• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Som ny på forumet vill man inte trampa snett så om detta inlägg inte passar i tråden får ni anmärka. Håller på att uppfylla mina sommarplaner vad avser köp och försäljning av klockor. Sålt min Longines legend diver. In: en axelmakt kombination av italienska Squale 1521 (typ italienskt, även om Swiss made på tavlan), G-shock Gw-5000 och Sinn. Det som kvarstår på listan är en Sinn, vilket jag suktat efter länge. Främst varit inne på 103, 104 och EZM 3. Nu landat bestämt på 104 St Sa I på h-länk. Därför ville jag lyfta att om någon i tråden går i tankar på att avyttra så får man gärna höra av sig via PM.

Jag kan köpa att man väljer ett domat safirglas på ovansidan för det visuella. Men det är ju helt meningslöst på baksidan och bidrar bara till extra höjd.

IMG_20200713_094317.jpg
IMG_20200713_094510.jpg

Hade jag varit 100% säker på att den skulle få stanna hade jag definitivt bytt glaset mot en titanbaksida när det var dags för första service. Det var planen på min 144 vilket jag hade fått ok på från Sinn, men den såldes innan det blev aktuellt.
Hur ser baksidan ut då när vi ändå håller på att prata om den :)?

Screenshot_20200713-101256.png
Screenshot_20200713-101303.png
Screenshot_20200713-101324.png
Jag kan köpa att man väljer ett domat safirglas på ovansidan för det visuella. Men det är ju helt meningslöst på baksidan och bidrar bara till extra höjd.

IMG_20200713_094317.jpg
IMG_20200713_094510.jpg
Hur ser baksidan ut då när vi ändå håller på att prata om den :)?
Hmm, man ser faktiskt att det är domat på hemsidan. Konstigt att en DIN-specad tool watch har glasbaksida. Tycker överlag det är onödigt med glasbaksida på enklare urverk som ETA/Sellita.

Screenshot_20200713-101256.png
Screenshot_20200713-101303.png
Screenshot_20200713-101324.png

Hmm, man ser faktiskt att det är domat på hemsidan. Konstigt att en DIN-specad tool watch har glasbaksida. Tycker överlag det är onödigt med glasbaksida på enklare urverk som ETA/Sellita.

Jag har full förståelse för glasbaksida både på Meisterbund men även på 104/556. ”Instegsklockor” är ett dåligt ordval då både 104 och 556 är så pass bra klockor att man knappast behöver något mer. Men det är de klockor hos Sinn som har lägst pris och som jag gissar att förstagångsköpare oftast väljer, och då förstår jag fascinationen av att se urverket. Men som du säger, på en klocka som IFR köper man den knappast för att se ett moddat V7750.

Jag har full förståelse för glasbaksida både på Meisterbund men även på 104/556. ”Instegsklockor” är ett dåligt ordval då både 104 och 556 är så pass bra klockor att man knappast behöver något mer. Men det är de klockor hos Sinn som har lägst pris och som jag gissar att förstagångsköpare oftast väljer, och då förstår jag fascinationen av att se urverket. Men som du säger, på en klocka som IFR köper man den knappast för att se ett moddat V7750.
Men också konstigt att det är välvt sådär

Aldrig fattat grejen med glasbaksida öht. Okej om det är ett riktigt läckert utverk kanske det är kul för de som har intresset.

Dök upp en 556 Isetan på eBay för ca 16´ fast pris, men tyvärr var det enbart CONUS. Den blev hur som helst såld inom 24 timmar så jag tror att säljaren prickade in rätt så exakt korrekt pris. Högre så tror jag att den hade legat kvar ett tag. Vet att den är lite av en vattendelare, men för mig är den definitivt en ”måste-SINN” :)

5hn8xl5ci1a51.png

Dök upp en 556 Isetan på eBay för ca 16´ fast pris, men tyvärr var det enbart CONUS. Den blev hur som helst såld inom 24 timmar så jag tror att säljaren prickade in rätt så exakt korrekt pris. Högre så tror jag att den hade legat kvar ett tag. Vet att den är lite av en vattendelare, men för mig är den definitivt en ”måste-SINN” :)

5hn8xl5ci1a51.png
Den var ruggit fin, finns så mycket Sinn modeller jag aldrig sett.

Ligger även några kluriga 6100 med svart(?) tavla på C24, snygg tycker jag,
44mm utan krona men bara 10,5mm tjock,
Roligt att det kräver lite huvudbry, inte bara att slänga ett öga på den för att se vad klockan är:pompus: Undrar lite vad det är för verk som sitter i? SZ04 (Unitas 6498), aldrig hört det förut?
@Clark Kent har säkert koll!
upload_2020-7-13_14-2-5.png

Ingen som har testat nya 206?
Ser verkligen grymt bra ut. Älskar bezeln.

Hm, tror inte att jag har haft den på armen vad jag minns. Om @ERIKSON URHANDEL har den inne skulle det vara kul med en handledsbild.
Bezeln är stenhård. Lite speciella pushers då de inte är skruvade som man kan tro, utan det är Sinn´s D3-system.

"In our D3-System watches, the push-piece pins and crown shafts are mounted directly in a fine-finished case aperture, creating a perfect seal to the case.
In conventional designs, the push-piece pin and crown shaft are mounted in the case hole inside a tube insert. The required tube seal not only represents an additional potential source of gas diffusion (see Ar-Dehumidifying Technology), but careless handling can also lead to loss of water resistance with this design. This is because the push-piece pin and the crown shaft can bend in the tube if exposed to lateral knocks, permitting moisture to penetrate. This is a risk which also exists in screwable crowns and push-pieces when they are unscrewed to make an adjustment. The D3-System permits the crown and push-piece to be integrated in the case, providing reliable protection from lateral knocks and the penetration of dust or moisture.
"

Hm, tror inte att jag har haft den på armen vad jag minns. Om @ERIKSON URHANDEL har den inne skulle det vara kul med en handledsbild.
Bezeln är stenhård. Lite speciella pushers då de inte är skruvade som man kan tro, utan det är Sinn´s D3-system.

"In our D3-System watches, the push-piece pins and crown shafts are mounted directly in a fine-finished case aperture, creating a perfect seal to the case.
In conventional designs, the push-piece pin and crown shaft are mounted in the case hole inside a tube insert. The required tube seal not only represents an additional potential source of gas diffusion (see Ar-Dehumidifying Technology), but careless handling can also lead to loss of water resistance with this design. This is because the push-piece pin and the crown shaft can bend in the tube if exposed to lateral knocks, permitting moisture to penetrate. This is a risk which also exists in screwable crowns and push-pieces when they are unscrewed to make an adjustment. The D3-System permits the crown and push-piece to be integrated in the case, providing reliable protection from lateral knocks and the penetration of dust or moisture.
"
Riktigt coolt!

"
https://www.ablogtowatch.com/sinn-206-ar-watch-review/

Vi har 206 Arktis hemma i butik.

"
Vi har 206 Arktis hemma i butik.

Tillbaka
Topp