Jag börjar fundera mer och mer på vilken av 566 I eller 103 St som är det nästa logiska steget till att skapa en kvartett av trion.
Nuvarande laguppställning...U1, Ezm3 och 144 ST.
Det känns som att 556 fyller en plats som sportdressare vilket saknas i dagsläget, medan 103 mer konkurrerar med 144 som kronograf. Det är iofs en utpräglad flieger och med en helt annan boett, bezelring m.m, men det är ju samma urverk. Sen tycker jag att 103:n gör sig absolut bäst på läder vilket jag sällan använder.
Alla bilder i tråden är lånade.
En av mina favoritbilder på 556 I. Vilken tavla och vilken AR! Sen passar den riktigt bra på nato och om man dessutom kompletterar med gummi så fungerar den i så gott som alla sammanhang.
Sen kommer man till frågan om länken. Fine link eller H-länken, där det nog lutar åt det senare. Jag kan tycka att fine linken är ruskigt snygg på bild, men till en så pass enkel tavla som 556 är i sitt formspråk tror jag att det finns risk att den skulle ta över för mycket och fokus skulle hamna på länken. Då passar den bättre till exempelvis 103.
Återstår då 103 St. På samma sätt som 556 lockar med sin enkelhet ligger en del av dragningskraften i 103 att tavlan ju är i ständig förändring bakom det mysiga plexit.
Jag har dessutom redan en fine-link till 103:n liggande så om jag skulle köpa med H-länken och sen kompletterar med ett läderband blir det även där stora variationsmöjligheter. Det som får mig att fundera lite extra är höjden som är nästan 16mm. Sen jag köpte Ezm3 har jag mer och mer börjat uppskatta en lägre profil på klockan och att den ligger riktigt platt mot handleden. Ni 103-ägare, hur upplever ni höjden på klockan och är det någonsin ett irritationsmoment?
Sen är 103 förresten inte heller så tokig på nato.