• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

D..S..

Panerai
Anledningen till att jag frågar är att jag på youtube videos sett 2 baksidor som ser väldigt annorlunda ut, vill minnas att det var klockan med ETA som var mer utsmyckad (=snygg). Fast det kanske har med årgång att göra?
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Om man köper en 556i idag på t.ex. erikssons, vet man på förväg om man får ett ETA eller Selitta-verk? Spelar det någon roll?
Tror det är så gott som garanterat Sellita nu men nej, jag tror inte det spelar någon större roll. Beror på hur urverksnördig man är, antar jag. Jag har en 556 med ETA och en 104a med Sellita. Det är inte exakt motsvarande verk (104an har datum), men det är snarlikt i alla fall. I mina ögon ser de nära nog identiska ut. Rotorn har lite annan karaktär typ.

Till vänster är ETA till höger är Sellita. Håll till godo med risig bild :D.
20200908_204136.jpg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Eftersom variansen verkar helt ok så borde det vara en smal sak att rucka den. Men vanligt hos många "Urmakare" (Smyckesbutiker) är ju att klockan ändå skall skickas över hela Europa för att garantin skallen gälla....så antagligen kanske den lilla justeringen måste utföras i moderlandet.:rolleyes:

Tur att Erikson är en urhandel då och inte urmakare så att de slipper kallas smyckesbutik ;) För övrigt skickar även Nymans och andra med ett helt batteri urmakare vissa klockor till tillverkaren trots kunskap om verken innanför väggarna. Det handlar väl mer om vad som är avtalat mellan tillverkarna och AD.

Exakt - ser lite lustigt ut men ska känna efter ett par dagar.
Borde ju se ut så här;
upload_2020-9-8_18-15-1.png

Finns det inte risk att övre kanten på ändlänken skaver på boetten?
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Sympatiskt av Sinn att uppmärksamma skådespelaren Mario Adorf 90 årsdag. Var med i Blecktrumman, Maria Brauns förlorade heder mfl. Sociala kanaler brukar ju mest användas som marknadsföringskanaler. Han har säkert en hel del Sinn i lådan :)

BE74E3C1-6A18-4625-A166-52C245861870.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Om jag någonsin varit sugen på en Rolex är det bara att spendera 5 minuter i valfri Rolex-tråd på forumet så försvinner den känslan. Det suger verkligen glädjen ur kroppen mer effektivt än vilken dementor som helst. Glad att intresset landade i Sinn och Sjöö Sandström. Doxa-tråden är förresten också ett riktigt trevligt tillhåll här på forumet. Engagerade, vänliga och intresserade främst av klockorna och inte värdet precis som här.

Dementor_WB_F3_DementorAttacksHarry_Still_100615_Land.jpg
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Om jag någonsin varit sugen på en Rolex är det bara att spendera 5 minuter i valfri Rolex-tråd på forumet så försvinner den känslan. Det suger verkligen glädjen ur kroppen mer effektivt än vilken dementor som helst. Glad att intresset landade i Sinn och Sjöö Sandström. Doxa-tråden är förresten också ett riktigt trevligt tillhåll här på forumet. Engagerade, vänliga och intresserade främst av klockorna och inte värdet precis som här.

Dementor_WB_F3_DementorAttacksHarry_Still_100615_Land.jpg

Kan bara hålla med, en bidragande orsak till att jag sålde min Datejust var att Rolextrådarna lämnade en del att önska.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kan bara hålla med, en bidragande orsak till att jag sålde min Datejust var att Rolextrådarna lämnade en del att önska.
Tråkigt att det ska bli sådan konsekvens! Jag har själv varit lite sugen på en Rolex någon gång, men känns som att det inte är värt det. De tre modeller jag skulle vilja testa på är Explorer 1, Sky-Dweller och en nyare blå Datejust. Har dock inte sett dem live då Rolex alltid legat en bit från min budget.

Jag har dock reviderat mig och det känns inte aktuellt ens i framtiden. Det är ingen trevlig stämning i Rolextrådar och försöker man bidra med något eller skriva något så blir man antingen ignorerad eller bemött med spe från diverse "forumprofiler". Trist.

Tur då att vi har Sinntråden och Mikrotråden. :)
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tråkigt att det ska bli sådan konsekvens! Jag har själv varit lite sugen på en Rolex någon gång, men känns som att det inte är värt det. De tre modeller jag skulle vilja testa på är Explorer 1, Sky-Dweller och en nyare blå Datejust. Har dock inte sett dem live då Rolex alltid legat en bit från min budget.

Jag har dock reviderat mig och det känns inte aktuellt ens i framtiden. Det är ingen trevlig stämning i Rolextrådar och försöker man bidra med något eller skriva något så blir man antingen ignorerad eller bemött med spe från diverse "forumprofiler". Trist.

Tur då att vi har Sinntråden och Mikrotråden. :)

Mjo, för att kort sammanfatta min erfarenhet så upplevde jag dom trådarna som mer elitistiska än entusiastiska och då var det inget för mig.

Tänkte att jag ska försöka ragga upp ett nytt jobb under hösten och belöna mig själv med en Sinn 556i när jag lyckas ;)
 

David71

Rolex
2-Faktor
Tråkigt att det ska bli sådan konsekvens! Jag har själv varit lite sugen på en Rolex någon gång, men känns som att det inte är värt det. De tre modeller jag skulle vilja testa på är Explorer 1, Sky-Dweller och en nyare blå Datejust. Har dock inte sett dem live då Rolex alltid legat en bit från min budget.

Jag har dock reviderat mig och det känns inte aktuellt ens i framtiden. Det är ingen trevlig stämning i Rolextrådar och försöker man bidra med något eller skriva något så blir man antingen ignorerad eller bemött med spe från diverse "forumprofiler". Trist.

Tur då att vi har Sinntråden och Mikrotråden. :)
Köpte en Explorer, en nyare DJ och en Milgauss förra året, bra klockor alla tre som jag kan rekommendera :) Håller inte med om att alla Rolextrådar har dålig stämning, trevligt i Explorertråden och oftast i Milgauss och OP trådarna :)
För att det inte ska bli OT så kan jag nämna att jag nästan bara använt min EZM 7 senaste fyra veckorna :)
IMG_20200909_104911.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Köpte en Explorer, en nyare DJ och en Milgauss förra året, bra klockor alla tre som jag kan rekommendera :) Håller inte med om att alla Rolextrådar har dålig stämning, trevligt i Explorertråden och oftast i Milgauss och OP trådarna :)
För att det inte ska bli OT så kan jag nämna att jag nästan bara använt min EZM 7 senaste fyra veckorna :)
IMG_20200909_104911.jpg

Grymma klockor alla tre utan tvekan. @-RI- och @Moorflax dubbelfoto på Milgauss med orangea gummin är sparad :) De gånger jag sneglar mot Rolex är det på äldre GMT eller Explorers från tidigt 70-tal men de ligger tyvärr för högt i pris. Men jag hade varit larvigt nöjd med en GMT 1675 med målade index och en rejält ghostig vridring.

Ja, det är säkert så att det oftast är trevlig stämning även i de trådarna :) Det har väl varit en koncentration om prisdiskussioner och snarstuckenhet i samband med de nya släppen. Men det är ändå synd att det inte finns en dedikerad tråd för Rolexpriser dit man kunde styra alla sådana spörsmål för att hålla modelltrådarna rena från den typen av diskussioner och istället prata modeller, tekniska innovationer, bandkombos eller bara vanligt trevligt surr.
 
Senast ändrad:

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Den där är så sjukt ball - älskar indexen.

...bra kaffekopp också. Det är viktigt det med!
Bara jag och chefen som är killar på avdelningen så man får göra vad man kan för att passa in i branschen! :cool:

Ja indexen och profilen gör 809an så cool! Väldigt glad över att jag vågade buda hem en efter all hjälp från @Clark Kent :)
 
Senast ändrad:
N

norgar

Guest
903 nära och långt bort.

EDIT: Undrar vilket ljushuvud på Huawei som beslutade om att de skulle ta bort funktionen att man kunde fixera fokus på ett objekt. Bästa funktionen någonsin när man skulle ta handledsbilder.

IMG_20200909_073928.jpg
IMG_20200909_073834.jpg
Ikke helt det du savner, men i Huawei sin kameraapp så kan nan velge Proff. De valgene for justerbare innstillinger som har en liten prikk bak seg kan låses. Eksempelvis kan fokus låses ved å trykke på AF. Du vil da få beskjed på skjermen at fokus er låst.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tur att Erikson är en urhandel då och inte urmakare så att de slipper kallas smyckesbutik ;) För övrigt skickar även Nymans och andra med ett helt batteri urmakare vissa klockor till tillverkaren trots kunskap om verken innanför väggarna. Det handlar väl mer om vad som är avtalat mellan tillverkarna och AD.



Finns det inte risk att övre kanten på ändlänken skaver på boetten?
Ja det visar sig väl genom att dom tar in klockan och ruckar den tänker jag...:)
 
Topp