• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Geparden

Audemars
Den här släppet hade jag helt missat. Från deras Classic-serie och den ser ju riktigt trevlig ut. Prismässigt kommer den hamna runt 18´.
36mm, 9mm på höjden, vattentäthet 10bar och med samma standardisering mot magnetism, (DIN8309), och stöttålighet, (DIN8308), som exempelvis U1.

Notera hur den yttersta delen av index svävar över silvertavlan och hur sylvassa både index och visare ser ut att vara.

Som många brukar påpeka kanske det är lite knepigt med 19mm bandbredd, men Sinn lämnar i alla fall tre alternativ. Det på bilden, ett svart även det utan söm samt ett svart i ko som är alligatorpräglat.

Kör en dubbelpost på den här även i Basel-tråden så att fler får se den här grymma Sinn-dressaren.

sinn-1736-gear-patrol-full-lead-6.jpg
sinn-1736-gear-patrol-full-lead-3-4.jpg
Pudlar lite och håller med om att det där släppet var ganska vasst :rolleyes:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag kopierar in mitt inlägg från Molle och Yonssons tråd om mina favoriter i år.

Det jag tycker är synd är avsaknaden av tooliga damur vilket jag har lite svårt att förstå att man inte satsar mer på. Det är ett synnerligen omodernt tankesätt om man tror att tjejer bara vill ha bling och diamanter på sina klockor. Hur häftigt hade det inte varit med en damlinje med exempelvis en U1:a och en 103:a i 37mm eller liknande.

Mina tre favoriter hos Sinn i år:

Ezm12 - För dess übertoolighet och smarta lösningar för bandbyte och borttagning av bezelring

EZM-12_Kopfbereich.jpg
Sinn-EZM12_Einsatz-570x375.jpg


1736 ST I 4N - 36mm powerdressare med otroligt vackra index. 100m wr, samma stöttålighet och antimagnetskydd som deras dykare

sinn-1736-gear-patrol-full-lead-6.jpg


Sinn 356 Sa Pilot III - Något för hög och man hade gärna fått välja en stålbaksida för att komma ner någon millimeter på höjden. Men det är svårt att komma ifrån den otroligt vackra tavlan.

SI-420-alt1.jpg
 

Igge

Panerai
sinn-103A Sa b.jpg


Jag kan även tipsa som att Eriksons Ur har en av dessa inne. Det är en av 500 i en limiterad upplaga av Pilot Chronograph Sinn 103 A Sa B.
Den blåa färgen var sjukt snygg i solen, tänkte direkt på uteservering och öldrickande - det fins så klart även alkoholfria alternativ :)
Glasbaksida med mycket fint utsmyckat urverk med blånerade skruvskallar

Sinn-103-A-Sa-B-7.jpg



Den enda lilla nackdelen jag eventuellt kunde hitta var att jag upplevde den något hög, men då jämför jag med min 103 St som är med plexi och utan glasbaksida så den bygger mindre på höjden.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag börjar fundera mer och mer på vilken av 566 I eller 103 St som är det nästa logiska steget till att skapa en kvartett av trion.
Nuvarande laguppställning...U1, Ezm3 och 144 ST.

IMG_20170325_155151.jpg


Det känns som att 556 fyller en plats som sportdressare vilket saknas i dagsläget, medan 103 mer konkurrerar med 144 som kronograf. Det är iofs en utpräglad flieger och med en helt annan boett, bezelring m.m, men det är ju samma urverk. Sen tycker jag att 103:n gör sig absolut bäst på läder vilket jag sällan använder.

Alla bilder i tråden är lånade.

En av mina favoritbilder på 556 I. Vilken tavla och vilken AR! Sen passar den riktigt bra på nato och om man dessutom kompletterar med gummi så fungerar den i så gott som alla sammanhang.

EDF23BCD-8362-4013-9BA7-237D956CE300-5102-0000058127DA3D1E.jpg


Sen kommer man till frågan om länken. Fine link eller H-länken, där det nog lutar åt det senare. Jag kan tycka att fine linken är ruskigt snygg på bild, men till en så pass enkel tavla som 556 är i sitt formspråk tror jag att det finns risk att den skulle ta över för mycket och fokus skulle hamna på länken. Då passar den bättre till exempelvis 103.

18197842544_61d07e0884_o.jpg


05232011876.jpg


Återstår då 103 St. På samma sätt som 556 lockar med sin enkelhet ligger en del av dragningskraften i 103 att tavlan ju är i ständig förändring bakom det mysiga plexit.

Sinn103.jpg


Jag har dessutom redan en fine-link till 103:n liggande så om jag skulle köpa med H-länken och sen kompletterar med ett läderband blir det även där stora variationsmöjligheter. Det som får mig att fundera lite extra är höjden som är nästan 16mm. Sen jag köpte Ezm3 har jag mer och mer börjat uppskatta en lägre profil på klockan och att den ligger riktigt platt mot handleden. Ni 103-ägare, hur upplever ni höjden på klockan och är det någonsin ett irritationsmoment?

IMG_20160304_170025-01.jpg


Sen är 103 förresten inte heller så tokig på nato.

54e3cfd8e303471542ca2bf94d65be7b.jpg
 

Anno 1685

Omega
857-UTC-TESTAF_V.jpg
857-UTC-TESTAF-LH-Cargo_V.jpg

Bästa Sinneaster! Ända sen jag sålde in en 104 St Sa I till farsgubben har jag kommit på att jag jag själv saknar en Sinn... Då jag även saknar en GMT undrar vad ni har för erfarenheter av 857 UTC TESTAF , eller varför inte av specialeditionen för Lufthansa Cargo (857 UTC TESTAF LH Cargo). Rent generellt, är specialversionerna bara att be om problem vid en ev. försäljning, eller finns det någon poäng med dem? På Sinns hemsida är dessutom cargoversionen €50 billigare än standard. Vad säger ni?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
857-UTC-TESTAF_V.jpg
857-UTC-TESTAF-LH-Cargo_V.jpg

Bästa Sinneaster! Ända sen jag sålde in en 104 St Sa I till farsgubben har jag kommit på att jag jag själv saknar en Sinn... Då jag även saknar en GMT undrar vad ni har för erfarenheter av 857 UTC TESTAF , eller varför inte av specialeditionen för Lufthansa Cargo (857 UTC TESTAF LH Cargo). Rent generellt, är specialversionerna bara att be om problem vid en ev. försäljning, eller finns det någon poäng med dem? På Sinns hemsida är dessutom cargoversionen €50 billigare än standard. Vad säger ni?

@Tampa_blord köpte precis den vanliga 857 UTC så han kan säkert komma med bra input gällande modellen.

När det kommer till andrahandsvärde vid en eventuell försäljning av specialversionerna så kan jag bara gissa och gå på känsla. Tyvärr tror jag att det kan ta längre tid med en försäljning och om du inte hittar absolut rätt köpare så kanske du även riskerar att tappa mer i värde en motsvarande standardmodell.

Men självklart så ska du skaffa dig en ny Sinn oavsett :)
 

Zalath

Panerai
Jag börjar fundera mer och mer på vilken av 566 I eller 103 St som är det nästa logiska steget till att skapa en kvartett av trion.
Nuvarande laguppställning...U1, Ezm3 och 144 ST.

IMG_20170325_155151.jpg


Det känns som att 556 fyller en plats som sportdressare vilket saknas i dagsläget, medan 103 mer konkurrerar med 144 som kronograf. Det är iofs en utpräglad flieger och med en helt annan boett, bezelring m.m, men det är ju samma urverk. Sen tycker jag att 103:n gör sig absolut bäst på läder vilket jag sällan använder.

Alla bilder i tråden är lånade.

En av mina favoritbilder på 556 I. Vilken tavla och vilken AR! Sen passar den riktigt bra på nato och om man dessutom kompletterar med gummi så fungerar den i så gott som alla sammanhang.

EDF23BCD-8362-4013-9BA7-237D956CE300-5102-0000058127DA3D1E.jpg


Sen kommer man till frågan om länken. Fine link eller H-länken, där det nog lutar åt det senare. Jag kan tycka att fine linken är ruskigt snygg på bild, men till en så pass enkel tavla som 556 är i sitt formspråk tror jag att det finns risk att den skulle ta över för mycket och fokus skulle hamna på länken. Då passar den bättre till exempelvis 103.

18197842544_61d07e0884_o.jpg


05232011876.jpg


Återstår då 103 St. På samma sätt som 556 lockar med sin enkelhet ligger en del av dragningskraften i 103 att tavlan ju är i ständig förändring bakom det mysiga plexit.

Sinn103.jpg


Jag har dessutom redan en fine-link till 103:n liggande så om jag skulle köpa med H-länken och sen kompletterar med ett läderband blir det även där stora variationsmöjligheter. Det som får mig att fundera lite extra är höjden som är nästan 16mm. Sen jag köpte Ezm3 har jag mer och mer börjat uppskatta en lägre profil på klockan och att den ligger riktigt platt mot handleden. Ni 103-ägare, hur upplever ni höjden på klockan och är det någonsin ett irritationsmoment?

IMG_20160304_170025-01.jpg


Sen är 103 förresten inte heller så tokig på nato.

54e3cfd8e303471542ca2bf94d65be7b.jpg
Lätt val. 556i. Universalklocka med ett utseende som de andra tre inte täcker in. Fungerar till det mesta. Drar du på ett läder kan den fungera till kostym. Med Nato passar den i skogen. Och du har ju, som du nämnder, redan en krono..

Alternativet är väl den nya dressaren!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lätt val. 556i. Universalklocka med ett utseende som de andra tre inte täcker in. Fungerar till det mesta. Drar du på ett läder kan den fungera till kostym. Med Nato passar den i skogen. Och du har ju, som du nämnder, redan en krono..

Tack för bra svar, du har helt rätt i det. Jag läste om mitt inlägg också och mellan raderna är det ju ganska tydligt att det står, "Köp 556 I" :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Tack för bra svar, du har helt rätt i det. Jag läste om mitt inlägg också och mellan raderna är det ju ganska tydligt att det står, "Köp 556 I" :)
Men hörru, lugna dig lite nu. Jag är fortfarande en efter. ;)
Men visst, 556 på H-länk är ju ett grymt val!
sinn-103A Sa b.jpg


Jag kan även tipsa som att Eriksons Ur har en av dessa inne. Det är en av 500 i en limiterad upplaga av Pilot Chronograph Sinn 103 A Sa B.
Den blåa färgen var sjukt snygg i solen, tänkte direkt på uteservering och öldrickande - det fins så klart även alkoholfria alternativ :)
Glasbaksida med mycket fint utsmyckat urverk med blånerade skruvskallar

Sinn-103-A-Sa-B-7.jpg



Den enda lilla nackdelen jag eventuellt kunde hitta var att jag upplevde den något hög, men då jämför jag med min 103 St som är med plexi och utan glasbaksida så den bygger mindre på höjden.
Vad ville de ha för denna?
 

Igge

Panerai
Lätt val. 556i. Universalklocka med ett utseende som de andra tre inte täcker in. Fungerar till det mesta. Drar du på ett läder kan den fungera till kostym. Med Nato passar den i skogen. Och du har ju, som du nämnder, redan en krono..

Alternativet är väl den nya dressaren!

Även jag håller med om att 556i är ett bra komplement.
Dvs om du dissar deras finanzplatzuhren serie:

så som modell 6000 eller 6060

sinn6000.jpg
sinn6060.jpg


Tycker personligen att dom är jävligt coola.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Även jag håller med om att 556i är ett bra komplement.
Dvs om du dissar deras finanzplatzuhren serie:

så som modell 6000 eller 6060

sinn6000.jpg
sinn6060.jpg


Tycker personligen att dom är jävligt coola.

Håller med om att det är vassa och 6060 är ruskigt fin, men de är något för dressade för min stil i övrigt. Du får gärna posta lite jämförelsebilder mellan U1 och 103, framförallt om det går att se skillnad på höjden och hur den sitter på handleden.
 
Topp