• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Definitivt rimligt. Personligen hade jag siktat in mig på någon av de mer ovanliga chapterringarna om jag jagat en äldre 144, varav den här är min absoluta favorit.

Skärmavbild 2018-12-03 kl. 01.09.16.png
Är det inte ovanligt att Sinn stavar Automatik med "c" som på denna?
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Det är absolut mer ovanligt. Jag har med C på min 140, 143 och 809 och om jag ska skjuta från höften och gissa tror jag att desto tidigare ju större chans att det är C istället för K.
Vackra så det förslår. Gillar 70-tals stuket. Snabb googling visar att det verkar finnas många varianter på 140-serien genom tiderna. 144 St Diapal skulle jag inte tacka nej till:).
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Alltså den till vänster är ju heeeelt otrolig! Och med gamla loggan och allt.

Det såldes en på eBay förra veckan som jag tyckte hade en del problem för runt 80´. Shucktheoyster är alltid tokdyra, men de sålde en i supermysigt skick, bild nedan, för ca ett år sedan för 75´. Så det lutar åt att det är tyska bondloppisar post-pandemin man får ställa hoppet till :)

27_007web.jpg
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Det såldes en på eBay förra veckan som jag tyckte hade en del problem för runt 80´. Shucktheoyster är alltid tokdyra, men de sålde en i supermysigt skick, bild nedan, för ca ett år sedan för 75´. Så det lutar åt att det är tyska bondloppisar post-pandemin man får ställa hoppet till :)

27_007web.jpg
Jag är inte mycket för vintage, mest för att jag typ inte orkar läsa på ordentligt för att ge mig in i det och för att jag gillar att inte behöva oroa mig för klockan och sådär... men ja, den där är verkligen fantastisk. Liksom precis lagom ålders-knögglig också, haha! Allt ser liksom mjukt och varmt ut.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag är inte mycket för vintage, mest för att jag typ inte orkar läsa på ordentligt för att ge mig in i det och för att jag gillar att inte behöva oroa mig för klockan och sådär... men ja, den där är verkligen fantastisk. Liksom precis lagom ålders-knögglig också, haha! Allt ser liksom mjukt och varmt ut.

När den här jäkla pandemin är över så hoppas jag att vi kan ha ett riktigt stort Sinn-GTG där jag ska övertyga dig om förträffligheten med vintage.
Nytt har sina fördelar men det där ”mjuka och varma” är det sällan man upplever :) Men jag förstår dig verkligen angående att läsa på, och Sinn är extra krångligt jämfört med många andra märken då det inte finns några register att tala om och inga extract of the archives från huvudkontoret som man kan begära ut.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
När den här jäkla pandemin är över så hoppas jag att vi kan ha ett riktigt stort Sinn-GTG där jag ska övertyga dig om förträffligheten med vintage.
Nytt har sina fördelar men det där ”mjuka och varma” är det sällan man upplever :) Men jag förstår dig verkligen angående att läsa på, och Sinn är extra krångligt jämfört med många andra märken då det inte finns några register att tala om och inga extract of the archives från huvudkontoret som man kan begära ut.

Det vore verkligen himla kul med en GTG!
Jaa, med de nya är det snarare det kyliga, sylvassa man får. Vilket jag absolut också gillar, så det är inte fel alls!

För övrigt lustigt, ofta när jag sneglat på nån annat märke så har det ofta också varit något tyskt, sylvasst och stramt:rolleyes:. Typ Nomos (som tetran som ligger på K&S), eller Junghans t ex.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det vore verkligen himla kul med en GTG!
Jaa, med de nya är det snarare det kyliga, sylvassa man får. Vilket jag absolut också gillar, så det är inte fel alls!

För övrigt lustigt, ofta när jag sneglat på nån annat märke så har det ofta också varit något tyskt, sylvasst och stramt:rolleyes:. Typ Nomos (som tetran som ligger på K&S), eller Junghans t ex.

Nomos är en favorit, men de har ofta lite för långa bandhorn för min smak/handled. Men en mörkblå Zürich, Autobahn eller Ahoi skulle jag kunna stå ut med. De har för övrigt en riktigt bra ”instegsklocka” också i Club-serien där Club Campus 38mm Night är riktigt jäkla bra. Sorry tråden för Nomos-OT :)
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Nomos är en favorit, men de har ofta lite för långa bandhorn för min smak/handled. Men en mörkblå Zürich, Autobahn eller Ahoi skulle jag kunna stå ut med. De har för övrigt en riktigt bra ”instegsklocka” också i Club-serien där Club Campus 38mm Night är riktigt jäkla bra. Sorry tråden för Nomos-OT :)
Japp, exakt min tanke också. För långa bandhorn på de flesta. Men som du säger, finns ändå några!
Okej tillbaka till Sinn :D
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Mitt tusende inlägg! Hade kanske kunnat göra något skojigare/mer genomtänkt men så gick tiden och nu blev det för mörkt för få bra ljus, så jag gör såhär istället... Dagens klocka/klockor!
20200831_134555.jpg
20200831_173123.jpg
Vackert att se 556 och U50 bredvid varandra så där. U50 ser nästan mindre ut än 556, beroende boettring och annat förstås.

Hur känns 556 och U50 att bära i förhållande till varandra? Smidighet tyngdkänsla osv?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Vackert att se 556 och U50 bredvid varandra så där. U50 ser nästan mindre ut än 556, beroende boettring och annat förstås.

Hur känns 556 och U50 att bära i förhållande till varandra? Smidighet tyngdkänsla osv?

U50 är ju lite längre bort i bild också. Det bidrar säkert. I verkligheten känns definitivt U50 större. Men båda känns relativt smidiga. På länk känns 556 dock snäppet nättare och liksom elegantare. Den satinerade ytan i jämförelse med U50s blästrade blev en stor kontrast som jag inte hade tänkt på när jag bara hade 556.
Men aldrig upplevt U50 som "klumpig". Jag minns i början att jag upplevde U50 som nästan onaturligt lätt, men nu tänker jag inte på det alls längre. Tänker inte på att det skulle vara någon anmärkningsvärt skillnad i tyngd på de båda faktiskt.
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Nomos är en favorit, men de har ofta lite för långa bandhorn för min smak/handled. Men en mörkblå Zürich, Autobahn eller Ahoi skulle jag kunna stå ut med. De har för övrigt en riktigt bra ”instegsklocka” också i Club-serien där Club Campus 38mm Night är riktigt jäkla bra. Sorry tråden för Nomos-OT :)
Har också Nomos som favorit vid sidan om. Har en Tangente, köpte nyss en Ludwig 39mm. Cluben är trevlig. Jag håller med om att bandhornen är onödigt långa, men det verkar ju inte gå att få dom att ändra sig. Det gör att dom bärs stort. Tangente 35 är inte på något sätt en liten klocka, och jag fick prova Ludwig 39 flera gånger innan jag kom fram till att den fungerar på mig (drygt 18,5cm handled). Ville ha 39, för den har nya inhouseverket, och så har den 50m WR. Jag blir alltid lite ängslig med 30m (ja, jag vet, man ska inte behöva oroa sig så mycket, men så är det) - då är ju Sinn skönt att ha (har en 556 och en EZM3 nu, hade en 356 förut). Också sorry för lite OT!
 
Senast ändrad:

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Som I är även denna ett strapmonster- go figure! Gummit är trevligt men nu måste det något smaskigt läder på! Det är trots allt en annalkande höst. Eller kanske länk ändå...det brukar ju sluta där för mig. Dessa val!:)
 
Topp