• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Hörni Sinners... Behöver råd o rättning...
Jag har haft min 556i i över ett år och sett den som en given keeper. Dock har 556an platsen som lite "råare" och mer fältmässig klocka i klocklådan och då kom plötsligt en idé om att byta den mot en 556A kommit över mig. Om den ändå skall vara lite av en field watch. Jag har flera andra GADA varianter som fyller den mer eleganta delen av spektrat så då kanske en A kompletterar bättre? Fritt fram för råd och tankar och även bytesförslag om någon sitter på en ettårig "A" med ETA (ej Sellita) i fint skick. (Min är i utmärkt skick och har i ärlighetens namn inte varit så fältmässigt använd för sånt brukar G-shock få ta hand om :)) Men är som sagt inte alls säker på att jag vill byta så övertala mig åt något håll please... :rolleyes:
Jag går mot strömmen och säger A. I var aldrig ett alternativ för mig (ska aldrig säga aldrig iofs). Under ett sista avgörande innan jag slog till hade jag att jämföra I med A på plats och det var ingen tvekan.
Mer livfull tavla iom siffrorna på A (dessutom ett ohyggligt trevligt typsnitt) + matt display, som dessutom matchar de matta delarna på visarna. En fröjd för ögat helt enkelt :)

Såna där funderingar alltså ... Som bezelman kanske en variant med bezel lockar? :)

Jag gillar nog I bättre än A, den pianolackade tavlan på I är ju magisk! :) Och – icke att förglömma – Automatik på tavlan.
Hmm bra argument med "automatik" den hade jag faktiskt missat! Å andra sidan är datum placeringen rätt cool på a tavlan...
Men ingen variant med bezel lockar dock. Sålde min 104a o vill inte ha kronograf. Gillar verkligen 556an för att den är perfekt i storlek, robust men ändå utan all (i min smak) ganska meningslösa teknik mumbo jumbo som många Sinn modeller lider av.

Har man väl börjat marinera är det svårt att backa är min erfarenhet. Så det kanske bara är att köra på. I är dock sååå mycket vassare än A enligt mig så jag skulle aldrig överväga tanken.
Mmm du har så rätt.... Dessutom har jag ju också alltid föredragit I modellen men skulle kanske helst vilja ha en I med matt tavla... Finns väl någon limiterad modell säkert :)

Jag går mot strömmen och säger A. I var aldrig ett alternativ för mig (ska aldrig säga aldrig iofs). Under ett sista avgörande innan jag slog till hade jag att jämföra I med A på plats och det var ingen tvekan.
Mer livfull tavla iom siffrorna på A (dessutom ett ohyggligt trevligt typsnitt) + matt display, som dessutom matchar de matta delarna på visarna. En fröjd för ögat helt enkelt :)
Ja just nu håller jag ju med dig! :)

Topp :) och datumet för bövelen! Helt rätt och mycket bra storlek OCH vågrät linjering trots placeringen på tavla. Genomtänkt. Subtilt.
Ja datumet är en höjdare! Har alltid gillat I modellen för att den också kan tjänstgöra som lite elegantare klocka (lite mer så än A) men samtidigt passar kanske inte den blanka tavlan så bra till den i övrigt rätt fältmässiga looken. Där är A bättre. Du känner inte att siffrorna blir stora ifht tavlan? Jag har svårt att helt tycka dom är bra i storlek samtidigt som det ger en egen touch åt tavlan. Synd dock att "Automatik" fick stryka på foten. Bra argument här av alla!

@Bezelman
Jag tycker att S har lyckats bra med proportionerna på tavlan, med det även siffrorna. De ska i min mening inte vara större, och heller inte mindre då det troligtvis skulle bli för plottrigt. De tar kommando utan att ta över.

Angående datumskiva så ser man vissa tillverkare som missar matchning i bakgrundsfärg/finish tavla och datumskiva emellan. Här är det spot on, alltså lika mattsvart bakgrund på skiva som tavla. Syns knappt men känns bra i hjärtat.

@Bezelman
Jag tycker att S har lyckats bra med proportionerna på tavlan, med det även siffrorna. De ska i min mening inte vara större, och heller inte mindre då det troligtvis skulle bli för plottrigt. De tar kommando utan att ta över.

Angående datumskiva så ser man vissa tillverkare som missar matchning i bakgrundsfärg/finish tavla och datumskiva emellan. Här är det spot on, alltså lika mattsvart bakgrund på skiva som tavla. Syns knappt men känns bra i hjärtat.
Match på datumskiva är viktigt! Det är helt ok på I modellen också men håller med om att det är en detalj som kan sänka den bästa klocka!

Fick med ett rött originalgummi med noname viklås när jag köpte min U1:a.
Dock kapat i kortaste läget.
Någon som har nytta av detta?:)
6B7A1BDF-4009-4096-8A50-94A695D68B51.jpeg
454AE548-6300-4B3C-AAA5-62072A58AA3C.jpeg

behöver lite råd från alla kloka här inne, jag sitter på en 104 samt en ux gsg idagsläget, och börjar bli grymt sugen på en 103a med nedräkningsbezel samt displayback, men från vad jag sett och läst verkar den vara förbannat hög (18mm), någon här som äger en och vill dela med sig av sina tankar och kanske bilder?
Mvh Victor

Har själv "tjockisvarianten" på 17mm, 103 st sa. Det är inget jag funderar över. Grym klocka. Snygg. Och vilka specs för en flygare. St- varianten är ju tunnare med någon mm (tror 2mm).
IMG_20190904_070601.jpg

behöver lite råd från alla kloka här inne, jag sitter på en 104 samt en ux gsg idagsläget, och börjar bli grymt sugen på en 103a med nedräkningsbezel samt displayback, men från vad jag sett och läst verkar den vara förbannat hög (18mm), någon här som äger en och vill dela med sig av sina tankar och kanske bilder?
Mvh Victor

Överväger att byta min U2 eller 757 UTC mot en UX, gärna GSG9, kanske med lite pengar åt mitt håll. Inte riktigt bestämt om jag ska, men sitter någon på en UX och är sugen på cirkulation? Hojta till så kanske jag tar steget :)

Btw, det kommer ganska sällan ut Sinn här på K & S. :/ Men om du inte har bråttom så händer det plötsligt! :)

Näe jag vet, men klockbudgeten finns och jag har ingen brådska, tänkte köpa en fin klocka innan sommaren, ju längre det dröjer desto mer pengar finna det!
Vore kul med den blåa som är limiterad men det är ett långskott att den skulle läggas ut!

Tillbaka
Topp