• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ironcastle

Patek
2-Faktor
He he ja ibland är det tur att man tycker olika.
Men nytt plexi och ett par äldre visare på den så hade den varit grym! Fast då kanske Knut Knutsson mfl tycker man är en idiot som förstör den?:nailbiting:
Jo, så är det allt. Men tänk 70 lax. Du kan t ex skaffa en bättre begagnad Aprilia RSV4. Eller så ha krystat ytterligare lite till och gått på en vintage Daydate. Förvisso annat märke som inte hör hemma i denna tråd, men ändock en vintageklocka.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jo, så är det allt. Men tänk 70 lax. Du kan t ex skaffa en bättre begagnad Aprilia RSV4. Eller så ha krystat ytterligare lite till och gått på en vintage Daydate. Förvisso annat märke som inte hör hemma i denna tråd, men ändock en vintageklocka.
Eller en Sinn U1000 och en sämre begagnad Ducati 900ss. (om man vill ha riktiga problem)
Drömmer fortfarande mardrömmar om sen där j#*la hojen! :nailbiting:
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Jo, så är det allt. Men tänk 70 lax. Du kan t ex skaffa en bättre begagnad Aprilia RSV4. Eller så ha krystat ytterligare lite till och gått på en vintage Daydate. Förvisso annat märke som inte hör hemma i denna tråd, men ändock en vintageklocka.
Ja jag kommer inte buda på den! Hade jag haft dom pengarna över hade jag siktat på något mer repfritt, hm en JLC deep...sorry fel tråd;)
Hoppas du vinner på lördag @Clark Kent så vi får se den i tråden.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Dubbelpostar.

Redo för fredagen den 13:e

AC9D87C8-F8D8-4FAA-B033-3747BCCA35C8.jpeg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Det där med lumen; it's not a bug, it's a feature. Lumen är designad att ge ett konstant sken länge snarare än ett först starkt sken som mattas snabbt.

Du vill inte göra ett ovetenskapligt test och ladda både Pelagos och Sinnen och se hur de står sig över tid i mörker? Kanske kolla min 0, min 5, min 10, min 30, 1h, 2h, 3h, 4h?

Hade vart kul att veta. :)

Skulle jag kunna göra vid tillfälle :)
 

Zee

Cartier
Eller en Sinn U1000 och en sämre begagnad Ducati 900ss. (om man vill ha riktiga problem)
Drömmer fortfarande mardrömmar om sen där j#*la hojen! :nailbiting:
Haha, hade en Ducce SS750 -00 för längesen. Fint chassie, grymma bromsar, undermotoriserad men funkade faktiskt bra.

Men du kanske tänkte på förra generationen igen, tidigt 90-tal? Super light, mono posto och hela den biten.. Kan tänka mig att det var "lite skruvande" på dem.. :D Elfel som en modern Alfa Romeo. :D
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Svart vridring + grönt gummi är en mysig kombo.

IMG_20180413_224128.jpg
Mmm, den svarta ringen är riktigt fin. Nästa inköp blir nog en sån.
Sa det till ASG att det vore bra att ha en så man kan byta lite som det passar. Så svarar ASG att det är ett jobb för en erfaren urmakare då den behöver justeras in så att den kommer rätt(!). Nåt med rätt alignment, typ.
Jag hade loss ringen på den första UX:en jag hade, och det var ju inga konstigheter öht att få den på plats på ett respektabelt sätt efter det. Har ni några andra erfarenheter?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Mmm, den svarta ringen är riktigt fin. Nästa inköp blir nog en sån.
Sa det till ASG att det vore bra att ha en så man kan byta lite som det passar. Så svarar ASG att det är ett jobb för en erfaren urmakare då den behöver justeras in så att den kommer rätt(!). Nåt med rätt alignment, typ.
Jag hade loss ringen på den första UX:en jag hade, och det var ju inga konstigheter öht att få den på plats på ett respektabelt sätt efter det. Har ni några andra erfarenheter?

Har aldrig hört talas om att det skulle vara några problem att byta själv. Det är ju bara tre skruvar. Har postat klippet flera gånger i tråden på hur man byter så jag ska bespara er, men inte ser det ut som att det behövs något större injustering.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har aldrig hört talas om att det skulle vara några problem att byta själv. Det är ju bara tre skruvar. Har postat klippet flera gånger i tråden på hur man byter så jag ska bespara er, men inte ser det ut som att det behövs något större injustering.
Nä precis. Och ser man bara till att inte skruva ur skruvarna för långt :rolleyes: så är det ju sprättlätt. Nästan enklare än att laga en cykelpunka ;)

Har du fått spännet blästrat nu, för inte kör du väl med semipolerat?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nä precis. Och ser man bara till att inte skruva ur skruvarna för långt :rolleyes: så är det ju sprättlätt. Nästan enklare än att laga en cykelpunka ;)

Har du fått spännet blästrat nu, för inte kör du väl med semipolerat?

Definitivt enklare än cykelpunka :) Det ligger kvar hos Erikson. Det jag har på nu på gummit är 22mm medan viklåset som jag har till länken också är det stora dyklåset, men 20mm. Tror jag får ta en sväng dit imorgon och hämta hem det.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vet inte om dessa nyheter redan har avhandlats i tråden.
image.jpeg

1746 Edition F.A.Z. G

image.jpeg

103 Ti Ar - Edition DIE ZEIT

Jodå, de har postats tidigare :) De dök upp på Sinn´s hemsida i december men det luriga är att man bara ser dem om man har sidan inställd på tyska. Om man har engelska som språk och klickar in sig på nya klockor så dyker de inte upp.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Jag tror att anledningen till det var att de modellerna var samarbetsklockor framtagna tillsammans med Die Zeit, (103:n), och Frankfurter Allgemeine, (de blå), och såldes inte ens via Sinn´s hemsida. Så de kanske tänkte att det bara var intresse lokalt i Tyskland...fast ändå märkligt att de inte ges maximalt med exponering även via hemsidan.
 

engst

Cartier
image.jpeg

1746 Edition F.A.Z. G

Jag tycker att Sinn har litet svårt att få till sina mer dressade varianter. Deras ’klassiska mästerverk’ (typ 1736 och 1746) känns inte särskilt lätta att vänja sig vid, tycker jag, och de brukar sällan dyka upp i Sinn-relaterade trådar.

Är inte det litet konstigt? Det saknas ju inte tyska förebilder på temat stilfulla ’kostymklockor’.

Sinn har ju iofs ett gäng Frankfurter Finanzplatzuhren och tex 556, som är gångbara, men ändå?

Eller så har jag bara inte sett tillräckligt snygga foton. Och kinkig över att just ha vaknat. Så överbevisa mig gärna :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Haha, hade en Ducce SS750 -00 för längesen. Fint chassie, grymma bromsar, undermotoriserad men funkade faktiskt bra.

Men du kanske tänkte på förra generationen igen, tidigt 90-tal? Super light, mono posto och hela den biten.. Kan tänka mig att det var "lite skruvande" på dem.. :D Elfel som en modern Alfa Romeo. :D
Jag hade en 900ss från -94. Skitfin och underbar kurvhoj. Men resten.... :banghead:
Hade en 87:ans Alfa 75. Det var en väldigt spännande tillvaro kan jag säga.
Mmm, den svarta ringen är riktigt fin. Nästa inköp blir nog en sån.
Sa det till ASG att det vore bra att ha en så man kan byta lite som det passar. Så svarar ASG att det är ett jobb för en erfaren urmakare då den behöver justeras in så att den kommer rätt(!). Nåt med rätt alignment, typ.
Jag hade loss ringen på den första UX:en jag hade, och det var ju inga konstigheter öht att få den på plats på ett respektabelt sätt efter det. Har ni några andra erfarenheter?
”Bit av en kaka” även för en klåpare som mig att byta vridring. Kolla 50-60 sidor bak i tråden vetja ;)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Beställt till min 556iM. Tror det kan bli bra mot det chokladbruna. Eller inte alls. Hade ett sånt här på en SKX för några år sedan och det var det bästa gummiband jag provat. Funkar det inte får den testas på min smpc
31A292F6-AF07-43F3-BEC3-F23347283269.jpeg
 
Topp