• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

ironcastle

Patek
2-Faktor
Låter bra. När jag tittar på alla stora fraktfirmor får man varken skicka klockor eller föremål med ett värde över 5000. :( Gäller de 50 euro frakt åt båda hållen? Mailar man dem för att få en sådan fraktsedel?

Som @R.Capac skriver så behöver du bara beställa en fraktsedel. Om jag inte minns fel så är det Fed-Ex som transporterar, men oavsett så behöver du inte fundera på förskringar med mera, det är redan löst från Sinn.
Nu kanske jag är sen på bollen, men det är 50€ åt vardera hållet, och firman är UPS. Så var det åtminstone i fjol.
Försäkringen lär du inte behöva oroa dig för. Kan bara inte för mitt liv tro, att Sinn inte har koll på läget.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Superbra info att det är 50€ x 2. Det är ju inte en helt obetydande summa.
Stämmer, men eftersom deras servicepriser hittills varit högst rimliga, räknar man oftast hem det ändå.
Sen, det fina i kråksången, är att man då passar på att beställa några nya band eller nåt annat. De är märkbart billigare än i Svedala. "Gratis" frakt i sammanhanget.
Två flugor i en smäll alltså.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Trevlig lördagskväll tillönskas alla Sinnister!
IMG_20200905_214528.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fortsätter på mitt X56 tema och bär idag 656:happyhappy:
IMG_20200906_141119.jpg

Hade jag faktiskt missat att du har en 656 :) Måste verkligen köpa länk till min. Är din 10bar eller 20bar?

Någon på forumet som har stött på en 556 CH124 Sea King?
Jag gilllar starkt men med tanke på endast 55ex varav 40 till besättning så känns det osannolikt att kunna lägga vantarna på en.

(Lånad bild från W&W)
CH124-Sea-King-Sinn-556i-2.jpg

Har sett den referensen till salu begagnad ett par gånger i alla fall.

Här svarar @Fliegerchronograph på min fråga om Sea King är en bra helikopter :)

3B3E7FDA-DDE6-4377-85C8-DE3C1C7710F8.jpeg


Jovars, men gammal. Har inte haft så mycket med den helikoptertypen att göra eftersom Försvarsmakten aldrig har opererat den. Har stött på Sea King:en i Norge där den tjänstgjort inom Luftforsvaret i många år och själv flugit med i den tyska marinversionen under tjänstgöring utomlands. Ingen flygupplevelse som går utanpå något annat jag har gjort, men det är definitivt en mångsidig helikopter. Som kuriosa användes den t.ex. inom det amerikanska Apolloprogrammet för att plocka upp astronauter med efter det att kommandomodulen hade landat i Stilla havet. Ubåtsjakt och SAR-uppdrag är annars typiska användningsområden för Sea King.

72A47A8F-F9EC-41BE-BD0F-22BE0C246A42.jpeg

F622253B-8C84-49A2-80CF-8DF02D333F7B.jpeg

AAB2C90B-7443-4682-95E4-92BD0D89E04B.jpeg


Nu har då Sea King uppenbarligen varit i tjänst i det kanadensiska försvaret i 55 år. Hade jag köpt en klocka av den anledningen? Tveksamt, om jag inte själv hade varit en pilot som flugit typen, en övrig besättningsmedlem eller en flygtekniker som servat Sea King. Det är en gammal fin trotjänare som har kommit att vara i tjänst länge, ibland betydligt längre än förväntat, så visst tål den att uppmärksammas. För mig är den dock inget som skulle få mig att lätta på lädret och köpa mig en limiterad jubileumsklocka.

Jag vänder därför på ditt spörsmål och ställer frågan om den gamla kombimodellen Saab 95 är en bra bil? Den och Sea King:en är i stort sett samtida. Föreställ dig ett taxibolag som har kört med Saab 95 under 55 år. Man har skött sin fordonspark exemplariskt, gradvis uppdaterad en del komponenter och bättrat på lacken då och då men i grund och botten är det samma kaross och körmässigt samma bil. Skulle du köpa den specialklocka taxibolaget har låtit ta fram tillsammans med Sinn när det nu är dags för Saab 95:an att snart gå i pension? Tror inte det.

FF7B4768-B2F4-4BEE-952D-86F2D9449C6C.jpeg

5E1ACAB0-198F-42DD-88E6-8DD5CBFAED6D.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är en 10bar. Har fortfarande inte fått helt klart för mig vad den korrekta förklaringen var kring 10bar vs 20bar. Men det har säkert du ;)

Nej, har inte hittat någon tillförlitlig information vilket år eller varför man gjorde en ändring. Mailade Sinn och frågade i ett mail där jag även hade andra smörsmål, men eftersom kundservice tappat efter ASG´s frånträde fick jag inget svar.

Funkar Sinns hemsida för er? Jag kommer åt förstasidan men sen kan jag inte gå in på någon av klockkategorierna.

Fungerar inte för mig heller...

Samma här sedan i morse. Man kan ju hoppas att det beror på att de håller på att ladda upp ett gäng nyheter :)
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Gammal bild minns inte om jag la upp den förut... I alla fall, nya klockor i all ära men den här slår liksom allt oavsett. Det är inte ens rättvist! Skulle kunna köpa en till likadan och lägga undan bara utifall att den första skulle försvinna eller nåt.
20200730_211405s.jpg
 
Senast ändrad:
Topp