• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

mega

Rolex
Hmm har samma ”

Hmm jag har samma ”problem” med detta missfoster.
Svår att hitta begagnad och antagligen lite svårsåld om jag inte gillar den. Den är på tok för svart och har övertydlig tavla men är ju så himla funktionell att jag tycker den blir cool. är inne och kollar den varje dag. Skulle vara en perfekt jakt/resklocka tänker jag.

Förbannar Sinn att för att dom bara har återförsäljare i sthlm!
A8C3E30D-1E1F-4F49-8261-9425517EF894.png
Jag har aldrig varit närmare köp utan att fullfölja som när det kom ut en (osvart) på köp o sälj för något halvår sedan.
GMT-kompikationen är den absolut mest funktionella jag sett. Otroligt lättavläst och märkligt logisk.
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Gjorde ett täthetstest på min EZM3 idag med resultatet BIG LEAKAGE! :( Jävligt trist då det är nu jag vill använda den till bad!
Är det vanligt att en 3 år gammal klocka behöver en täthetsservice? Klockan är väldigt sparsamt använd av tidigare ägare (mest baserat på skicket). Är det möjligt att den har legat och torkat..?
Någon som gjort täthetsservice på Sinn med Ar och vet vad det kostade? Pratade med Eriksons men de vill varken säga bu eller bä innan de/sinn kollat på klockan.
 
Senast ändrad:

Mankebank

Cartier
Gjorde ett täthetstest på min EZM3 idag med resultatet BIG LEAKAGE! :( Jävligt trist då det är nu jag vill använda den till bad!
Är det vanligt att en 3 år gammal klocka behöver en täthetsservice? Klockan är väldigt sparsamt använd av tidigare ägare (mest baserat på skicket). Är det möjligt att den har legat och torkat..?
Någon som gjort täthetsservice på Sinn med Ar och vet vad det kostade? Pratade med Eriksons men de vill varken säga bu eller bä innan de/sinn kollat på klockan.
Om det är vanligt eller ej vet jag inte men när jag trycktestade min tio år gamla EZM3 för ett år sedan var den tät till åtminstone 100 meter vilket är nog eftersom jag inte har cert för att dyka djupare än 30. Hur ser kapseln ut? Om klockan inte är tät borde den väl mörkna?
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Om det är vanligt eller ej vet jag inte men när jag trycktestade min tio år gamla EZM3 för ett år sedan var den tät till åtminstone 100 meter vilket är nog eftersom jag inte har cert för att dyka djupare än 30. Hur ser kapseln ut? Om klockan inte är tät borde den väl mörkna?
Jämför med instruktionsboken och då är den light blue dvs upp till 50%.
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Om det är vanligt eller ej vet jag inte men när jag trycktestade min tio år gamla EZM3 för ett år sedan var den tät till åtminstone 100 meter vilket är nog eftersom jag inte har cert för att dyka djupare än 30. Hur ser kapseln ut? Om klockan inte är tät borde den väl mörkna?
Tyvärr tror jag inte att även om kapsel varit i princip vit att detta är att likställa med att klockan är vattentät. Eller har jag fel?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Med tanke på att den säkert behöver en genomgång också. Kapseln ser rätt blå ut också...
Men som ”dem” säger. Marknadsekonomi. Är priset för högt så säljs den inte.

Är du lite sugen på den där @Moorflax ? :)
Nej för det priset är jag långt ifrån sugen.
Är inte heller helt överens med de långa luggarna på dessa.
Det var en stor anledning till att jag sålde min Tachy. Ligger lite lågt med klockköpen just nu också.
IMG_3500.JPG
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Håller med. Har varit lite sugen på den där men när den lades ut med ett sådant överpris fick jag ”tjäna pengar på Rolex” vibbar och nu är den iskall för mig istället.

Känns som hela klocksnack handlar mer om att tjäna pengar och inte klockor längre, glädjen av att komma hit har försvunnit. Hoppas det bara är jag som blivit grinig gubbe på äldre dar.
Trevlig sommar på er i denna mkt trevliga tråd!
 

TomGanks

Panerai
Låt mig först börja med att tacka för en utmärkt recension av @Fliegerchronograph som introducerade modellen GSG9 för mig och hela UX serien!
Jag har förälskat mig i de här klockorn i min jakt på en sommarklocka (anledningen att få köpa en NU) som jag sedan kan ha som vardagsklocka (verkliga anledningen att köpa en). Jag har bytt arbete ifrån kontor där jag trivdes med min Speedmaster .005 varje dag till att jag delvis arbetar i verkstad med mek och då blir man lite skitig och det släpas, bärs, repas och bankas en del vilket jag inte vill utsätta min speedy för men något som den här klockan verkar klara galant! Sedan gillar jag tanken att ha en klocka som är rymdcertifierad och en som klarar de mörkaste djupen :)
Efter att ha synat Sinn's hemsida sitter jag iaf med ett gäng frågor som kanske någon kan hjälpa mig reda ut.

1) Den verkar inte säljas på Schipol som är min vanligaste mellanlandningsflygplats såldes borde lättaste sättet att få tag på en vara att beställa genom Erikssons Urhandel i Stockholm som är AD(?). Alternativt, eftersom jag ändå inte bor i Stockholm kanske man lika gärna kan beställa ifrån Sinns' hemsida direkt? Är det någon som har erfarenheter/tips i frågan; Finns det någon poäng med att köpa genom Svensk AD även fast jag bort 20mil bort?

2) På hemsidan listas 6 modeller, 2 uppsättningar med 3 varedera för UX och UX GSG9. Jag försöker tyda skilnaderna mellan standard, S och SDR. Oavsett modell så verkar man kunna köpa med länk, läder, silicone. Det enda jag ser är ytbehandlingen av länk samt bezel på de 3 varianterna. Stämmer det? Är det den enda skillnaden mellan dom?
Standard: Bezel with TEGIMENT Technology, therefore especially scratch-resistant
S: Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis
SDR: Bezel with Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis

3) Skillnaden mellan UX och UX GSG9 är enbart layouten på tavlan samt placering av kronan? Ingenting annat? (Förutom känslan att GSG9 använder dom såklart. Ja, jag har läst specarna men tänkte frågan detta kunniga forum om det är något jag lyckats missa)

4) Eftersom jag vill bada med klockan så lockar det med silicone rem men när jag sen ska ha den i verkstaden så kanske länk är att föredra? Är det någon som sitter inne på råd/erfarenheter i frågan? Jag har aldrig ägt/provat en klocka med gummirem och jag undrar om det är någon som haft en sådan en längre tid som kan svara på hur känslan är efter en tids användande när man kanske både badat, solat och svettats med den? Sedan är min erfarenhet efter att ha köpt en Speedmaster att det är billigare att köpa med länk och addera läderrem senare om så önskas än tvärt om men här verkar prisen för Silicone och Länk vara samma så då spelar det kanske ingen roll? Jag tänker att optimalt kanske är Silicone på sommaren och länk på vintern? Alternativt Silicone på fritiden och Länk på jobbet? Alla erfarenheter och tips om hur jag ska tänka tas tacksamt emot.

Tack på förhand till medlemmar och KS för möjligheten att få ta del av ovärderlig information!

SINN UX.png
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Låt mig först börja med att tacka för en utmärkt recension av @Fliegerchronograph som introducerade modellen GSG9 för mig och hela UX serien!
Jag har förälskat mig i de här klockorn i min jakt på en sommarklocka (anledningen att få köpa en NU) som jag sedan kan ha som vardagsklocka (verkliga anledningen att köpa en). Jag har bytt arbete ifrån kontor där jag trivdes med min Speedmaster .005 varje dag till att jag delvis arbetar i verkstad med mek och då blir man lite skitig och det släpas, bärs, repas och bankas en del vilket jag inte vill utsätta min speedy för men något som den här klockan verkar klara galant! Sedan gillar jag tanken att ha en klocka som är rymdcertifierad och en som klarar de mörkaste djupen :)
Efter att ha synat Sinn's hemsida sitter jag iaf med ett gäng frågor som kanske någon kan hjälpa mig reda ut.

1) Den verkar inte säljas på Schipol som är min vanligaste mellanlandningsflygplats såldes borde lättaste sättet att få tag på en vara att beställa genom Erikssons Urhandel i Stockholm som är AD(?). Alternativt, eftersom jag ändå inte bor i Stockholm kanske man lika gärna kan beställa ifrån Sinns' hemsida direkt? Är det någon som har erfarenheter/tips i frågan; Finns det någon poäng med att köpa genom Svensk AD även fast jag bort 20mil bort?

2) På hemsidan listas 6 modeller, 2 uppsättningar med 3 varedera för UX och UX GSG9. Jag försöker tyda skilnaderna mellan standard, S och SDR. Oavsett modell så verkar man kunna köpa med länk, läder, silicone. Det enda jag ser är ytbehandlingen av länk samt bezel på de 3 varianterna. Stämmer det? Är det den enda skillnaden mellan dom?
Standard: Bezel with TEGIMENT Technology, therefore especially scratch-resistant
S: Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis
SDR: Bezel with Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis

3) Skillnaden mellan UX och UX GSG9 är enbart layouten på tavlan samt placering av kronan? Ingenting annat? (Förutom känslan att GSG9 använder dom såklart. Ja, jag har läst specarna men tänkte frågan detta kunniga forum om det är något jag lyckats missa)

4) Eftersom jag vill bada med klockan så lockar det med silicone rem men när jag sen ska ha den i verkstaden så kanske länk är att föredra? Är det någon som sitter inne på råd/erfarenheter i frågan? Jag har aldrig ägt/provat en klocka med gummirem och jag undrar om det är någon som haft en sådan en längre tid som kan svara på hur känslan är efter en tids användande när man kanske både badat, solat och svettats med den? Sedan är min erfarenhet efter att ha köpt en Speedmaster att det är billigare att köpa med länk och addera läderrem senare om så önskas än tvärt om men här verkar prisen för Silicone och Länk vara samma så då spelar det kanske ingen roll? Jag tänker att optimalt kanske är Silicone på sommaren och länk på vintern? Alternativt Silicone på fritiden och Länk på jobbet? Alla erfarenheter och tips om hur jag ska tänka tas tacksamt emot.

Tack på förhand till medlemmar och KS för möjligheten att få ta del av ovärderlig information!

SINN UX.png
Ojojoj, många frågor varav jag nog bara kan svara på en: Köp av Erikson. De är snälla, hängivna och väldigt serviceminded om något problem skulle uppstå. Dessutom borde det svenska listpriset IOM kronfallets vara klart attraktivt jämfört med att köpa i Euro (förutsatt att du inte får betalt i euro över tid).
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Låt mig först börja med att tacka för en utmärkt recension av @Fliegerchronograph som introducerade modellen GSG9 för mig och hela UX serien!
Jag har förälskat mig i de här klockorn i min jakt på en sommarklocka (anledningen att få köpa en NU) som jag sedan kan ha som vardagsklocka (verkliga anledningen att köpa en). Jag har bytt arbete ifrån kontor där jag trivdes med min Speedmaster .005 varje dag till att jag delvis arbetar i verkstad med mek och då blir man lite skitig och det släpas, bärs, repas och bankas en del vilket jag inte vill utsätta min speedy för men något som den här klockan verkar klara galant! Sedan gillar jag tanken att ha en klocka som är rymdcertifierad och en som klarar de mörkaste djupen :)
Efter att ha synat Sinn's hemsida sitter jag iaf med ett gäng frågor som kanske någon kan hjälpa mig reda ut.

1) Den verkar inte säljas på Schipol som är min vanligaste mellanlandningsflygplats såldes borde lättaste sättet att få tag på en vara att beställa genom Erikssons Urhandel i Stockholm som är AD(?). Alternativt, eftersom jag ändå inte bor i Stockholm kanske man lika gärna kan beställa ifrån Sinns' hemsida direkt? Är det någon som har erfarenheter/tips i frågan; Finns det någon poäng med att köpa genom Svensk AD även fast jag bort 20mil bort?

2) På hemsidan listas 6 modeller, 2 uppsättningar med 3 varedera för UX och UX GSG9. Jag försöker tyda skilnaderna mellan standard, S och SDR. Oavsett modell så verkar man kunna köpa med länk, läder, silicone. Det enda jag ser är ytbehandlingen av länk samt bezel på de 3 varianterna. Stämmer det? Är det den enda skillnaden mellan dom?
Standard: Bezel with TEGIMENT Technology, therefore especially scratch-resistant
S: Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis
SDR: Bezel with Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis

3) Skillnaden mellan UX och UX GSG9 är enbart layouten på tavlan samt placering av kronan? Ingenting annat? (Förutom känslan att GSG9 använder dom såklart. Ja, jag har läst specarna men tänkte frågan detta kunniga forum om det är något jag lyckats missa)

4) Eftersom jag vill bada med klockan så lockar det med silicone rem men när jag sen ska ha den i verkstaden så kanske länk är att föredra? Är det någon som sitter inne på råd/erfarenheter i frågan? Jag har aldrig ägt/provat en klocka med gummirem och jag undrar om det är någon som haft en sådan en längre tid som kan svara på hur känslan är efter en tids användande när man kanske både badat, solat och svettats med den? Sedan är min erfarenhet efter att ha köpt en Speedmaster att det är billigare att köpa med länk och addera läderrem senare om så önskas än tvärt om men här verkar prisen för Silicone och Länk vara samma så då spelar det kanske ingen roll? Jag tänker att optimalt kanske är Silicone på sommaren och länk på vintern? Alternativt Silicone på fritiden och Länk på jobbet? Alla erfarenheter och tips om hur jag ska tänka tas tacksamt emot.

Tack på förhand till medlemmar och KS för möjligheten att få ta del av ovärderlig information!

SINN UX.png
Enda jag kan säga är att jag hade köpt med länk alla dagar i veckan. Säkert billigare med silikon än länk i efterhand även om nypriset är desamma när man köper allt. Iaf kortare väntetid.

Erikssons är schysta, ring och snacka med dom :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Låt mig först börja med att tacka för en utmärkt recension av @Fliegerchronograph som introducerade modellen GSG9 för mig och hela UX serien!
Jag har förälskat mig i de här klockorn i min jakt på en sommarklocka (anledningen att få köpa en NU) som jag sedan kan ha som vardagsklocka (verkliga anledningen att köpa en). Jag har bytt arbete ifrån kontor där jag trivdes med min Speedmaster .005 varje dag till att jag delvis arbetar i verkstad med mek och då blir man lite skitig och det släpas, bärs, repas och bankas en del vilket jag inte vill utsätta min speedy för men något som den här klockan verkar klara galant! Sedan gillar jag tanken att ha en klocka som är rymdcertifierad och en som klarar de mörkaste djupen :)
Efter att ha synat Sinn's hemsida sitter jag iaf med ett gäng frågor som kanske någon kan hjälpa mig reda ut.

1) Den verkar inte säljas på Schipol som är min vanligaste mellanlandningsflygplats såldes borde lättaste sättet att få tag på en vara att beställa genom Erikssons Urhandel i Stockholm som är AD(?). Alternativt, eftersom jag ändå inte bor i Stockholm kanske man lika gärna kan beställa ifrån Sinns' hemsida direkt? Är det någon som har erfarenheter/tips i frågan; Finns det någon poäng med att köpa genom Svensk AD även fast jag bort 20mil bort?

2) På hemsidan listas 6 modeller, 2 uppsättningar med 3 varedera för UX och UX GSG9. Jag försöker tyda skilnaderna mellan standard, S och SDR. Oavsett modell så verkar man kunna köpa med länk, läder, silicone. Det enda jag ser är ytbehandlingen av länk samt bezel på de 3 varianterna. Stämmer det? Är det den enda skillnaden mellan dom?
Standard: Bezel with TEGIMENT Technology, therefore especially scratch-resistant
S: Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis
SDR: Bezel with Black Hard Coating on a TEGIMENT Technology basis

3) Skillnaden mellan UX och UX GSG9 är enbart layouten på tavlan samt placering av kronan? Ingenting annat? (Förutom känslan att GSG9 använder dom såklart. Ja, jag har läst specarna men tänkte frågan detta kunniga forum om det är något jag lyckats missa)

4) Eftersom jag vill bada med klockan så lockar det med silicone rem men när jag sen ska ha den i verkstaden så kanske länk är att föredra? Är det någon som sitter inne på råd/erfarenheter i frågan? Jag har aldrig ägt/provat en klocka med gummirem och jag undrar om det är någon som haft en sådan en längre tid som kan svara på hur känslan är efter en tids användande när man kanske både badat, solat och svettats med den? Sedan är min erfarenhet efter att ha köpt en Speedmaster att det är billigare att köpa med länk och addera läderrem senare om så önskas än tvärt om men här verkar prisen för Silicone och Länk vara samma så då spelar det kanske ingen roll? Jag tänker att optimalt kanske är Silicone på sommaren och länk på vintern? Alternativt Silicone på fritiden och Länk på jobbet? Alla erfarenheter och tips om hur jag ska tänka tas tacksamt emot.

Tack på förhand till medlemmar och KS för möjligheten att få ta del av ovärderlig information!

SINN UX.png
Vilket mastodontinlägg!
Men i korthet:
1. Erikson är den enda urhandlaren i Sverige som säljer Sinn. Köp där. Sinn själva är Mycket bra att ha att göra med, men eftersom det inte är dyrare att köpa hemma, så gynna Erikson. Det är de värda och du kommer bli nöjd.
2 och 3. Ja. Det är kronplacering och tavla samt sekundvisare som skiljer. All svart metall är tegimenterad dvs reptålig. Den grå metallen är det om man beställt det, vilket alltså är extra. Annars är den inte det, med bezeln undantagen. Den är tegimenterad som standard. Välj svart bezel. Grymt snyggt. Alldeles objektivt.
4. Det är både lättare och billigare att i efterhand komplettera med en gummirem om du vill ha det. De går på Ebay med jämna mellanrum. Det svåra är att hitta ett spänne begagnat.
Köp klockan med länken.
Gummit är komfortabelt men samtidigt inte alldeles medgörligt. Dock är det format så att det naturligt har en kurvatur som följer handleden vilket tillsammans gör att man kan klockan luftigt på handleden, lite som ett smyckesarmband, utan att den vill snurra runt eller dumma sig. Den sitter bra helt enkelt. Dessutom är det riktigt snyggt.
Men som sagt, köp med länk.
Då den har borrade lughål är det hyggligt lätt att byta band, men då gummit sitter tätt mot boetten är det lite pilligt att få i det. Passformen är generellt sett mycket god vilket gör att spelen är små.

Totalt sett en jäkligt frän klocka. Sekundvisarens rörelse är magisk.
 

TomGanks

Panerai
Tack för upplysande svar! Jag skrev kanske lite förhastat där, givetvis kommer jag inte byta band varje dag snarare att beroende på vilket band som är på för tillfället så kommer den få olika användningsområden. Eftersom jag redan nu bestämt mig för att silikon är snyggast så var det mer i upplysande form jag undrade ang. länk vs silikon. Tror nog i slutändan den kommer användas med silikon och när jag blir länk sugen får speedyn rycka in!

Men jag har fått många bra tips ifrån både dig @ironcastle och @Fliegerchronograph i hans recensionstråd så kontentan blir att ta kontakt med Eriksson's och se vad det har hemma samt pris på (extra) Länk vs Silikon och sedan får vi se när ett besök till Huvudstaden kan passa in i schemat.

Av dom 6 modellerna har jag landat i att det blir en GSG9 så utbudet/beslutsproblematiken är halverat iaf ;D

Åter igen, tack för svar!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag vill nog säga att denna och speedmaster tråden troligen är de mest gemytliga på hela forumet även om Seikotråden oxo är bra. Väldigt kul!
Som nyinvigd kan jag även nämna att vintage Certina DS-tråden är mycket trevlig också :)

Jag har bara en Sinn i ägo nu som inte används. Vettetusan vad Sinn har att erbjuda mig nu när jag testat 556 och 104. Allt större än 104 går bort nämligen
 
Topp