• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Smakråd önskas. Endast dessa två val av band.
  1. Sandfärgad
  2. Grå
Vilket skulle ni välja?

upload_2020-8-13_13-37-13.png
upload_2020-8-13_13-37-38.png

Svårt val! Säger nog sand för maximal mysfaktor men grått för lite mer ”verkstad”. Grått skulle nog fortfarande se bra ut på b-uhr med lite ingrodd smuts och olja i tyget. :)

Tänkte exakt samma sak. Lättare att komma undan med grått i mer uppklädda sammanhang. Samtidigt känns sanden mer ”somrig” om en ledig look är vad man är ute efter.
Grå känns både tooligt och elegant. Sand känns sommar och sol. Tycker just denna sand verkar vara extra fin till B-Uhr så därav min röst på sand som tidigare sagt.
Bilden visa ett Hadley-Roma i grå varg..

upload_2020-8-13_21-57-52.png

upload_2020-8-13_21-53-27.png

Grå känns både tooligt och elegant. Sand känns sommar och sol. Tycker just denna sand verkar vara extra fin till B-Uhr så därav min röst på sand som tidigare sagt.
Bilden visa ett Hadley-Roma i grå varg..

upload_2020-8-13_21-57-52.png

upload_2020-8-13_21-53-27.png
Hah, du kan nog snart kräva rabatt av Sinn. Vad är vi nu, 3-4 pers som gått och börjat Snegla efter efter b-uhr (mig inkluderad)?

Mailade Erikssons för nån vecka sen och då var nypriset via dom 20990 med länk och 18190 med läder hur som helst. Priset kan väl ändras om nån vecka men iallafall.

Dessvärre inte, den slutade tillverkas tidigt 90-tal.

Men det finns varianter på den som har tillverkats senare, men den enda som fortfarande är i produktion nu är 158 som det finns åtminstone ett ex av på forumet, @Omega21jul1969 :)

158.jpg

Av ren tillfällighet har den varit på armen idag. Fick plocka ut den ur bankfacket igår när jag roterade lite. Den har legat där under semestern. En av topp3 klockor jag äger. @maximuspro köpvärd modern variant.
B3C7E4D2-7174-41F8-AAA9-5C75C86B1336.jpeg

Hah, du kan nog snart kräva rabatt av Sinn. Vad är vi nu, 3-4 pers som gått och börjat Snegla efter efter b-uhr (mig inkluderad)?

Mailade Erikssons för nån vecka sen och då var nypriset via dom 20990 med länk och 18190 med läder hur som helst. Priset kan väl ändras om nån vecka men iallafall.

Kommer prishöjningen snart eller? Är det på Eriksons eller Sinns klockor generellt det kommer bli dyrare?

Kommer prishöjningen snart eller? Är det på Eriksons eller Sinns klockor generellt det kommer bli dyrare?
Så vitt jag vet så är det bara en amerikansk återförsäljare (Watchbuys) som har aviserat om prishöjningar och det kan vara så att det bara är en valutajustering då USD har tappat en hel del det senaste halvåret och att det inte påverkar oss. Eller är det fler än Watchbuys som har gått ut med att det kommer att ske prishöjningar?

Läste på amerikansk ad att Sinn kommer höjja slutet på augusti då de kontinuerligt justerar efter pris på tillverkning osv. Ingen aning vad som gäller på Eriksson men vore väll inte orimligt alls att de måste anpassa efter inköpskostnad förr eller senare?

edit: som skrivet ovan, Watchbuys reglerar efter valuta dessutom så slår hårdare där. Tyckte jag läste att den justeringen var utöver ändrade tillverkningskostnaden från Sinn. Hoppas jag har fel iofs. :)

IMG_20200814_061729.jpg

Sitter med lite ångest över att behöva skiljas ifrån min sinn under någon månad. Var inne hos @ERIKSON URHANDEL för drygt en månad sedan då klockan gick tjugo sekunder för fort. De lyckades avmagnetisera den lite gran så den går drygt 12 sekunder för fort. Så nu antar jag att den behöver åka på en liten resa till Tyskland.

IMG_20200814_061729.jpg

Sitter med lite ångest över att behöva skiljas ifrån min sinn under någon månad. Var inne hos @ERIKSON URHANDEL för drygt en månad sedan då klockan gick tjugo sekunder för fort. De lyckades avmagnetisera den lite gran så den går drygt 12 sekunder för fort. Så nu antar jag att den behöver åka på en liten resa till Tyskland.
Trist!
Tycker hela livet går för fort, kanske ska skicka ner hela mig till Frankfurt?
Edit; har vi inte diskuterat här på tråden att det är ofta ett bra tillfälle för flera inköp när klockor är på långresor?

Senast ändrad:
IMG_20200814_061729.jpg

Det medför lite ångestkänslor på riktigt. Det kan botas med en ersättare som man sneglat på under en tid...

Så vitt jag vet så är det bara en amerikansk återförsäljare (Watchbuys) som har aviserat om prishöjningar och det kan vara så att det bara är en valutajustering då USD har tappat en hel del det senaste halvåret och att det inte påverkar oss. Eller är det fler än Watchbuys som har gått ut med att det kommer att ske prishöjningar?
Just det, så var det ja...

Ett intressant ämne tycker jag och kanske OT på den här tråden men;
Då Sinn är en av få (rätta mig om jag har fel) tillverkare som säljer både direkt och genom exklusiva återförsäljare, är vi i en annorlunda situation.
Lägg sedan till fri rörlighet inom EU, vips så finns det rätt många olika kanaler att välja på.
  • Valuta, moms och till viss del frakt på verkar nog mest.
Jag köper med glädje från en svensk urmakare som håller god servicegrad men om ska jag vara riktigt krass;
Det är @ERIKSON URHANDEL l som borde ha dialog med Sinn om vilken priselasticitet en klocka har, inte vi Sinn’ easter.
  • Vad är marknadspriset inom EU?
  • Vad är svenska kunder beredda att betala för att handla från oss istf. nätet/direkt från Sinn?
Vore intressant att höra @ERIKSON URHANDEL ´s tankar.

Bilagor

• upload_2020-8-14_8-15-25.png
    upload_2020-8-14_8-15-25.png
    19.8 KB · Visningar: 1
IMG_20200814_061729.jpg

Edit: @Jonteh bortse från det jag skriver, @David71 kommer med korrekt info några inlägg längre ner :)

Fast den går inom spec, så om du skickar ner den dubbelkolla innan så att du inte får stå för kalaset själv. Om Sinn har samma variant på Sellita SW200-1 som de har på ETA 2824-2 så är det Premium, motsvarande Top på ETA och snäppen under Chronometer.

Premium har toleransen +/-4sek till +/-15 per dag.

EDIT: Det skulle vara om Sinn ytterligare har justerat verket så att det ska ha mindre avvikelser, men nog bra att kolla upp det först.

https://calibercorner.com/sellita-grades/
Skärmavbild 2020-08-14 kl. 08.58.39.png

Senast ändrad:
IMG_20200813_232051.jpg
IMG_20200813_232032.jpg
IMG_20200813_232106.jpg
För dom som är sugna på ett kompletterande gummi till sinn Sinn men inte vill köpa original pga pris eller för att det är silikon. Hursomhelst måste jag verkligen rekommendera Hirsch Pure till 556an och sannolikt till flera modeller ytterligare. Bandet är extremt bra för pengarna, precis lagom tjockt o kraftigt för att ge en toolig känsla men samtidigt väldigt smidigt. Naturgummi i som det verkar helt skottsäker kvalle och vänligt mot huden. Råkar man ha ett borstat Sinn spänne i 18 passar det perfekt. Annars kan man ju beställa ett och ändå landa band o spänne under lusentappen. (Bandet 599 på Klockia). Hundra procent rek på denna kombo.
Edit: Såg nu att bandet får en lite märklig lyster ibland på foto tex översta bilden. Det är någon slags fotoeffekt och syns inte alls i verkligheten.

IMG_20200813_232051.jpg
IMG_20200813_232032.jpg
IMG_20200813_232106.jpg
För dom som är sugna på ett kompletterande gummi till sinn Sinn men inte vill köpa original pga pris eller för att det är silikon. Hursomhelst måste jag verkligen rekommendera Hirsch Pure till 556an och sannolikt till flera modeller ytterligare. Bandet är extremt bra för pengarna, precis lagom tjockt o kraftigt för att ge en toolig känsla men samtidigt väldigt smidigt. Naturgummi i som det verkar helt skottsäker kvalle och vänligt mot huden. Råkar man ha ett borstat Sinn spänne i 18 passar det perfekt. Annars kan man ju beställa ett och ändå landa band o spänne under lusentappen. (Bandet 599 på Klockia). Hundra procent rek på denna kombo.
Edit: Såg nu att bandet får en lite märklig lyster ibland på foto tex översta bilden. Det är någon slags fotoeffekt och syns inte alls i verkligheten.

Urtavlan på 556an är så clean!
Ibland försöker jag "tänka bort" kronograf funktionerna på min.
Jobbigt på cykeln imorse till kontoret förklarar eventuell fukt på 756 och mig...puh.
upload_2020-8-14_9-24-21.png

IMG_20200814_061729.jpg

Fast den går inom spec, så om du skickar ner den dubbelkolla innan så att du inte får stå för kalaset själv. Om Sinn har samma variant på Sellita SW200-1 som de har på ETA 2824-2 så är det Premium, motsvarande Top på ETA och snäppen under Chronometer.

Premium har toleransen +/-4sek till +/-15 per dag.

EDIT: Det skulle vara om Sinn ytterligare har justerat verket så att det ska ha mindre avvikelser, men nog bra att kolla upp det först.

https://calibercorner.com/sellita-grades/
Skärmavbild 2020-08-14 kl. 08.58.39.png

Antar att toleranserna är de samma som för motsvarande ETA och där ska genomsnittet vara +/-4spd med en daglig variation på +/-15spd. Om jag uppfattar det rätt så kan den vissa dagar gå så mycket fel som 15s men över tid ska det vara 4spd?

https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA

• the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/−12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−30 seconds;
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/−7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−20 seconds;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/−4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−15 seconds.

Antar att toleranserna är de samma som för motsvarande ETA och där ska genomsnittet vara +/-4spd med en daglig variation på +/-15spd. Om jag uppfattar det rätt så kan den vissa dagar gå så mycket fel som 15s men över tid ska det vara 4spd?

https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA

• the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/−12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−30 seconds;
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/−7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−20 seconds;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/−4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−15 seconds.

Super, bra med klargörande och du har naturligtvis helt rätt :)

Ute på lunchpromenad med 903 som dagens kompis.

IMG_20200814_113345.jpg

Ett intressant ämne tycker jag och kanske OT på den här tråden men;
Då Sinn är en av få (rätta mig om jag har fel) tillverkare som säljer både direkt och genom exklusiva återförsäljare, är vi i en annorlunda situation.
Lägg sedan till fri rörlighet inom EU, vips så finns det rätt många olika kanaler att välja på.
  • Valuta, moms och till viss del frakt på verkar nog mest.
Jag köper med glädje från en svensk urmakare som håller god servicegrad men om ska jag vara riktigt krass;
Det är @ERIKSON URHANDEL l som borde ha dialog med Sinn om vilken priselasticitet en klocka har, inte vi Sinn’ easter.
  • Vad är marknadspriset inom EU?
  • Vad är svenska kunder beredda att betala för att handla från oss istf. nätet/direkt från Sinn?
Vore intressant att höra @ERIKSON URHANDEL ´s tankar.

Tyvärr är det svårt för en återförsäljare att ständigt justera priserna beroende på valutafluktuationer. Större inköpare brukar i regel köpa en försäkring vid köp för att försäkra sig mot valutafluktuationer under leveranstiden. Om kronan, över en längre period, stärks mot euron och en ny basnivå på X kronor etableras så kommer priserna justeras just för att kunna konkurrera med den internationella marknaden.

Tillbaka
Topp