• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Läggdags...jag gillar att ha dem liggande på nattduksbordet :)

IMG_20180115_004334.jpg
 
Om du gillar estetiken på UX mer än U1 kanske U2 kan vara något? Ruskigt snygg och kompetent klocka.

U2 SDR, (svart vridring), bild lånad från nätet. Notera hur otroligt snyggt Sinn har placerat fönstret till kopparsulfat-kapseln vid 6 :)

20896_1020040_ULP-204480 (13).JPG_2.jpg


Här en bra recension från @daviden där även @Aquastaren har postat grymma bilder på sin helsvarta U2:

https://klocksnack.se/threads/sinn-u2-ezm5.82876/
Tack den där är inte alls dum! Har ganska klena handleder så rädd för att den blir för stor...
UX och EZM3 känns inte som uppenbara konkurrenter. Bestäm dig först för vad du söker så klarnar det nog.

Trist utan bilder så här är min. Jag köpte den för snart tio år sedan och är fortfarande nöjd även om den inte är vardagsklocka längre sedan jag köpt en Submariner.
WRaROESl.jpg
Håller med och tror det är en ezm3 jag vill ha :)
 
Tack den där är inte alls dum! Har ganska klena handleder så rädd för att den blir för stor...

Håller med och tror det är en ezm3 jag vill ha :)

Som @Wydestream skriver så bärs U1/2 inte så stort på grund av dess relativt korta mått lugg till lugg. Här är en gammal jämförelse som jag re-postat tidigare också. U1 och U2 delar case så där ser du skillnaden i storlek till Ezm3. Men det bästa är ju alltid att prova om man har möjlighet.

https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-sinn.45897/page-36#post-1776668
 
@Kajjan, såklart du skall ha en dykare från Sinn - och också jag vill gärna passa på att lägga ett gott ord för ezm 3!

Men för säkerhets skull: ezm 3 har ju två nära släktingar som du kanske vill testa och väga in, om du inte redan gjort det. Ezm 3f är en pilotversion av 3. Nån halv mm tunnare, en pilotklockas vridring, och vattentät till ”bara” 200 m. Ezm 13 är 3:an plus kronograf och något tjockare. Jag älskar dem alla, men har bara den ena. Än så länge :)
Lycka till med valet!

0F0A8F0A-7291-49C6-815D-1281ED293FA7.jpeg
0CDB782D-183B-45D4-9F5B-E538D3A09DC6.jpeg

[nedre fotot snott från internet]
 
Som @Wydestream skriver så bärs U1/2 inte så stort på grund av dess relativt korta mått lugg till lugg. Här är en gammal jämförelse som jag re-postat tidigare också. U1 och U2 delar case så där ser du skillnaden i storlek till Ezm3. Men det bästa är ju alltid att prova om man har möjlighet.

https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-sinn.45897/page-36#post-1776668
Tack för länken, grymt inlägg! Blir såklart till att prova och lutar mer åt Ezm3 då den känns mer som en instegs-sinn och det tror jag passar mig kanon. Stort tack för hjälpsamheten :)
 
Men för säkerhets skull: ezm 3 har ju två nära släktingar som du kanske vill testa och väga in, om du inte redan gjort det. Ezm 3f är en pilotversion av 3. Nån halv mm tunnare, en pilotklockas vridring, och vattentät till ”bara” 200 m. Ezm 13 är 3:an plus kronograf och något tjockare.

0CDB782D-183B-45D4-9F5B-E538D3A09DC6.jpeg

[nedre fotot snott från internet]
Sant, jag glömde 3f. Den är faktiskt ännu snyggare än den vanliga och för oss amatördykare är ändå det maximala tillåtna djupet 40 meter.

https://www.padi.com/padi-courses/deep-diver
 
Men ingen dykare för den sakens skull skull ;)
Ska man vara petig ser min mest användbara dykare ut så här. En automatklocka har svårt att konkurrera med en modern dykdator under ytan, till exempel hade en Sinn inte berättat att den vid fototillfället var 17,1 meter under ytan. Ovan ytan är förhållandet förstås det omvända, min Cressi är i plast och med diameter som en Diesel.

D31522E6-7217-4417-8502-7FCD0F8D3B3E.jpeg
 
Ska man vara petig ser min mest användbara dykare ut så här. En automatklocka har svårt att konkurrera med en modern dykdator under ytan, till exempel hade en Sinn inte berättat att den vid fototillfället var 17,1 meter under ytan. Ovan ytan är förhållandet förstås det omvända, min Cressi är i plast och med diameter som en Diesel.

D31522E6-7217-4417-8502-7FCD0F8D3B3E.jpeg

Ja, det var inte så allvarligt menar, mer än blinkning att det ju egentligen är en flygare och marknadsförs som sådan. Men självklart går den utmärkt att dyka med, på samma sätt som en 556 går att dyka med för de allra flesta, och man ska välja klocka efter vad man själv gillar och inte efter en detalj i en spec :)
 
Ja, det var inte så allvarligt menar, mer än blinkning att det ju egentligen är en flygare och marknadsförs som sådan. Men självklart går den utmärkt att dyka med, på samma sätt som en 556 går att dyka med för de allra flesta, och man ska välja klocka efter vad man själv gillar och inte efter en detalj i en spec :)
Jag var inte heller allvarlig men EZM 3 hade varit ännu snyggare med en tavla liknande EZM 1 eller 3F utan siffror.
 
Tillbaka
Topp