• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

sinner

Panerai
Det var en rätt snål värdering. Vände du dig till Erikson för en second opinion?

Jag ifrågasatte Kaplans (försäkringsbolaget anlitade dem) och fick värderingen justerad från 20 till 22k.
Eriksson ”ville” inte komma med något eget utlåtande då det var en kollega i branschen som hade värderat ”objektet” redan.
De tyckte att jag skulle kontakta Kaplans och ta ytterligare diskussion.
Frågan är dock vad som är en rimlig värdering, vad är folk villiga att betala?
Jag tyckte att den borde ha värderats till kring 30k med tanke på modellens popularitet och den sällsynta försäljningen.
Jag har inget belägg för vad jag tycker att den är värd och vill pga det inte ”bråka” allt för mycket och ta upp deras tid i onödan. Det blir en annan femma om denna säljs för önskat pris, då får jag plötsligt ett färskt marknadsvärde jag kan referera till.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag ifrågasatte Kaplans (försäkringsbolaget anlitade dem) och fick värderingen justerad från 20 till 22k.
Eriksson ”ville” inte komma med något eget utlåtande då det var en kollega i branschen som hade värderat ”objektet” redan.
De tyckte att jag skulle kontakta Kaplans och ta ytterligare diskussion.
Frågan är dock vad som är en rimlig värdering, vad är folk villiga att betala?
Jag tyckte att den borde ha värderats till kring 30k med tanke på modellens popularitet och den sällsynta försäljningen.
Jag har inget belägg för vad jag tycker att den är värd och vill pga det inte ”bråka” allt för mycket och ta upp deras tid i onödan. Det blir en annan femma om denna säljs för önskat pris, då får jag plötsligt ett färskt marknadsvärde jag kan referera till.

Det var ju synd med tanke på att de har en större märkeskunskap om Sinn än Kaplans vilket naturligtvis spelar in i värderingen.
Jag kan tycka att det är två olika typer av värderingar gällande försäljning och vid en stöld. Möjligt att logiken haltar, men man betalar en premie för att gå skadeslös vid händelse av inbrott eller rån med möjlighet att återanskaffa det som har gått förlorat.

Sen tycker jag absolut att man ska bråka med försäkringsbolagen då jag är övertygad att de systematiskt och medvetet kommer med skambud vid första kontakten. Det brukar ta till holmgång tre eller fyra då de korrigerar sig till nivåer som är rimliga.
 

Knypplarn

Cartier
Sen tycker jag absolut att man ska bråka med försäkringsbolagen då jag är övertygad att de systematiskt och medvetet kommer med skambud vid första kontakten. Det brukar ta till holmgång tre eller fyra då de korrigerar sig till nivåer som är rimliga.
Håller helt med. Var tvungen att skrota bilen efter att ha blivit påkörd på E4an förra sommaren. Vållande parts försäkringsbolag var till en början villiga att betala ut ungefär halva marknadsvärdet. Efter 3-4 telefonsamtal och hot om att säga upp min hemförsäkring (som jag har i samma bolag) och referensannonser dubblade de ersättningen vilket kändes ok. Det är dock förjävligt att man som brottsdrabbad ska behöva lägga tid och energi på att bråka med försäkringsbolag oavsett om det är ens eget eller som i mitt fall den vållande partens.
 
Hej alla Sinn-entusiaster.
Om man letar efter 'pre-owned' Sinn specifik 104 St Sa I för runt 8-9.000 - vart bör man hålla ögonen öppna någonstans? Sett att den dykt upp här på forumet men verkar gå illa kvickt. Håller även koll på Ebay, Chrono24, Blocket - är det någonstans jag missat?
Mvh Charles.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Hej alla Sinn-entusiaster.
Om man letar efter 'pre-owned' Sinn specifik 104 St Sa I för runt 8-9.000 - vart bör man hålla ögonen öppna någonstans? Sett att den dykt upp här på forumet men verkar gå illa kvickt. Håller även koll på Ebay, Chrono24, Blocket - är det någonstans jag missat?
Mvh Charles.
Finns ju fler forum som detta, själv köpte jag min 103:a på Watchuseek.com men då finns ju inga säkerheter vid köp utan man får snällt sitta och hoppas att det är en good guy i andra änden:)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hej alla Sinn-entusiaster.
Om man letar efter 'pre-owned' Sinn specifik 104 St Sa I för runt 8-9.000 - vart bör man hålla ögonen öppna någonstans? Sett att den dykt upp här på forumet men verkar gå illa kvickt. Håller även koll på Ebay, Chrono24, Blocket - är det någonstans jag missat?
Mvh Charles.
Jag har köpt tre Sinn över Ebay. En var en riktig vinstlott. Två var inte riktigt som man hade önskat. Men det ordnade sig ändå.

Annars är de rätt poppis i Tyskland på www.uhren.de
Fast tyskarna tar ofta bra betalt för sina klockor.
Annars får du hänga på watchrecon som skuggar alla de stora forumen.
 
Senast ändrad:
Finns ju fler forum som detta, själv köpte jag min 103:a på Watchuseek.com men då finns ju inga säkerheter vid köp utan man får snällt sitta och hoppas att det är en good guy i andra änden:)

Tack för tipset! Ska kolla in deras hemsida/forum med detsamma. Är PayPal det bästa betalsättet om man handlar med någon utanför rikets gränser? Läst att dom har ett säljar/köpskydd i fall något skulle fel.
 
Jag har köpt tre Sinn över Ebay. En var en riktig vinstlott. Två var inte riktigt som man hade önskat. Men det ordnade sig ändå.

Annars är de rätt poppis i Tyskland på www.uhren.de
Fast tyskarna tar ofta bra betalt för sina klockor.
Annars går du hänga på watchrecon som skuggar alla de stora forumen.

Håller ständigt ögonen öppna på Ebay.co.uk och även Ebay.de men än så länge ingen lycka. Känns ändå som ett bra ting att det tyder på att folk uppskattar klockorna så pass mycket som jag läst.
Watchrecon var ju ett riktigt bra tips! Den ska jag definitivt besöka frekvent. Tack!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för tipset! Ska kolla in deras hemsida/forum med detsamma. Är PayPal det bästa betalsättet om man handlar med någon utanför rikets gränser? Läst att dom har ett säljar/köpskydd i fall något skulle fel.
Jag har inte behövt nyttja deras hjälp, men satt i klistret ett tag vid ett tillfälle. Fick inte varan. Vände mig till dem för assistans, vilket inte var alldeles lätt.
Tänk på att du har ett skott om något skiter sig. Gör du fel så blir det fel. Jag öppnade ett reklamationsärende, eftersom jag inte hittade något bättre passande då. Men sedan kändes det som att det var fel så jag avslutade det ärendet och tänkte öppna ett annat som hade passat bättre. Det funkar inte. Då har du bränt dina skepp.
Det som är bra, är att om du är missnöjd och har betalat så blir säljarens konto låst. Det vill de flesta säljare inte eftersom det handlar om att ha ett schysst renommé. Alltså vill man ha kvar sitt gamla konto. M a o blir säljaren mer tillmötesgående och jag har vid ett par tillfällen fått delar av köpeskilling åter när allt inte varit hundra, det finns då ofta en morot hos säljaren att reda ut det hela så han får sitt konto brukbart igen.
En annan baksida med paypal är avgiften. Någon måste pröjsa den. Antingen du eller säljaren. Och så tycker jag att kursen alltid är sämre än man hoppats, eller om man jämfört med någon valutaapp.

Men summa summarum brukar jag ändå köra paypal. Banköverföring är sämst, ingen säkerhet alls. Visa inget vidare heller.
 

eastwood

Rolex
2-Faktor
Mycket pang för pengen. Grymt nöjd med nytillskottet. :)
20180419_192143.jpg
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Håller ständigt ögonen öppna på Ebay.co.uk och även Ebay.de men än så länge ingen lycka. Känns ändå som ett bra ting att det tyder på att folk uppskattar klockorna så pass mycket som jag läst.
Watchrecon var ju ett riktigt bra tips! Den ska jag definitivt besöka frekvent. Tack!
Ligger en 104:a på bay nu men tycker du ska köpa den här istället
E1B0942E-0AF5-4FD7-A0FA-88C5FB4CCA26.jpeg

En 155, riktigt fin!
 
Topp