• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ironcastle

Patek
2-Faktor
103 STSA blir bra idag.
20180622_114637.jpg
 

Dandav

Omega
2-Faktor
Tjenare! Har smyg läst Sinn tråden i ett tag och nu när 20:års dagen närmar sig så måste man ju självklart fira det med en ny klocka! Jag hade tänkt mig en 556 eller 104 med index och gärna på länk. Om det är någon som känner för att sälja så är det bara att skicka mig ett pm. Hoppas jag kan ansluta mig till sällskapet inom snar framtid!:D
 

Cryssarn

Rolex
Har samma bekymmer med min Speedmaster reduced. Jag var hos en urmakare som kollade på det och sa att man mer eller mindre får räkna med framför allt att kronografer inte riktigt blir synkade då det finns lite spel. Jag får ställa min speedmaster 15 sekunder fel så blir det bra när den gått ett varv. Har fått bekräftat från andra användare som har samma problem, det var en som hade en nyare rolex med samma ”problem”. Sen kanske inte alla bryr sig att minutvisaren och sekundvisaren är helt synkade, men för mig känns det viktigt annars går jag bara och stör mig på det.
Så du får välja mellan att den går på sekunden och att visarna är synkade?
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Tjena. Bra val av ur. Hoppas att du hittar något lämpligt objekt. Ett tips är att du lägger en annons på "köpes" också. Lycka till!
Tjenare! Har smyg läst Sinn tråden i ett tag och nu när 20:års dagen närmar sig så måste man ju självklart fira det med en ny klocka! Jag hade tänkt mig en 556 eller 104 med index och gärna på länk. Om det är någon som känner för att sälja så är det bara att skicka mig ett pm. Hoppas jag kan ansluta mig till sällskapet inom snar framtid!:D
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tjenare! Har smyg läst Sinn tråden i ett tag och nu när 20:års dagen närmar sig så måste man ju självklart fira det med en ny klocka! Jag hade tänkt mig en 556 eller 104 med index och gärna på länk. Om det är någon som känner för att sälja så är det bara att skicka mig ett pm. Hoppas jag kan ansluta mig till sällskapet inom snar framtid!:D
Jag har en Sinn 104 som ska säljas. Kan dra ett PM med all info när jag får tid över. Hemma pappaledig men fullt upp om dagarna :)
IMG_20180607_194344-01-01.jpeg
IMG_20180607_230105-01.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Så du får välja mellan att den går på sekunden och att visarna är synkade?
Nej, pga av spel i kugghjul och lager behöver minutvisaren ofta typ 15 sekunder extra den första minuten efter att klockan fått tiden inställd, för att röra sig 6 grader (=en minut).
M a o ska klockan då den ställs in stoppas på typiskt 45 sekunder, men minutvisaren ställas mot hel minut. Då stämmer visarnas lägen när klockan sen gått någon minut.

Detta gäller för övrigt mig veterligen de allra flesta klockorna. Även quartz. Det som skiljer mellan klockorna är hur mycket inbyggt spel verken har. Ibland är 15 sek försprång rätt, ibland 10, ibland 18. Det är bara att prova. Enklaste sättet att veta är att ställa in tiden med sekundvisaren på 00 och minutvisaren på hel minut. Starta klockan och låt minutvisaren gå till nästa hela minut. Var står sekundvisaren då? Det motsvarar det försprång i sekunder räknat som just den klockan behöver för att synka sekundvisare och minutvisare.

Blå klocknörd? Ehm ja.
 

Case

Panerai
Nej, pga av spel i kugghjul och lager behöver minutvisaren ofta typ 15 sekunder extra den första minuten efter att klockan fått tiden inställd, för att röra sig 6 grader (=en minut).
M a o ska klockan då den ställs in stoppas på typiskt 45 sekunder, men minutvisaren ställas mot hel minut. Då stämmer visarnas lägen när klockan sen gått någon minut.

Detta gäller för övrigt mig veterligen de allra flesta klockorna. Även quartz. Det som skiljer mellan klockorna är hur mycket inbyggt spel verken har. Ibland är 15 sek försprång rätt, ibland 10, ibland 18. Det är bara att prova. Enklaste sättet att veta är att ställa in tiden med sekundvisaren på 00 och minutvisaren på hel minut. Starta klockan och låt minutvisaren gå till nästa hela minut. Var står sekundvisaren då? Det motsvarar det försprång i sekunder räknat som just den klockan behöver för att synka sekundvisare och minutvisare.

Blå klocknörd? Ehm ja.
Tack för den informationen! Kommer att spara mången frustration. :D
 
Topp