikelser för de olika varianterna av 2824-2:
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/-7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-10 seconds/day.

Lite läsning om ETA 2824-2:

http://wornandwound.com/caliber-spec-eta-2824-automatic-people/
 

Hoagie

Omega
Kul att du har upptäckt Sinn och välkommen hit! @fflpa har precis köpt en 556A så han kan säkert komma med bra input.

Det sitter ett ETA 2824-2 i 556A. Det troligaste är att det är varianten som kallas Top Grade, men det har även vara Elaboré beroende på när klockan är tillverkad. Jag tror att det är svårt att se skillnad med blotta ögat då det inte är dekorationerna som skiljer sig, så för att vara helt säker får man maila Sinn med serienummer.

Här är godkända avvikelser för de olika varianterna av 2824-2:
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/-7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds/day;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/-10 seconds/day.

Lite läsning om ETA 2824-2:

http://wornandwound.com/caliber-spec-eta-2824-automatic-people/

Tack för bra läsning, Bor väldigt långt från återförsäljaren i Sverige. Fungerar det bra att beställa direkt från Sinn hemsida eller finns det någon annan bra sida att beställa ifrån? Tack på förhand!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Som Sinn-älskare var det väldigt roligt att se detta!

Kul att du länkade till det. Jag tog en printscreen när jag läste det i tråden för att föreviga :)

Edit: Hade tänkt skriva ett längre inlägg om det kopplat till en del av Sinn's tekniska lösningar, men det var innan det kom fram att sånt visst är bojsänke för tråden :D
 

Moody

Rolex
Ja, riktig jäkla dyra till skillnad från en Rolex Explorer ;)
Jag har länge suktat efter en Explorer 1, men ändå alltid vetat att det är lång tid kvar dit. Jag hade köpt en U1/UX för länge sen om jag haft pengar till en, för de går ju inte under 10k beg.
Ruggigt sugen på en vanlig 103 på länk dock, jag har ett svårt val framför mig när jag väl kommer upp lite i budget.

Nu menade jag inte så.;)
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag har länge suktat efter en Explorer 1, men ändå alltid vetat att det är lång tid kvar dit. Jag hade köpt en U1/UX för länge sen om jag haft pengar till en, för de går ju inte under 10k beg.
Ruggigt sugen på en vanlig 103 på länk dock, jag har ett svårt val framför mig när jag väl kommer upp lite i budget.

Nu menade jag inte så.;)
Verkligen svårt val. 103 blir ju så bra OWG-mässigt tack vare dess vattentäthet, något många andra kronografer inte klarar. Oavsett vad du kommer landa på så blir det jävligt bra iaf ;)
 
Topp