• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

-RI-

Patek
2-Faktor
Hålla tråden, idag får 556i åka med på äventyr, vad bär ni idag? Ge mig inspiration till nästa inköp.
IMG_20190513_164208_327.jpg
 

Ernst65

Cartier
Svaret finns säkert i tråden men lite för många sidor.. Hur passar en U1 på 16-16,5cm handled? Någon som kan fota?
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Svaret finns säkert i tråden men lite för många sidor.. Hur passar en U1 på 16-16,5cm handled? Någon som kan fota?
Tror det kan bli i största laget, men det är en smaksak givetvis. Sedan spelar utformningen på din handled stor roll, så bäst är att åka och testa den. Fin klocka förövrigt:)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor

engst

Cartier
Grym, sålde precis min EZM 3. Är inne på en U1, eller en... eller en... ja man vill ha det mesta.
Kör du Nato på den?
Jag går runt och funderar på om den skulle kännas hög med vanlig länk men så bär du den med nato?!
Har du stora handleder eller är min oro obefogad?

Spontant kändes den en gång litet topptung, men jag vande mig väldigt snabbt. Grejen med nato/zulu är ju dels att bandet i sig lägger till någon mm, men kanske framförallt att klockan med sin lätt kon-formade boett är gjord för att sjunka in något i handleden. Med ett nato blir boetten mindre kon-formad, och klockan sitter därmed något högre. Jag tycker det funkar bra ändå, och min handled är inte särskilt stor - ca 17,5 cm om jag minns rätt.

Sen gör faktiskt knapparna på vänster sida att jag upplever den som mindre hög. Skjortmanschetterna kan liksom 'klättra upp' på knapparna i stället för att det blir tvärstopp, om Du förstår hur jag menar =)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snygg! Härlig urtavla.

Fundering: tas det tid? Om centrumsekundvisaren är kronografens sekunder, och den nedre subdial:en är timmar, var är minutrarna? Är det röda korset? Tänkte om den var GMT eftersom tidszoner är markerade på bezeln.

Fråga 2 :) Varför är det röda och blå fält i början av timmen?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Snygg! Härlig urtavla.

Fundering: tas det tid? Om centrumsekundvisaren är kronografens sekunder, och den nedre subdial:en är timmar, var är minutrarna? Är det röda korset? Tänkte om den var GMT eftersom tidszoner är markerade på bezeln.

Fråga 2 :) Varför är det röda och blå fält i början av timmen?

Jag startade tidtagningen enbart av fåfänga och estetiska orsaker då det är extra stiligt när man ser alla visare :) Det stämmer att minutrarna visas på den stora centrumvisaren med korset på.

GMT:n är enbart manuell, dvs att man ställer vridringen i den tidszon man är i mot aktuell tid och efter det kan man snabbt läsa av vad klockan är i de andra tidszonerna. Extremt lo-fi, men supercoolt :)

Edit: Färgerna är vad jag gissar regatta-tidtagning, dvs nedräkning till start.
 
Topp