• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

1D1DA487-B3A7-4A99-8A87-6B0FD07B47CF.jpeg
Är det någon som vet vad SUG står för?
Det är tillverkaren av boetten så vitt jag vet. Går att googla upp exakt vad det står för :).

Den där branding varianten är ju OK med länk. Med läder blir den ju lite tvetydig för
den som inte känner till Sinns tillverkningshistoria :rolleyes:
Ja det är lite konstigt faktiskt. Att man skriver ut en del-tillverkaren sådär. Många klockor görs väl av delar från alla möjliga underleverantörer men sällan syns väl deras loggor? Men Sinn är ju lite speciella som vi vet ;)

Ja det är lite konstigt faktiskt. Att man skriver ut en del-tillverkaren sådär. Många klockor görs väl av delar från alla möjliga underleverantörer men sällan syns väl deras loggor? Men Sinn är ju lite speciella som vi vet ;)

Sinn äger väl SUG, eller ja, Lothar Sinn äger väl majoritetsposten aktier i SUG.

De gör väl inte armbanden själva heller

Och Squale har ju tillverkat boetter till en massa företag historiskt, och oft afått med sin Haj på antingen boett eller tavla.

Jag får reda ut det där.... Men jag har förstått att bolagen ägs av samma personer.
Igen konstigt med det. Förmodar att alla bolag är ypperligt skötta, det är ju tyskt :)

https://www.sinn.de/en/Saechsische_Uhrentechnologie__Glashuette.htm

"In 1999, Ronald Boldt set out on the road to entrepreneurial freedom with two partners – one of which was Lothar Schmidt. As so often in life, this was the result of a fortunate coincidence: Ronald Boldt was looking for business partners to help establish a new company, while Lothar Schmidt was looking for a new supplier of high-quality watch cases for SINN. Since the two men had met before in the tight-knit horological community of Glashütte, they wasted no time in discussing their options. And so the cornerstone was laid. When a disastrous flood destroyed SUG’s premises in 2002, Lothar Schmidt acquired the shares of the third partner, further cementing the already successful partnership between Ronald Boldt and Lothar Schmidt."

Jag var lite dagvill igår, så det blev en extra dag att njuta av 903 på armen idag. Men från och med imorgon blir det en ny klocka en vecka framöver och valet föll på 103 Ti IFR. Det blir ett bra test för att se en gång för alla om den ska få stanna kvar eller inte.

IMG_20200712_201138.jpg

Jag var lite dagvill igår, så det blev en extra dag att njuta av 903 på armen idag. Men från och med imorgon blir det en ny klocka en vecka framöver och valet föll på 103 Ti IFR. Det blir ett bra test för att se en gång för alla om den ska få stanna kvar eller inte.

IMG_20200712_201138.jpg
Hur lång tid dröjer det då tills nästa gång som 903an åker på igen ?

På tok för lite tid om du frågar mig. Kanske att du skulle låta den gå vidare
Skämt åsido, det är et mycket fint exemplar du har där. Jag har börjat kolla mer och mer efter en äldre variant av 903:an

Tack :) Jag är väldigt nöjd med min 903 som är version nummer två. Drömmen är att hitta ett bra ex av första versionen där Navitimer står med på tavlan trots att det enligt överenskommelsen mellan Helmut och Breitling inte var tillåtet att använda namnet.

sinn903_navitimer-crop-u42816.jpg

Det lär nog dröja åtminstone någon månad. Hm, där är nackdelen med systemet :)
Du är inte den första som kör så. Tycker metoden är bra, man blir lite nykär när det är dags igen, och så hinner man med att vänja sig och utvärdera klockan närmare med dess för- och nackdelar när det blir en veckas bärande i taget. Och så slipper man naturligtvis mecket med att ställa klockan i tid och otid.

Du är inte den första som kör så. Tycker metoden är bra, man blir lite nykär när det är dags igen, och så hinner man med att vänja sig och utvärdera klockan närmare med dess för- och nackdelar när det blir en veckas bärande i taget. Och så slipper man naturligtvis mecket med att ställa klockan i tid och otid.

Härlig känsla att hänga med klockan i en vecka. Trist känsla att det är 3 månader till nästa gång om man ska lufta alla Sinn plus kanske något mer. Lyxproblem deluxe hur som helst :)

Gud hör förresten bön. Jag lyckades montera på länken :D

IMG_20200712_233019.jpg

Tillbaka
Topp