• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
8ACE2656-ED3A-4800-B7A4-E801C0AD62F1.jpeg
Ta handledsbilder med ruggigt håriga armar är ju hopplöst... Läderstraps med päls kanske är en grej att utforska närmare? :pompus:
 

Goflorp

Cartier
Fick svar från Sinns kundtjänst idag om att vända en EZM3 (något för @yonsson ?). Det går bra, kostar 230-400 euro, beroende på urverkets skick (kan t ex behövas extra jobb med packningar tydligen). Det blir annan datumskiva med vit text på svart botten istället för den rödsvarta.

Börjar Kundtjänst ta sig? De fick ju ett rejält avbräck när AWS slutade*

*Awesome Sinn Girl
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Dök upp en 556 Isetan på eBay för ca 16´ fast pris, men tyvärr var det enbart CONUS. Den blev hur som helst såld inom 24 timmar så jag tror att säljaren prickade in rätt så exakt korrekt pris. Högre så tror jag att den hade legat kvar ett tag. Vet att den är lite av en vattendelare, men för mig är den definitivt en ”måste-SINN” :)

5hn8xl5ci1a51.png
Jag var nära att fråga om säljaren kunde tänka sig att skicka till Sverige, men kom inte till skott. Vid tidigare sådana förfrågningar brukar amerikaner och engelsmän säga nej. De får ju sålt ändå på sina respektive inhemska marknader.

Tycker den är riktigt vass, närapå perfekt om de skippat datumet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick svar från Sinns kundtjänst idag om att vända en EZM3 (något för @yonsson ?). Det går bra, kostar 230-400 euro, beroende på urverkets skick (kan t ex behövas extra jobb med packningar tydligen). Det blir annan datumskiva med vit text på svart botten istället för den rödsvarta.
Jag menade iofs vid nyköp, inte på en begagnad.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag var nära att fråga om säljaren kunde tänka sig att skicka till Sverige, men kom inte till skott. Vid tidigare sådana förfrågningar brukar amerikaner och engelsmän säga nej. De får ju sålt ändå på sina respektive inhemska marknader.

Tycker den är riktigt vass, närapå perfekt om de skippat datumet.

Hade dessutom hela railsen varit lumade hade den varit snudd på perfekt :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag var nära att fråga om säljaren kunde tänka sig att skicka till Sverige, men kom inte till skott. Vid tidigare sådana förfrågningar brukar amerikaner och engelsmän säga nej. De får ju sålt ändå på sina respektive inhemska marknader.

Tycker den är riktigt vass, närapå perfekt om de skippat datumet.
Vill bara tipsa om att det finns tjänster som erbjuder tillfälliga postboxar i olika länder och hjälper till med vidaresändning osv. om man råkar ut för en jobbig säljare som vägrar att skicka internationellt. :)
Jag menade iofs vid nyköp, inte på en begagnad.
Det kostar väl rimligtvis lika mycket i samband med nyköp? ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför skulle det inte göra det menar du om det innebär samma arbete och därmed kostnad? Det gör väl ingen större skillnad i den nedre delen av prisspektrumet om det är ett fabriksnytt ex eller en bättre begagnad tänker jag? :)
För att de bland annat inte behöver byta packningar och testa den extra om de gör det från början. De kanske redan har det verket i någon annan modell osv.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lite skumt, lumetriangeln går mot ljusbrunt istället för ljusgrönt/gult som på i princip alla andra bilder och filmklipp jag har sett på klockan.

EDIT: Kan även vara jag som ser i syne :) Effekten kommer bara i vissa vinklar och i vissa ljus.

IMG_20200714_093035.jpg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lustigt att @yonsson tycker att vissa Sinn är tråkiga och att det inte händer så mycket som på t ex 104an som nämns. Det är precis det jag gillar. De är så rena och asketiska och så ...proportionerliga? Inget lull-lull liksom. Jag kan tycka om lull-lull ibland också, men ...ja. Sinn no nonesense är mycket det jag gillar :).

Jag förstår både dragningskraften och invändningen. Det är nog som du är inne på till största delen kopplat till personlighet hos bäraren.
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Apropå ingenting, Sinn 856 b-Uhr verkar ju väldigt oönskad för en limiterad modell med tanke på att den funnits till försäljning sen vadå, 2016? Kanske väldigt smal nisch med b-Uhr eller är det för mycket av ”homage” till orginalen?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Apropå ingenting, Sinn 856 b-Uhr verkar ju väldigt oönskad för en limiterad modell med tanke på att den funnits till försäljning sen vadå, 2016? Kanske väldigt smal nisch med b-Uhr eller är det för mycket av ”homage” till orginalen?

Om jag inte minns helt fel tror jag att @mickeheterjag hade en 856 b-Uhr, och att den var rätt så svårsåld när den väl skulle flippas.
Jag tror att den tavlan hade behövt hjälp av ytterligare en avvikande detalj i antingen boett eller en större krona. Nu blir det ett val rakt av mellan b-Uhr och vanliga 856/856 UTC, och då tror jag att den har svårt att klara konkurrensen.
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Om jag inte minns helt fel tror jag att @mickeheterjag hade en 856 b-Uhr, och att den var rätt så svårsåld när den väl skulle flippas.
Jag tror att den tavlan hade behövt hjälp av ytterligare en avvikande detalj i antingen boett eller en större krona. Nu blir det ett val rakt av mellan b-Uhr och vanliga 856/856 UTC, och då tror jag att den har svårt att klara konkurrensen.

Låter rimligt, ligger ju i samma pris dessutom. Tack för input!
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Om jag inte minns helt fel tror jag att @mickeheterjag hade en 856 b-Uhr, och att den var rätt så svårsåld när den väl skulle flippas.
Jag tror att den tavlan hade behövt hjälp av ytterligare en avvikande detalj i antingen boett eller en större krona. Nu blir det ett val rakt av mellan b-Uhr och vanliga 856/856 UTC, och då tror jag att den har svårt att klara konkurrensen.

Jag är inget fan av fusk-patinafärger men annars är den ju supercool tycker jag. Väldigt märkligt att inte kunna bli av med alla 856 exemplar ändå. Kanske är som sades i podavsnittet också, att Sinn är verkligen en liten tillverkade med en liten kundkrets. Bara vi (jag) som glömmer det när allt jag ser är Sinn hela dagen :D.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är inget fan av fusk-patinafärger men annars är den ju supercool tycker jag. Väldigt märkligt att inte kunna bli av med alla 856 exemplar ändå. Kanske är som sades i podavsnittet också, att Sinn är verkligen en liten tillverkade med en liten kundkrets. Bara vi (jag) som glömmer det när allt jag ser är Sinn hela dagen :D.

Visst påverkar storleken, men i det här fallet var det helt enkelt alldeles för optimistiskt med 856st B-Uhr :) Ta de två senaste limiterade 104, BE och G, de sålde slut 1000st respektive 500st relativt snabbt. Min 103 ST C som tillverkades i 100ex såldes slut inte på en dag, men det tog inte mer än en vecka. Även dyrare klockor som Ezm 1.1, +50´, sålde slut på alla 500ex nästan på en gång.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Visst påverkar storleken, men i det här fallet var det helt enkelt alldeles för optimistiskt med 856st B-Uhr :) Ta de två senaste limiterade 104, BE och G, de sålde slut 1000st respektive 500st relativt snabbt. Min 103 ST C som tillverkades i 100ex såldes slut inte på en dag, men det tog inte mer än en vecka. Även dyrare klockor som Ezm 1.1, +50´, sålde slut på alla 500ex nästan på en gång.
Hm! Se där... Intressant ändå. Vad som går och inte.
 
Någon som har en pris-ide vad service på en Sinn 103 kostar? Och eventuellt ny pris på ny bezel?
 

Bilagor

  • IMG_20200714_210830-01.jpeg
    IMG_20200714_210830-01.jpeg
    904.4 KB · Visningar: 5

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon som har en pris-ide vad service på en Sinn 103 kostar? Och eventuellt ny pris på ny bezel?

Service på 103 kostar 330€+transport om du skickar ner den till Sinn. Ny bezel blir en gissning, men den lär väl åtminstone gå på 150€. Tycker inte att din är i ett sådant skick att du behöver byta den. Snarare tvärtom, att det ger lite karaktär :) Om du ändå vill byta den så skulle jag vara övertydlig med att du vill ha tillbaka den gamla efter service.
 
Topp