• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja, varför skall man kunna läsa vad klockan är på en klocka? :rolleyes:

Jag kan ärligt säga att jag väldigt sällan tittar på klockan för att ta reda på tiden :) Om jag har klockan på ena armen och mobilen i andra handen får jag tiden i 9 fall av 10 från mobilen. Därför har jag aldrig eller väldigt sällan någon aning om huruvida mina klockor går -+ då det inte är den tiden som gör om jag blir tidig eller sen :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag kan ärligt säga att jag väldigt sällan tittar på klockan för att ta reda på tiden :) Om jag har klockan på ena armen och mobilen i andra handen får jag tiden i 9 fall av 10 från mobilen. Därför har jag aldrig eller väldigt sällan någon aning om huruvida mina klockor går -+ då det inte är den tiden som gör om jag blir tidig eller sen :)
Då kanske du är intresserad av Omegas nya Speedy LE "Total Eclipse of the Moon"? ;)

omega_speedy_eclipse.png
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Jag kan ärligt säga att jag väldigt sällan tittar på klockan för att ta reda på tiden :) Om jag har klockan på ena armen och mobilen i andra handen får jag tiden i 9 fall av 10 från mobilen. Därför har jag aldrig eller väldigt sällan någon aning om huruvida mina klockor går -+ då det inte är den tiden som gör om jag blir tidig eller sen :)

Ändå har du valt ett märke vars grej är att göra tydligt läsbara klockor :rolleyes:
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
1.1 är ju egentligen rätt så långt från originalet. Jag misstänker att det trots det höga andrahandsvärden på Ezm1 fanns en viss osäkerhet från Sinn´s sida huruvida den skulle sälja med tanke på det höga priset, och då var 500st ändå en hyfsat stor upplaga.

Jag kan även förstå att man gjorde om den då man redan har släppt en nyutgåva som var så pass trogen originalet, och att det är ett nytt urverk är inte mycket att orda om då 5100 inte längre tillverkas. 43mm istället för 40mm var logiskt om man ser på hur trenden var då med så gott som alla re-issues större än originalet. Det är ju först nu det senaste året som det verkar ha slagit i taket med storlekar och till och med börjar gå tillbaka något. Däremot tycker jag att det var en supermiss att göra den i stål. Framförallt när man gjorde den större borde man ha fortsatt med titan för att hålla ner vikten.
Ja, det låter som en bra analys. Missade att den var 43mm, det var ju synd.
Men man kanske kan hoppas på en v1.2 i rätt storlek och Ti, men är väl inte så troligt iom ezm13.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Då kanske du är intresserad av Omegas nya Speedy LE "Total Eclipse of the Moon"? ;)

omega_speedy_eclipse.png

Om de bygger in en digitalmodul som går igång när man vrider armen så är jag med på banan. Jag vill ju trots allt ha en teoretisk möjlighet att få reda på vad klockan är :)

Ändå har du valt ett märke vars grej är att göra tydligt läsbara klockor :rolleyes:

Nja, det är ju inte riktigt det enda som är Sinn´s usp :) Dessutom är jag främst en vintagekille, och ingen kan påstå att 903 är speciellt lättavläst, eller valfri V7750 för den delen. Men jag gillar bredden från läsbarheten hos HYDRO/656 till det totala motsatsen hos 958 Fulda. 958 med den mest seriösa Sinn-boxen genom alla tider :D Bild 2 och 3 lånade från @Hoffa som hade den goda smaken att äga en.

fulda1.jpg
image.jpg
image6.jpg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Nja, det är ju inte riktigt det enda som är Sinn´s usp :) Dessutom är jag främst en vintagekille, och ingen kan påstå att 903 är speciellt lättavläst, eller valfri V7750 för den delen. Men jag gillar bredden från läsbarheten hos HYDRO/656 till det totala motsatsen hos 958 Fulda. 958 med den mest seriösa Sinn-boxen genom alla tider :D Bild 2 och 3 lånade från @Hoffa som hade den goda smaken att äga en.

fulda1.jpg
image.jpg
image6.jpg
Haha okej, säger du det så :D. Men wow, häftig den där!
Edit: jag medger, jag hade velat ha den, haha.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Haha okej, säger du det så :D. Men wow, häftig den där!

Ska man lyfta fram något som särskiljer skulle jag välja teknik före läsbarhet. Det finns massor av klockor som tangerar läsbarheten men få som kan rada upp tekniska lösningar i samma omfattning som Sinn om vi pratar nutid. Vilket annat märke skulle till exempel få för sig att tillverka en Ezm7 eller Ezm12 som har så smala användningsområden att det egentligen borde vara kommersiell harakiri :)
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Ska man lyfta fram något som särskiljer skulle jag välja teknik före läsbarhet. Det finns massor av klockor som tangerar läsbarheten men få som kan rada upp tekniska lösningar i samma omfattning som Sinn om vi pratar nutid. Vilket annat märke skulle till exempel få för sig att tillverka en Ezm7 eller Ezm12 som har så smala användningsområden att det egentligen borde vara kommersiell harakiri :)

Okej okej, du vinner :D. Jag brukar dock läsa tiden på mina klockor faktiskt. Särskilt om jag har mobilen i fickan men klockan på armen, liksom. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Okej okej, du vinner :D. Jag brukar dock läsa tiden på mina klockor faktiskt. Särskilt om jag har mobilen i fickan men klockan på armen, liksom. :)

Det är ingen tävling så klart :) Men det är ändå intressant hur olika man bär och använder sina klockor. Visst sjutton tittar jag på tiden då och då, det var väl en smula tillspetsat tidigare. Men jag kan nog utan att överdriva påstå att jag har hållit i, och tittat på, varenda klocka minst lika länge som jag har burit den på armen om du förstår hur jag menar. Men 656 gör verkligen jobbet när det kommer till läsbarhet hur som helst :)

IMG_20200731_221200.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Jamterik

"One more thing..."
Det damp ner en liten sak till idag, nämligen ett NDC canvas strap från @Daniel1978 :) Funkar svinbra på min 356 Roberto :snaphappy:

356_2.jpg

356_1.jpg


Tack @Daniel1978 som envisades med att skänka bort bandet. Skänker en slant till BCF istället :)



Jodå, det finns några på forumet :)
Här är min Roberto.
IMG_20190330_163912.jpg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Det är ingen tävling så klart :) Men det är ändå intressant hur olika man bär och använder sina klockor. Visst sjutton tittar jag på tiden då och då, det var väl en smula tillspetsat tidigare. Men jag kan nog utan att överdriva påstå att jag har hållit i, och tittat på, varenda klocka minst lika länge som jag har burit den på armen om du förstår hur jag menar. Men 656 gör verkligen jobbet när det kommer till läsbarhet hur som helst :)

IMG_20200731_221200.jpg
Hehe nejdå, jag bara retas :D. Jag ...trooor jag förstår vad du menar :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Den är snygg...fan! :)

Jag tycker att det är en riktigt bra variant på 356. Väldigt fina kontraster mellan det bruna och det vita och jag tycker att priset är bra, speciellt med tanke på att det är från en handlare. De har även gjort en bruntavlad 903 som är trevlig och som är något mer diskreta är Robertos U1or minst sagt :D

Skärmavbild 2020-07-31 kl. 22.24.25.png
m
 
Senast ändrad:

David71

Rolex
2-Faktor
Vilket annat märke skulle till exempel få för sig att tillverka en Ezm7 eller Ezm12 som har så smala användningsområden att det egentligen borde vara kommersiell harakiri :)
Tycker du att EZM7 och EZM12 har smala användningsområden? Vad säger du om 303an som har tachymeterskala för modelljärnväg? ;) Dom gjorde tom olika modeller för km/h och mph :D fast det kanske finns fler modelljärnvägsfantaster än jag tror :)
x303-M-mph-Silver_V.jpg.pagespeed.ic.RYSwBtYYqT.jpeg
x303-M-kmh-Silver_V.jpg.pagespeed.ic.PQbks7WxUu.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tycker du att EZM7 och EZM12 har smala användningsområden? Vad säger du om 303an som har tachymeterskala för modelljärnväg? ;) Dom gjorde tom olika modeller för km/h och mph :D fast det kanske finns fler modelljärnvägsfantaster än jag tror :)
x303-M-mph-Silver_V.jpg.pagespeed.ic.RYSwBtYYqT.jpeg
x303-M-kmh-Silver_V.jpg.pagespeed.ic.PQbks7WxUu.jpeg

Med supercool väska även där och fantastiska skalor på baksidan av caset :)

Sinn måste förresten vara den av alla tillverkare som tar fram klockor för de smalaste användningsområdena :) Jag kände inte till den här modellen, det var Catrine på Erikson Urhandel som berättade om den idag. EDIT: Gammal ref som inte säljs längre.

Sinn 303 M specialtillverkad så att man med sin modelljärnväg ska kunna räkna ut hur snabbt man ska köra sina tåg så att det ska vara realistiskt mot den verkliga hastigheten. Hm, det är nog bäst att jag låter Sinn själva förklara :)

"Model railway enthusiasts who put together prototypical trains and design and build contemporary scenes with meticulous attention to detail also want to run their trains at speeds appropriate to the originals. Accordingly, the chronograph's tachymeter is calibrated to a model railway scale. Thus the speed of a fast model ICE can be measured just as accurately as that of a historic steam locomotive.”

72923-f1dcdd295248e9ebd259c1a6b831d9f3.jpg

303-M-kmh_V.jpg

303-M-kmh_H.jpg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snabbt fångat! Jag hann bara söka lite på Google och hitta varianten med vanlig skala. Lite dyrt från Japan kanske, men om det dyker någon inom EU och man har pengar över. ;) Har förresten aldrig haft en modelljärnväg, men man kan ju skaffa en någon gång.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Snabbt fångat! Jag hann bara söka lite på Google och hitta varianten med vanlig skala. Lite dyrt från Japan kanske, men om det dyker någon inom EU och man har pengar över. ;) Har förresten aldrig haft en modelljärnväg, men man kan ju skaffa en någon gång.

Det sorgliga är väl att jag faktiskt visste om innan att det fanns en till salu. Trålar eBay och andra köpsajter alldeles för noga :)

Kan fortfarande känna ett sting av avundsjuka från barndomen då min kompis pappa hade byggt en fantastisk modelljärnväg till honom som dessutom var byggd på en plyfaskiva som man hissade upp och ner från taket. Så när tågbanan var nerhissad och i lekläge vill minnet få det till att den nästan tog upp hela rummet :)
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Trålar eBay och andra köpsajter alldeles för noga :)
Jag följer inte minutiöst, men eBay har jag en sparad sökning på Sinn. Har sett att det ofta dyker upp många av samma modell på ett bräde från just Japan, inte sällan på befintliga modeller till priser över nypris från Sinn själva, eller Erikson. Är inte det märkligt?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag följer inte minutiöst, men eBay har jag en sparad sökning på Sinn. Har sett att det ofta dyker upp många av samma modell på ett bräde från just Japan, inte sällan på befintliga modeller till priser över nypris från Sinn själva, eller Erikson. Är inte det märkligt?

Japanpriserna är galna men jag har hört en förklaring som jag inte minns alls nu så klart. Möjligt att det var Richard som berättade hur det kunde vara så stora skillnader @ERIKSON URHANDEL
 
Topp