• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

hisingen

Cartier
2-Faktor
När vi ändå är inne på lite vintage så hade jag gärna sprungit på någon av Excelsior park modellerna på en bondloppis.
Denna nedan ligger ute nu på C24.

53C6FD6A-DDF8-4F6D-8AF4-0C19FFA2A771.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
När vi ändå är inne på lite vintage så hade jag gärna sprungit på någon av Excelsior park modellerna på en bondloppis.
Denna nedan ligger ute nu på C24.

53C6FD6A-DDF8-4F6D-8AF4-0C19FFA2A771.jpeg

Säljs av en handlare som Alltid ligger en bra bit över ”normalpris”, men samtidigt ofta har klockor i väldigt bra skick. Men jag håller med om att det gärna skulle få ligga en EP eller två i lådan :) Min favorit är den med två register.

aea5308a-c7ba-4ea3-b76b-e563228bc748.jpg
104133829_1146073885751824_4958570459155806910_n.jpg
 

Elias2562

Breitling
Jag är sedan två år tillbaka stolt ägare av en Sinn 103 St Sa. I helhet är jag väldigt nöjd med klockan. Dock har den ett besvär som jag undrade om någon av er kunde besvara.
Infattningen sitter bergfast på klockan, men roterar utan mycket motstånd alls. Eftersom jag inte använder instrumentet blir det inget besvär, men det känns som det skulle vara opålitligt att använda. Om infattningen snurrar när man kommer åt klockan vid vardagsbruk, tvivlar jag på att den skulle hålla i situationer där man verkligen behöver den. Eller är det en funktion av klockan? På hemsidan utannonseras den så kallade Captive pilot's bezel with minute ratcheting.
Sinn har - åtminstone för mig - varit mycket hjälpsamma tidigare angående beställning av extra armband till klockan. Ska jag skicka in den?
 

seppo

Omega
2-Faktor
Grönt, svart och guld är en bra kombo :)

Skärmavbild 2020-09-01 kl. 10.47.10.png

Hade nog hellre sett att det var matt färg på guldet, såg ett klipp på Sinns Instagram där den verkar glänsa ordentligt i solen. Men jävligt cool ändå som U1 alltid är!

(Börjar för övrigt tröttna rejält på korttidspermitteringen på jobbet för det blir inga pengar över till klocksparbössan..:p)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hade nog hellre sett att det var matt färg på guldet, såg ett klipp på Sinns Instagram där den verkar glänsa ordentligt i solen. Men jävligt cool ändå som U1 alltid är!

(Börjar för övrigt tröttna rejält på korttidspermitteringen på jobbet för det blir inga pengar över till klocksparbössan..:p)

Det är synd att Sinn´s filmer på Instagram bara är panorerade stillbilder och inte filmklipp. Det är svårt att få en uppfattning om hur produkterna ser ut i verkliga livet.

Apropå guld, Doxa släppte en ju en limiterad, så klart, helguldsdykare på länk i 13 ex med listpris 70´$. Undrar vad listpriset skulle bli på en U1 G på länk :D
 

seppo

Omega
2-Faktor
Det är synd att Sinn´s filmer på Instagram bara är panorerade stillbilder och inte filmklipp. Det är svårt att få en uppfattning om hur produkterna ser ut i verkliga livet.

Apropå guld, Doxa släppte en ju en limiterad, så klart, helguldsdykare på länk i 13 ex med listpris 70´$. Undrar vad listpriset skulle bli på en U1 G på länk :D

Yes, den jag menade var i deras story så de försvinner ju efter ett dygn, men den här länken borde fungera.
https://www.instagram.com/reel/CEmIfxXqjBd/?igshid=g8l5slcx835h
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Säljs av en handlare som Alltid ligger en bra bit över ”normalpris”, men samtidigt ofta har klockor i väldigt bra skick. Men jag håller med om att det gärna skulle få ligga en EP eller två i lådan :) Min favorit är den med två register.

aea5308a-c7ba-4ea3-b76b-e563228bc748.jpg
104133829_1146073885751824_4958570459155806910_n.jpg
Riktigt bra. Som vanligt en djungel av modeller och med den gemensamma nämnaren att alla är för dyra, suck
 

henno3

Omega
Är det så att det fortfarande bara finns handlare med Sinn i sortimentet i Stockholm? Bor i närheten av Göteborg och skulle vilja prova ett gäng modeller.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är det så att det fortfarande bara finns handlare med Sinn i sortimentet i Stockholm? Bor i närheten av Göteborg och skulle vilja prova ett gäng modeller.

Ja, det är Erikson Urhandel i Sundbyberg som gäller. 30 mil kortare resa ToR till Oslo, men svenskar blir väl inte insläppta där nu eller?
Vilka modeller är det som du funderar på? :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tja, det är väl främst 556i samt 104. Är ju ute efter lite mindre klocka, så jag vill se hur 104:an ser ut då den väl är 41 mm.

Kanske någon Göteborgsbaserad i tråden kan bistå. Här är i alla fall en jämförelse mellan 104 och 656 som har samma mått som 556. Ca 17,5cm handled med platt karaktär.

Jag har för mig att 104 ligger på 47-48mm lugg till lugg. 656/556 är 46mm. Däremot är bandhornen på 556 mer slimmade än på 104.

IMG_20180225_145628.jpg

IMG_20200829_180519.jpg
 

henno3

Omega
Kanske någon Göteborgsbaserad i tråden kan bistå. Här är i alla fall en jämförelse mellan 104 och 656 som har samma mått som 556. Ca 17,5cm handled med platt karaktär.

Jag har för mig att 104 ligger på 47-48mm lugg till lugg. 656/556 är 46mm. Däremot är bandhornen på 556 mer slimmade än på 104.

Ja, 556 ser betydligt mindre ut. Dock vill jag inte köpa grisen i säcken utan prova bägge innan nyköp. Kanske ändå får bli en tur till den kungliga huvudstaden.
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Jag är sedan två år tillbaka stolt ägare av en Sinn 103 St Sa. I helhet är jag väldigt nöjd med klockan. Dock har den ett besvär som jag undrade om någon av er kunde besvara.
Infattningen sitter bergfast på klockan, men roterar utan mycket motstånd alls. Eftersom jag inte använder instrumentet blir det inget besvär, men det känns som det skulle vara opålitligt att använda. Om infattningen snurrar när man kommer åt klockan vid vardagsbruk, tvivlar jag på att den skulle hålla i situationer där man verkligen behöver den. Eller är det en funktion av klockan? På hemsidan utannonseras den så kallade Captive pilot's bezel with minute ratcheting.
Sinn har - åtminstone för mig - varit mycket hjälpsamma tidigare angående beställning av extra armband till klockan. Ska jag skicka in den?
Nu har jag ingen 103 St Sa men en 103 A Sa B (som jag är ganska säker på att den har samma vridring som St Sa) och den är "stegad". Har du alltså inga "click" på din när du vrider på ringen?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Appropå det, kan man typ prova linjera om vridringen på egen hand? Eller är det sånt som sitter djupare än att man bara lossar på den och trixar?
Jag har två ringar till min UX, svart och grå. Bytte på den U2 jag hade tidigare och har en extra sen dess.
Minnesbilden jag har är att ringen är ett stycke, taggig på undersidan. Under den ligger en fjädermekanism. Jag har för mig att den inte erbjuder några justermöjligheter, utan att den är vad den är.
Kort sagt, jag tror att den inte har några justermöjligheter.
Du kan titta själv. Bara att skruva ur de små skruvarna LAGOM långt så de inte släpper. Sen poppar den loss. Man behöver inte bända och hålla på.
 

Ohemlig

Omega
Jag har två ringar till min UX, svart och grå. Bytte på den U2 jag hade tidigare och har en extra sen dess.
Minnesbilden jag har är att ringen är ett stycke, taggig på undersidan. Under den ligger en fjädermekanism. Jag har för mig att den inte erbjuder några justermöjligheter, utan att den är vad den är.
Kort sagt, jag tror att den inte har några justermöjligheter.
Du kan titta själv. Bara att skruva ur de små skruvarna LAGOM långt så de inte släpper. Sen poppar den loss. Man behöver inte bända och hålla på.
Jag såg en video där dom ställde om en U1 och U2. Man kan ta av bezeln och flytta fjädern, den ha en pigg ner i ett litet hål som håller den fast, men det finns även fler små hål som erbjuder justering.
Har inte provat själv men i videon gick det:)
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Jag har två ringar till min UX, svart och grå. Bytte på den U2 jag hade tidigare och har en extra sen dess.
Minnesbilden jag har är att ringen är ett stycke, taggig på undersidan. Under den ligger en fjädermekanism. Jag har för mig att den inte erbjuder några justermöjligheter, utan att den är vad den är.
Kort sagt, jag tror att den inte har några justermöjligheter.
Du kan titta själv. Bara att skruva ur de små skruvarna LAGOM långt så de inte släpper. Sen poppar den loss. Man behöver inte bända och hålla på.
Just det, och för att justera ringens linjering så skulle man typ behöva fila ner piggar på själva fjädern va? Såklart inget jag skulle få för mig att göra, men ja. :D
 
Topp