• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Du får maila över några väl valda ord till vår käre Lothar och hoppas på det bästa. :D 434 finns i ett par olika variationer men annars finns det gott om fina klockor som är <38 från andra tillverkare. Om du kommer med förslag på vad du söker så kan vi säkert hitta några alternativ. :) Är det en toolig stil du är ute efter med tanke på att du gärna vill att det ska vara en Sinn?
Totalt OT men..
Skicka ett vykort vettja!
Hörde på radio att när Fidel Castro var 13-14 skickade han ett till USA´s president och bad honom om en dollarsedel för han hade aldrig sett en i verkligheten.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
God morgon i tråden. 8820 får bli förmiddagens kompis i ett disigt Stockholm.

IMG_20200927_081341.jpg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur var det, testade du djupmätaren?
Hur är meningen att den skulle fungera?

Den har inte varit hos Robert på Tidlösa Ur än. Han har lovat att dokumentera med bilder när han trycktestar klockan. Jag tror att en Bourdon tube på min klocka:

"The simplest form of depth gauge is a mechanism that translates increasing water pressure into a depth reading. The best known example is the Bourdon tube, which makes use of a curved tube of metal that is coiled inside the gauge. Water pressure enters the tube, causing it to unfurl ever so slightly, which then moves a calibrated needle by means of a lever.

https://www.hodinkee.com/articles/two-instruments-one-wrist-depth-gauge-dive-watches
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Asså älskar denna tråd! Underbar ton och mycket givande läsning så tack alla hängivna! :)
Har tidigare varit inne på 556A men ju mer jag läser och ju mer bilder jag ser börjar jag bli mer och mer inne på att jag inte kommer överleva :)artist:) utan en EZM! Dels för att den har mer av Sinns inovationer (antar jag? Jag har då aldrig sett en DJ som är gasfylld?:bored::cool:)! Så nu har jag mer att läsa på om! Men en fundering hur är det med service på dem? Jag förutsätter att Erikssons kan lösa de vid behov med vad kostar en ”underhållsservice”? Och vilket är angivet intervall för service? :)

Som @Clark Kent en gång skrev till mig när jag frågade om min 756:a från 2010 borde lämnas in på service även om den höll tiden väldigt bra; varför :)
Den har ju Iofs. ingen rörlig sekundvisare så lite svårt kolla hur bra den håller tiden.
7924A810-2F8F-4981-9D9B-59F79382D9CD.jpeg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Den har inte varit hos Robert på Tidlösa Ur än. Han har lovat att dokumentera med bilder när han trycktestar klockan. Jag tror att en Bourdon tube på min klocka:

"The simplest form of depth gauge is a mechanism that translates increasing water pressure into a depth reading. The best known example is the Bourdon tube, which makes use of a curved tube of metal that is coiled inside the gauge. Water pressure enters the tube, causing it to unfurl ever so slightly, which then moves a calibrated needle by means of a lever.

https://www.hodinkee.com/articles/two-instruments-one-wrist-depth-gauge-dive-watches

Jösses-vet inte om jag skulle våga lita på att jag skulle se skalan i ett mörkt och grumligt vatten.
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Den har inte varit hos Robert på Tidlösa Ur än. Han har lovat att dokumentera med bilder när han trycktestar klockan. Jag tror att en Bourdon tube på min klocka:

"The simplest form of depth gauge is a mechanism that translates increasing water pressure into a depth reading. The best known example is the Bourdon tube, which makes use of a curved tube of metal that is coiled inside the gauge. Water pressure enters the tube, causing it to unfurl ever so slightly, which then moves a calibrated needle by means of a lever.

https://www.hodinkee.com/articles/two-instruments-one-wrist-depth-gauge-dive-watches
Jag lämnar nästan alltid mina dinkor till honom om jag skall fixa ngt eller serva dem. Jag har aldrig varit missnöjd :) bor ca 10 min från hans verksta så de är nära och bra ;)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag lämnar nästan alltid mina dinkor till honom om jag skall fixa ngt eller serva dem. Jag har aldrig varit missnöjd :) bor ca 10 min från hans verksta så de är nära och bra ;)
Måste åka dit nån dag-verkar vara ett paradis.
Kul med kompetens!
Tycker även att Werner på Hornsgatan i stockholm alltid hållit en hög nivå, räddat några klockor för familjemedlemmar och vänner.
Han skulle skälla ut mig för mitt urmakeri :)
Bilden visar väl varför den här kostade 400:-. Blir lite skevt ute i kanterna.
A181D3A6-7DC1-4C28-ACD3-E7EAC46E88B1.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag lämnar nästan alltid mina dinkor till honom om jag skall fixa ngt eller serva dem. Jag har aldrig varit missnöjd :) bor ca 10 min från hans verksta så de är nära och bra ;)

Jag fick tipset av @Rozzy för ett par år sedan och jag kan bara instämma. Har ett gäng klockor hos honom nu för lite småfix så han får ta hand om allt från kronografservice till att limma gamla tropic-hällor. Dessutom är han alltid behjälplig på mail när jag har frågor om eventuella kommande köp.

Sen är det bonus att det är en riktigt trevlig miljö och om man åker på sommaren kan man dessutom stanna till hos Ulvagubben och få med sig ett par liter jordgubbar :) Tyvärr lär väl hela Ulva Kvarn ha tagit stryk av alla restriktioner. Det brukar ju vara en rad event där som har fått ställas in. Om jag inte är fel ute så är Robert dessutom ordförande i hela hantverksföreningen.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jag fick tipset av @Rozzy för ett par år sedan och jag kan bara instämma. Har ett gäng klockor hos honom nu för lite småfix så han får ta hand om allt från kronografservice till att limma gamla tropic-hällor. Dessutom är han alltid behjälplig på mail när jag har frågor om eventuella kommande köp.

Sen är det bonus att det är en riktigt trevlig miljö och om man åker på sommaren kan man dessutom stanna till hos Ulvagubben och få med sig ett par liter jordgubbar :) Tyvärr lär väl hela Ulva Kvarn ha tagit stryk av alla restriktioner. Det brukar ju vara en rad event där som har fått ställas in. Om jag inte är fel ute så är Robert dessutom ordförande i hela hantverksföreningen.
Voao! Googlade lite.
Vilket ställe - dit måste jag åka.
EC71B28F-77F0-426C-987F-939B4A60F98F.jpeg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Det finns även ett antal kronografer med destro som till exempel Ezm13. Sen har du Ezm3 och UX GSG 9 i ordinarie sortiment.

Utöver det finns det ett antal limiterade. Det släpptes en 103 Military Type IV från Watchbuys för kanske ett år sedan. 556 Aviation som gjordes i 30 ex för tidningen Mono. @klockodile har en 356 Japandestro och @Omega21jul1969 har en 556 destro. Jag har säkert missat ett gäng, men andra får fylla på :)

Bilder från nätet, @klockodile och @Omega21jul1969

Skärmavbild 2020-09-23 kl. 10.25.32.png
Sinn556.jpg
20200520_173851.jpg
2F557F64-C1D7-45AD-9459-2D0161224E6D.jpg
Fassen va cool kronografen är, köpbar bnib?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fassen va cool kronografen är, köpbar bnib?

Menar du Type IV? WatchBuys har börjat med något skräp så att man inte kan surfa in på deras sidor utanför Amerikat. Gissar att det är lätt ordnat om man bara har en smula koll, men det har dessvärre inte jag. Kan vara så att den fortfarande finns kvar i lager, men annars dyker de upp med jämna mellanrum på Watchrecon, Watchpatrol och andra sidor för ungefär samma pris som list.

Går säkert att jaga ifatt även från Japan. Den är limiterad men uppdelad mellan CONUS och Japan.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Menar du Type IV? WatchBuys har börjat med något skräp så att man inte kan surfa in på deras sidor utanför Amerikat. Gissar att det är lätt ordnat om man bara har en smula koll, men det har dessvärre inte jag. Kan vara så att den fortfarande finns kvar i lager, men annars dyker de upp med jämna mellanrum på Watchrecon, Watchpatrol och andra sidor för ungefär samma pris som list.

Går säkert att jaga ifatt även från Japan. Den är limiterad men uppdelad mellan CONUS och Japan.
Ett exempel: https://www.proxysite.com/ :)

Type IV finns i lager för $2,580 och är limiterad till 200 ex: https://us17.proxysite.com/process.php?d=xtalVbpI2cCBZroNeSk0bNUYhj3uTgYT8ztx1ajfm67ic7xOuNfWF8aH0xgFZEW1jy3O1mC8aVAtTjRp03H+pSRQPDcJ2oAUpRRYW0xMPeOV5AmHHLEIZMeayA==&b=1

Edit: tänk på att 25% moms tillkommer på priset (inkl. frakt) om ni handlar från säljare utanför EU.


image.jpg
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Jag fick tipset av @Rozzy för ett par år sedan och jag kan bara instämma. Har ett gäng klockor hos honom nu för lite småfix så han får ta hand om allt från kronografservice till att limma gamla tropic-hällor. Dessutom är han alltid behjälplig på mail när jag har frågor om eventuella kommande köp.

Sen är det bonus att det är en riktigt trevlig miljö och om man åker på sommaren kan man dessutom stanna till hos Ulvagubben och få med sig ett par liter jordgubbar :) Tyvärr lär väl hela Ulva Kvarn ha tagit stryk av alla restriktioner. Det brukar ju vara en rad event där som har fått ställas in. Om jag inte är fel ute så är Robert dessutom ordförande i hela hantverksföreningen.
Ja de är en underbar miljö, varit där med barnen och fikat en massa gånger. Utöver Robert så finns det bla glasblåseri, ett stort magasin med typ loppis/hantverksprylar, silversmed, ett konditori mm! På söndagar brukar de va bakluckeloppis om man vill fynda :)
Voao! Googlade lite.
Vilket ställe - dit måste jag åka.
EC71B28F-77F0-426C-987F-939B4A60F98F.jpeg
Jag kan agera guide om du e sugen! :) Finns liknande ”gammelbyar” i området samt en trevlig golfbana med :)
Har postat bilderna förut, men nog är det trevligare miljö vid Ulva Kvarn än hos någon av alla city-urisar :) Robert håller till i de röda husen i bakgrunden.

IMG_20190613_104427.jpg
IMG_20180525_142852.jpg
IMG_20190613_104517.jpg

Det var på förslag pre Corona att vi skulle ha ett Sinn-GTG där, men de planerna fick skjutas på framtiden.
Kanske finna bilder på disagården som ligger i närheten med, har inte googlat själv men där kan man med fördel handla egengjord ost mm! Sen finns även ett vikingamuseum i närheten! Uppsala är ju som bekant en gammal stad med mycket historia!

De hade vart skoj med en gtg! Har själv aldrog varit på någon men om intresse finns är jag mer än gärna behjälplig med planering osv :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tyvärr inget skvaller :(

Jag tror inte att man kan förvänta sig något mer i en mindre U-boett förrän nästa vår. Men det vore konstigt med tanke på succén med U50 om man inte byggde vidare på det caset med andra referenser.

Som vanligt önskar jag mig en ny länk, och jag tycker gott att man kan ta tillbaka den gamla roller-länken om man nu kan kalla den så. Snyggaste Sinn-länken genom tiderna och det gamla spännet har dessutom en steglös microjustering.

IMG_20200927_123837.jpg
IMG_20200927_123849.jpg
IMG_20200927_123816.jpg
IMG_20200927_123801.jpg
 

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Lite bilder på 836 på sidan 836 kanske. Lite gott och blandat med bilder som postats förut och sånt som dammar i telefonen. Den är i Tyskland och får tlc för tillfället.
08571B25-3347-4F30-B3A9-4AB36223D8B1.jpeg
593A7632-F30E-434C-9203-236C730B248E.jpeg
99F97DE5-D2C5-4BB2-AA01-EAF4745924E1.jpeg


Vet inte vad men katterna gillar att nosa på lädret av någon anledning. Fast kör mest länken numer pga hundvalp som alltid försöker tugga på klockan om den kommer åt.
D0F5AE0B-3C31-4593-9840-EDFDC66137F9.jpeg
857FF688-93FC-4CA3-8881-34CBA2D15D80.jpeg
DCD7E343-350C-45D8-B3E0-79932CFDE1DD.jpeg
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
åhå! Fick just veta att en kompis som i staterna kommer hit om några veckor - ska kolla upp lite uppgifter
Lite bilder på 836 på sidan 836 kanske. Lite gott och blandat med bilder som postats förut och sånt som dammar i telefonen. Den är i Tyskland och får tlc för tillfället.
593A7632-F30E-434C-9203-236C730B248E.jpeg
99F97DE5-D2C5-4BB2-AA01-EAF4745924E1.jpeg


Vet inte vad men katterna gillar att nosa på lädret av någon anledning. Fast kör mest länken numer pga hundvalp som alltid försöker tugga på klockan om den kommer åt.
D0F5AE0B-3C31-4593-9840-EDFDC66137F9.jpeg
857FF688-93FC-4CA3-8881-34CBA2D15D80.jpeg
DCD7E343-350C-45D8-B3E0-79932CFDE1DD.jpeg
Kul, visste inte att den fanns på tråden-grattis, tycker den är väldigt lyckad!
Jmf med 856B hur känns den?
Samma tjocklek men några mm större?
 
Topp