• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Gammalt och lite nyare...

IMG_20171208_191900.jpg
 
Testar precis på min U1 och det rör sig ytterst lite, men jag har å andra sidan inget att jämföra med. Men kan det inte i vissa fall vara så enkelt att skruvarna behöver tightas till? Det är väl inte helt vanligt med den här lösningen, men det borde ju kunna bli ett glapp om det har släppt vid en eller flera fästpunkter.

@Buddhaliscious
Har för mig att jag läst i recensioner av Sinns modeller med vridring att det är lite spel i dem, så förefaller vara en feature.
 
Alltså, jag har aldrig ställt frågan men så kan det väl mycket väl vara!
Vi låter @MickeJ få chansen att lägga faktan till rätta :)
@Clark Kent

"Ammoläder" har blivit samlingsnamnet för läder som kommer från gamla militära väskor, oftast ammunitionsfickor/väskor. Det finns mängder av varianter, de jag jobbar med har jag beskrivit lite här med lite bilder: http://www.mjleather.com/Ammo-leathers/
De jag har som är stämplade är de schweiziska och de är stämplade med tillverkarens/sadelmakarens stämpel, årtalet väskan gjordes och en schweizisk militär stämpel. Ett bakstycke på en väska (där stämplarna sitter) räcker precis till ett band, för att ge en uppfattning om storleken på väskan. :)
 
Har för mig att jag läst i recensioner av Sinns modeller med vridring att det är lite spel i dem, så förefaller vara en feature.

Jag måste säga att det är en rätt så sugig feature som helt klart sänker kvalitetskänslan i klockan.
Jag får inte tag i skruvarna och kan ta bort ringen -sitter det någon typ av bladfjäder bakom som kan spännas eller vad klickar bezeln mot?
 
@Clark Kent

"Ammoläder" har blivit samlingsnamnet för läder som kommer från gamla militära väskor, oftast ammunitionsfickor/väskor. Det finns mängder av varianter, de jag jobbar med har jag beskrivit lite här med lite bilder: http://www.mjleather.com/Ammo-leathers/
De jag har som är stämplade är de schweiziska och de är stämplade med tillverkarens/sadelmakarens stämpel, årtalet väskan gjordes och en schweizisk militär stämpel. Ett bakstycke på en väska (där stämplarna sitter) räcker precis till ett band, för att ge en uppfattning om storleken på väskan. :)
Hade inte sett det där tidigare! Ska läsa igenom allt lite noggrannare senare :)

Hur är det med läder som är så pass gammalt, kommer det få ytterligare patina eller har det mesta redan hänt?
 
Hade inte sett det där tidigare! Ska läsa igenom allt lite noggrannare senare :)

Hur är det med läder som är så pass gammalt, kommer det få ytterligare patina eller har det mesta redan hänt?

De riktigt mörka händer det inte jättemycket med medans de ljusa mörkar ganska rejält. De franska händer det inte jättemycket med, de är oftast pigmenterade. :)
 
Jag måste säga att det är en rätt så sugig feature som helt klart sänker kvalitetskänslan i klockan.
Jag får inte tag i skruvarna och kan ta bort ringen -sitter det någon typ av bladfjäder bakom som kan spännas eller vad klickar bezeln mot?

Jag har heller aldrig bytt själv, men det verkar enligt den här videon bara vara att skruva.

@Moorflax du bytte väl själv?

 
Ja, det är nog bara att skruva om man får bra tag i skruven. Tyckte inte att jag fick det med den medskickade mejseln så jag vågade inte ta i. Känns lätt att dra sönder dom pytteskruvarna. Åker nog förbi hos Eriksson imorgon och hör om dom kan göra något.
 
Så efter några dagar kan jag konstatera att kollegorna gillar klockan. Har inte fått så mycket kommentarer tidigare, men med det röda bandet, då var den helt plötsligt riktigt schysst. Å sånt är ju alltid kul att få höra!
Men fy fasen vad det luktar. Stinker, nämare bestämt. Googlade och läste diverse tips. Värma banden är man ju van vid för att forma dem, detta har dock en blandning där den värmda formen inte är beständig efteråt. Jag tog det dock ett steg längre och kokade bandet i 5 minuter spänt runt en träkloss. Kanske gör det nåt för formen, vi får se. Men framförallt verkar mycket av den där påträngande vaniljlukten ha lämnat. Nu luktar bandet... gummi. Med en lätt touch av vanilj. Som det ska alltså.
M a o har du ett band som luktar/stinker vaniljparfym (tänkte ett tag returnera dem pga detta), koka det och mycket försvinner.

Just vanilj är en doft som jag har oerhört svårt för. Minns att jag lånade en bil av en tjejkompis för ett par år sedan som inte ens gick att sitta i....när jag hade rensat klart hade jag hittat 5st wunderbaums i vanilj som hon hade i bilen samtidigt :D

Hade vaniljdoftande gummi till min Borealis, men valde bort det mot länk och läder trots bäst komfort. Men nu vet jag att det är långkok med träkloss som gäller :)
 
Just vanilj är en doft som jag har oerhört svårt för. Minns att jag lånade en bil av en tjejkompis för ett par år sedan som inte ens gick att sitta i....när jag hade rensat klart hade jag hittat 5st wunderbaums i vanilj som hon hade i bilen samtidigt :D

Hade vaniljdoftande gummi till min Borealis, men valde bort det mot länk och läder trots bäst komfort. Men nu vet jag att det är långkok med träkloss som gäller :)
Precis så! Långkok och träkloss är rätt medicin :)
 
Kan säkert ha varit det. Jag har aldrig upplevt gummit som för stort till min U1, men allt handlar ju om tycke och smak. Kanske något Borealis-gummi som skulle passa?
Det blev ett Isofrane och jag gillar’t! Det sitter liksom mer runt handleden än ”utanpå” som jag upplevde att originalbandet gör -det ger mig vibbar av såna där hårda tantarmband som man hittar på bijouteriavdelningen. Så vill man inte ha. Man vill ju vara tacticool, och inte se ut att vara på väg till syjuntan.
5F4922E9-D13C-4A98-8415-185AF4463BC6.jpeg
6417DF3C-2E91-43F0-860B-BB48E309524F.jpeg
2BF7F81E-F5CE-4884-BAEF-4C36BFD00776.jpeg
 
Det blev ett Isofrane och jag gillar’t! Det sitter liksom mer runt handleden än ”utanpå” som jag upplevde att originalbandet gör -det ger mig vibbar av såna där hårda tantarmband som man hittar på bijouteriavdelningen. Så vill man inte ha. Man vill ju vara tacticool, och inte se ut att vara på väg till syjuntan.
5F4922E9-D13C-4A98-8415-185AF4463BC6.jpeg
6417DF3C-2E91-43F0-860B-BB48E309524F.jpeg
2BF7F81E-F5CE-4884-BAEF-4C36BFD00776.jpeg

Det såg kalasbra ut och om du vill vara ännu mer tacticool kan du komplettera med ett mörkgrått Isofrane som går mer ton i ton med caset. Hm, minns inte vem i vår tråd som har det till sin U1/U2/UX, men det såg riktigt bra ut. Själv fortsätter jag med mina syjuntegummin :D
 
Senast ändrad:
Grått är min favoritfärg till 556I. Är Phoenix ett märke eller en variant på nato?
Det är ett märke. Information saxat från monkey swag:

MOD Nato Watch Strap by Phoenix


“Admiralty Grey” (Grey original)


These are the original and best when it comes to NATO and military style watch straps. Designed and manufactured for the Ministry Of Defence these straps are original spec. They are 100% made in the UK and have been for the past 30 years.


MOD straps by Phoenix feature a fine and tight weave giving the strap a sharp look and feel.
They also incorporate flatter edges at the tip of the strap along with the super neat hot press finishing as opposed to stitching.
All buckles are laser engraved with Phoenix logo to ensure originality. The undersides are also engraved with the size of strap (width). Polished stainless steel hardware throughout.


The MOD straps tend to be slightly longer than the standard NATO straps allowing you to get the traditional "tucked back under" look that has become the norm with this type of watch strap.


The straps generally come in with the following dimensions:


- 288mm length
- 22mm between buckle and first keeper
- 68mm between 1st and 2nd keeper
- Stainless steel buckles and clasp.
- Available in sizes: 18mm, 20mm & 22mm
- Machine washable

http://www.monkeyswag.com/mod-watch-strap-admiralty-grey.html
 
Tillbaka
Topp