• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Google translate funkar ändå förvånandsvärt bra! Tycker språket flyter på vettigt i översättningen och man förstår det mesta. Otroligt egentligen. What a time to be alive...
Använder det ofta i arbetet för att nå fram till kollegor i Frankrike/Italien som inte är så bra på engelska(min franska och italienska förstår de inte heller ).
Från engelska är det klockrent.
 
  • Like
Reactions: HSK

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Snyggt Richard. Prissänkningar är trevligt.

Det torde vara smått unikt att en AD sänker priserna för ett forums medlemmar efter att det har skrivits i en tråd om valutasituationen. Även om det är något annorlunda då moderbolaget själva har direktförsäljning, är det ändå fantastiskt lyhört av Erikson att göra en korrigering. Det är något att tänka på när man i framtiden ska göra valet att beställa direkt från Tyskland eller via Erikson.

Luftigare då eller?
Snygg kombo!

Sailcloth suger inte åt sig fukt så som läder gör så definitivt bättre en solig dag om man ska ut och träna :)

En passaround kanske?

Bara att dra igång :) Enligt min erfarenhet krävs det rätt så hård uppstyrning för att det ska bli roligt. Ja, jag hör att det låter som en paradox :) Men i princip varje passaround har väldigt peppade deltagare innan start, men när den väl är igång brukar det svikta med entusiasmen och det är dåligt med bilder, återkoppling med tankar om klockan och ibland fördröjningar med att skicka till nästa användare.

Ingen som reagerade på att Lothar sa att det finns en möjlighet att Sinn kommer utveckla sina egna urverk? :)

Jag är kluven. Egna urverk = högre priser, och inte bara på de modeller som får urverken utan det kommer troligtvis vara kostnader som man måste ta igen över hela modellprogrammet. Då ser jag hellre att man fortsätter med att utveckla nya teknologier samtidigt som man specialbeställer urverk vid behov så som man gjort med till exempel Meisterbund där Uhren-Werken-Dresden konstruerat verket, eller att man vidareutvecklar befintliga verka som SZ01 som bygger på V7750.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Det torde vara smått unikt att en AD sänker priserna för ett forums medlemmar efter att det har skrivits i en tråd om valutasituationen. Även om det är något annorlunda då moderbolaget själva har direktförsäljning, är det ändå fantastiskt lyhört av Erikson att göra en korrigering. Det är något att tänka på när man i framtiden ska göra valet att beställa direkt från Tyskland eller via Erikson.
Instämmer! Jag gillar i allmänhet att de sitter i tråden och hänger med lite i vad nördarna pratar om :rolleyes:

Jag är kluven. Egna urverk = högre priser, och inte bara på de modeller som får urverken utan det kommer troligtvis vara kostnader som man måste ta igen över hela modellprogrammet. Då ser jag hellre att man fortsätter med att utveckla nya teknologier samtidigt som man specialbeställer urverk vid behov så som man gjort med till exempel Meisterbund där Uhren-Werken-Dresden konstruerat verket, eller att man vidareutvecklar befintliga verka som SZ01 som bygger på V7750.

Hmm, jag förstår. Jag är ju ingen urverksnörd direkt, tänkte mest att det skulle vidare göra Sinn ännu mer egna och unika :).
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Morgonträning på min barndoms fotbollsplan. Är man ruinromantiker om man tyckte att det var bättre innan konstgräsets tid med grusplan, glidtacklingar och knickers :)

IMG_20200816_084049.jpg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Instämmer! Jag gillar i allmänhet att de sitter i tråden och hänger med lite i vad nördarna pratar om :rolleyes:



Hmm, jag förstår. Jag är ju ingen urverksnörd direkt, tänkte mest att det skulle vidare göra Sinn ännu mer egna och unika :).

Förstår ju att det måste klia i fingrarna hos Lothar&Co...
- vad är nästa steg i vår utveckling?
Någon Internt pekar säkert på egna verk.
För mig som inte heller är insatt i urverk låter det som service blir dyrare på sikt.
Ett exempel;
Förr i tiden fick min urmakare tag i delar till Rolex/Omega.
En fullservice hos honom var 30% billigare än nere på fina gatan.
Nu får han inte köpa delar längre...
Min Sinn 756 har ju ett valjoux 7750 i sig så den fixar han fortf.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Instämmer! Jag gillar i allmänhet att de sitter i tråden och hänger med lite i vad nördarna pratar om :rolleyes:

Hmm, jag förstår. Jag är ju ingen urverksnörd direkt, tänkte mest att det skulle vidare göra Sinn ännu mer egna och unika :).

Jag gillar ju vintage, och om man tittar på många av de absolut bästa klockorna genom tiderna så delar de urverk med en mängd andra märken och modeller. Det var förvisso en annorlunda tid men pekar i riktningen att in-house inte är nödvändigt, (dock inget motsatsförhållande) , för att skapa bra och intressanta klockor.

Återigen, som allt annat så handlar det om personliga preferenser. Vet att många inte ens vill lägga pengar på en klocka med ett standardverk i, men jag tillhör inte den gruppen :)

Men om Sinn börjar utveckla egna verk samtidigt som man håller sig kring nuvarande prisnivåer så absolut. Men t.ex. en U50 med in-house för 40' skulle vara totalt ointressant för min del jämfört mot en begagnad U50 med SW300-1 då mervärdet för mig inte skulle motivera en så stor prisskillnad.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Men om Sinn börjar utveckla egna verk samtidigt som man håller sig kring nuvarande prisnivåer så absolut. Men t.ex. en U50 med in-house för 40' skulle vara totalt ointressant för min del jämfört mot en begagnad U50 med SW300-1 då mervärdet för mig inte skulle motivera en så stor prisskillnad.
Sant... jag tänker nog likadant egentligen.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag servade min 857UTC i år och den fick åka till Frankfurt av den anledningen.
Minnet är inte vad det borde vara.
Den håller tiden sjukt bra så jag har inte servat den sen jag köpte den :eek:
Frågade honom om han kunde serva verket för ett par år sedan och det kunde han.
Får lite dåligt samvete här nu-borde jag serva den även om den kanske använts 2 år totalt sen köpet?
 

Fargoth

Omega
Använder det ofta i arbetet för att nå fram till kollegor i Frankrike/Italien som inte är så bra på engelska(min franska och italienska förstår de inte heller ).
Från engelska är det klockrent.
Kan rekommendera att testa deepl.com, jag tycker de är något bättre än google translate. Inte lika många språk, men alla stora europeiska. Ett tyskt företag, så iaf tyskan håller hög klass. När jag skriver mail på tyska brukar jag ibland dubbelkolla genom att översätta mailet till engelska och sen tillbaka till tyska med DeepL och jämföra resultatet med min text. :)

Lite OT kanske, men tänkte att den här tråden uppskattar tips om tysk kvalitet. ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Minnet är inte vad det borde vara.
Den håller tiden sjukt bra så jag har inte servat den sen jag köpte den :eek:
Frågade honom om han kunde serva verket för ett par år sedan och det kunde han.
Får lite dåligt samvete här nu-borde jag serva den även om den kanske använts 2 år totalt sen köpet?

Om klockan håller tiden och kopparsulfatkapseln inte är mörkblå så hade åtminstone jag inte servat.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Minnet är inte vad det borde vara.
Den håller tiden sjukt bra så jag har inte servat den sen jag köpte den :eek:
Frågade honom om han kunde serva verket för ett par år sedan och det kunde han.
Får lite dåligt samvete här nu-borde jag serva den även om den kanske använts 2 år totalt sen köpet?

Gasfyllda klockor, har inte de alltid AR symbolen som tex U2?

upload_2020-8-16_10-45-36.png
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Någon som har bättre koll än vad jag har?! Väntar på leverans av min "nya" 556 I, noterar så här i efterhand att den inte har Sinn graverat på urverket, det står ISL, enligt vad jag får fram så är det en variant som gjordes i en begränsad upplaga. Någon som kan bekräfta eller dementera det?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Du gjorde alltså en positiv upptäck så här i efterhand ;). Det är nog därför din 756 fortfarande går så bra:).
OT;
Så är det nog.
Använde den dygnet runt de första två(tre?) åren.
Sen hände något som fick den att gå i dvala.
Tror fenomenet armbandsklocka drabbades av samma elände som min systemkamera...ni vet vad.
Sålde hela systemet för fyra år sedan till en bråkdel av vad allt hade kostat genom åren. I vintras köptes en ny, mer manuell Leica(tysk ingenjörskonst även där) kamera som jag fortfarande håller på att lära mig. Det ska vara lite svårt, lite uppförsbacke :)
 
Topp