Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad säger @Fliegerchronograph Är Sea Kingen en bra helikopter?
Jovars, men gammal. Har inte haft så mycket med den helikoptertypen att göra eftersom Försvarsmakten aldrig har opererat den. Har stött på Sea King:en i Norge där den tjänstgjort inom Luftforsvaret många år och själv flugit med i den tyska marinversionen under tjänstgöring utomlands. Ingen flygupplevelse som går utanpå något annat jag har gjort, men det är definitivt en mångsidig helikopter. Som kuriosa användes den t.ex. inom det amerikanska Apolloprogrammet för att plocka upp astronauter med efter det att kommandomodulen hade landat i Stilla havet.
Nu har den uppenbarligen varit i tjänst i det kanadensiska försvaret i 55 år. Hade jag köpt en klocka av den anledningen? Tveksamt, om jag inte själv hade varit en pilot som flugit typen, en övrig besättningsmedlem eller en flygtekniker som servat Sea King. Det är en gammal fin trotjänare som har kommit att vara i tjänst länge, ibland betydligt längre än förväntat. Jag vänder lite på ditt spörsmål och ställer frågan om den gamla kombibilen Saab 95 är en bra bil? Den och Sea King:en är i stort sett samtida. Föreställ dig ett taxibolag som har kört med Saab 95 under 55 år. Man har gradvis uppdaterad en del komponenter men i grund och botten är det samma kaross och körmässigt samma bil. Skulle du köpa den specialklocka man har låtit ta fram när det nu är dags för Saab 95:an att snart gå i pension?
Den har ju rakt datum i alla fall.Ny limiterad 556A från Watchbuys.
Info hämtat från Watchbuys, http://www.watchbuys.com/store/pc/Sinn-CH124-Sea-King-Limited-Edition-10p4393.htm
"The Sikorsky CH124 Sea King is a legendary aircraft based on the United States Navy’s SH-3 and still serves in the Canadian Armed Forces to this day, 55 years after its service began. As the founder of the project, I found great partners in Watchbuys and Sinn. When looking at various manufacturers, I wanted one that shared the same robust and utilitarian characteristics as the CH124 Sea King. Sinn was immediately shortlisted and won the contract because of their ability to specialize and work with me on the design and customization features I was looking for."
Är inte så förtjust i sökta samarbeten och egentligen inte i jubileumsklockor som inte håller sig till jämna 10-tal. Men nu ska Sea Kingen gå i pension så därav 55-årsjubileumet. Men det hade känts mer naturligt att ta fram en jubileumsklocka som faktiskt har använts i tjänst. Men om Capt. Jason Miller ville ha en Sinn för att lyfta fram Sea Kingens mångsidighet och robusta egenskaper så vem är jag att invända mot det
Vad säger @Fliegerchronograph Är Sea Kingen en bra helikopter?
Det har väl alla 556 a eller?Den har ju rakt datum i alla fall.
Ja det har du helt rätt i, tänkte på 856 då den sitter på armen just nuDet har väl alla 556 a eller?
Det har väl alla 556 a eller?
Ahh tänkte väl det! Va bra då hade man rätt en gång också!Ja det har du helt rätt i, tänkte på 856 då den sitter på armen just nu
Ja egentligen är det ju både briljant och självklart. Tänk hur datum kl 6 skulle det ut om man inte justerade ..Stämmer. Rakt datum är jäkligt stiligt
Snyggt jävla inlägg där, bravo! Intressant att höra dina åsikter och kul jämförelse som en vanlig dödlig utan vingar kan förstå också
Jovars, men gammal. Har inte haft så mycket med den helikoptertypen att göra eftersom Försvarsmakten aldrig har opererat den. Har stött på Sea King:en i Norge där den tjänstgjort inom Luftforsvaret många år och själv flugit med i den tyska marinversionen under tjänstgöring utomlands. Ingen flygupplevelse som går utanpå något annat jag har gjort, men det är definitivt en mångsidig helikopter. Som kuriosa användes den t.ex. inom det amerikanska Apolloprogrammet för att plocka upp astronauter med efter det att kommandomodulen hade landat i Stilla havet. Ubåtsjakt och SAR-uppdrag är annars typiska användningsområden för Sea King.
Nu har Sea King uppenbarligen varit i tjänst i det kanadensiska försvaret i 55 år. Hade jag köpt en klocka av den anledningen? Tveksamt, om jag inte själv hade varit en pilot som flugit typen, en övrig besättningsmedlem eller en flygtekniker som servat Sea King. Det är en gammal fin trotjänare som har kommit att vara i tjänst länge, ibland betydligt längre än förväntat. För mig är den dock inget som skulle få mig att lätta på lädret och köpa mig en limiterad jubileumsklocka. Jag vänder lite på ditt spörsmål och ställer frågan om den gamla kombin Saab 95 är en bra bil? Den och Sea King:en är i stort sett samtida. Föreställ dig ett taxibolag som har kört med Saab 95 under 55 år. Man har skött sin fordonspark exemplariskt, gradvis uppdaterad en del komponenter och bättrat på lacken då och då men i grund och botten är det samma kaross och körmässigt samma bil. Skulle du köpa den specialklocka taxibolaget har låtit ta fram tillsammans med Sinn när det nu är dags för Saab 95:an att snart gå i pension? Tror inte det.
Riktigt bra samling!Då är alla fyra vintagekronograferna samlade...
Riktigt bra samling!
Förstår det! Dyrt med service men framför allt trist att vara utan klockan en längre tid..Tackar Det känns extra bra att tre av dem är nyservade också. (140 hade inget servicebehov enligt Robert på Tidlösa Ur).
Finns chans att det kommer en ny kronograf snart, men den kommer inte räknas som vintage även om den är inte ny Förutsätter dock att 256 blir såld först.
Förstår det! Dyrt med service men framför allt trist att vara utan klockan en längre tid..
Riktigt sugen på 256 men är lite köpstopp just nu..
Den där Zippon förstör mer än den tillförGlöm inte att du får med en SinnZippo på köpet
Den där Zippon förstör mer än den tillför
Vem på Sinn tyckte att det var en bra ide med den gravyren?
Vill du länka?Troligtvis någon chef som fick en teckning av sin unge och gjorde ett tryck av den
Ute men inte på KS
Vill du länka?
Dra ett till mig ocksåSkickar ett PM istället
Varför inte?Ute men inte på KS
Varför inte?