• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jonteh

Cartier
Screenshot_20200908-095427.jpg

Nu har jag kollat klockan i 25 dygn för att se hur den tickar i snitt. Det landade på +13,3 (ja jag glömde nollställa klockan innan jag började mätningen så den starta på 89,9). Så nu blir det en resa till Sumpan för att kolla klockor och snacka med den trevliga personalen.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Screenshot_20200908-095427.jpg

Nu har jag kollat klockan i 25 dygn för att se hur den tickar i snitt. Det landade på +13,3 (ja jag glömde nollställa klockan innan jag började mätningen så den starta på 89,9). Så nu blir det en resa till Sumpan för att kolla klockor och snacka med den trevliga personalen.
Hur var toleransen, är det inom spec?
 

David71

Rolex
2-Faktor
Hur var toleransen, är det inom spec?

Vet inte till hundra vad som anses vara tolererat för urverket men har för mig att kring nio sekunder är okej. Men då jag är ganska osäker så låter jag det vara osagt.

Sinn använder Top Grade, se nedan för spec. https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA
  • the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/−12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−30 seconds;
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/−7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−20 seconds;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/−4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−15 seconds.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Sinn använder Top Grade, se nedan för spec. https://en.wikipedia.org/wiki/ETA_SA
  • the Standard grade is adjusted in two positions with an average rate of +/−12 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−30 seconds;
  • the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/−7 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−20 seconds;
  • while the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/−4 seconds/day, with a maximum daily variation of +/−15 seconds.
Men mer än +13 spd låter väldigt högt ändå. Borde gå att justera/reglera/rucka in så det blir bättre.

Edit Piaf: och @Jonteh
 

Jonteh

Cartier
Men mer än +13 spd låter väldigt högt ändå. Borde gå att justera/reglera/rucka in så det blir bättre.

Edit Piaf: och @Jonteh

Tack för informationen och hjälpen @David71 och @Remofflan.
Jag var i kontakt med Erikson urhandel för någon vecka sedan och de bad mig komma in med klockan så kunde de skicka ner den till Tyskland på garantin om den gick alldeles för fort. Men som ni säger så är 13 spd ganska fort trots att det verkar vara godkänt.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Tack för informationen och hjälpen @David71 och @Remofflan.
Jag var i kontakt med Erikson urhandel för någon vecka sedan och de bad mig komma in med klockan så kunde de skicka ner den till Tyskland på garantin om den gick alldeles för fort. Men som ni säger så är 13 spd ganska fort trots att det verkar vara godkänt.
Min tappade 30 spd och skickades ner till Tyskland på garantin, nu har den tappat ca 2 spd på de 23 dagar jag mätt den, så jag är nöjd, tyvärr var jag utan klockan i 2,5 månad men ändå värt det tycker jag. Senaste dagarna har den gått riktigt bra.
Screenshot_20200908-154857.png
 

Marksan

Cartier
2-Faktor
Tack för informationen och hjälpen @David71 och @Remofflan.
Jag var i kontakt med Erikson urhandel för någon vecka sedan och de bad mig komma in med klockan så kunde de skicka ner den till Tyskland på garantin om den gick alldeles för fort. Men som ni säger så är 13 spd ganska fort trots att det verkar vara godkänt.

13 spd är väl inte godkänd? Jag tolkar det som att medelavvikelsen över en längre tid inte får vara mer än +/- 4 spd, och hur du än använder klockan får en enstaka dagavvikelse inte vara mer än 15 sekunder.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Alltså...H-länken är ju så bekväm!
Ni som inte har länken; skriv till jultomten och önska er en :pompus:
856-B är betydligt lättare och har en lägre tyngdpunkt än 756:an så kombon känns helrätt. Den ser modernare ut med länken tycker jag? Vad tycker ni?
Lite helgerån kanske men uret i sig är ju en modern "hyllning" om man får uttrycka sig så.
79A4C267-90B4-4656-B4EE-B88F7B98AA8D.jpeg
A670892B-A1F7-4DE7-B210-A373983D03AD.jpeg
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Då så...
Jag vet att alla väntat med spänning;
Kommer den svagsynte äldre mannen lyckas ta av länken på sin 756 och sätta på den på sin 856 B-uhr?
A7A2ED0E-143D-4179-A201-24B2114F3F07.jpeg
Ännu mer spännande blir det när den ska tillbaka på 756:an :)
Jag har sjukt svårt att få dit länken på just 756, mycket svårare än någon av mina andra Sinn. Om någon har bra tips på tillvägagångssätt så tas sådana tacksamt emot :oldman:
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Följde den här videon;

Det är typ sådär jag gör också men har ändå svårt på just 756. Alltså det går ju men det kräver tålamod :)
Passformen på ändlänken medger inte mycket till rörelsefrihet så jag gissar att det har med det att göra. Mao är det svårt (för mig) att få ena änden av stiftet att fastna i kanten på bandhornet utan att det sedan släpper när jag trycker in andra änden.
Som sagt, det är enbart på just den här klockan som jag upplever detta (i viss mån kan gummi på U1 vara motsträvig på liknande sätt)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det är typ sådär jag gör också men har ändå svårt på just 756. Alltså det går ju men det kräver tålamod :)
Passformen på ändlänken medger inte mycket till rörelsefrihet så jag gissar att det har med det att göra. Mao är det svårt (för mig) att få ena änden av stiftet att fastna i kanten på bandhornet utan att det sedan släpper när jag trycker in andra änden.
Som sagt, det är enbart på just den här klockan som jag upplever detta (i viss mån kan gummi på U1 vara motsträvig på liknande sätt)

Det var inte helt enkelt att få på den :)
Ändlänken sitter ju supertajt.
 

Jonteh

Cartier
Min tappade 30 spd och skickades ner till Tyskland på garantin, nu har den tappat ca 2 spd på de 23 dagar jag mätt den, så jag är nöjd, tyvärr var jag utan klockan i 2,5 månad men ändå värt det tycker jag. Senaste dagarna har den gått riktigt bra.
Screenshot_20200908-154857.png
Jaa får man ett sånt bra resultat så kan väntetiden vara värt :) fina siffror din klocka fick
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tack för informationen och hjälpen @David71 och @Remofflan.
Jag var i kontakt med Erikson urhandel för någon vecka sedan och de bad mig komma in med klockan så kunde de skicka ner den till Tyskland på garantin om den gick alldeles för fort. Men som ni säger så är 13 spd ganska fort trots att det verkar vara godkänt.
Eftersom variansen verkar helt ok så borde det vara en smal sak att rucka den. Men vanligt hos många "Urmakare" (Smyckesbutiker) är ju att klockan ändå skall skickas över hela Europa för att garantin skallen gälla....så antagligen kanske den lilla justeringen måste utföras i moderlandet.:rolleyes:
 

Jonteh

Cartier
Eftersom variansen verkar helt ok så borde det vara en smal sak att rucka den. Men vanligt hos många "Urmakare" (Smyckesbutiker) är ju att klockan ändå skall skickas över hela Europa för att garantin skallen gälla....så antagligen kanske den lilla justeringen måste utföras i moderlandet.:rolleyes:
Jaa det lär tyvärr bli så att den får åka ner och bli fixat under ett par månader i Frankfurt. Vet inte hur jag skall klara mig utan min Sinn så länge :nailbiting:
 

D..S..

Panerai
Om man köper en 556i idag på t.ex. erikssons, vet man på förväg om man får ett ETA eller Selitta-verk? Spelar det någon roll?
 
Topp