• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
I brist på dykmöjligheter rastas UX i höstregnet. Nu är länken på efter en viss ansträngning...
20200926_105506.jpg
Haha ska precis köpa en lampa med förstoringsglas ..
 

henno3

Omega
Ask and ye shall receive.
vet iof inte om du menade 356an, för den brukar kallas 356 Flieger. Men boetten är densamma som 556 fast 356 är tjockare.

(och 104an är till salu ;) ;) )
20200926_103405.jpg

Menar du att den vänstra motsvarar en 356 Flieger? Rent visuellt har jag svårt att se att den är 38,5 i förhållande till 104:ans 41mm. Känns som att skillnaden rent synligt borde vara större?!
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Menar du att den vänstra motsvarar en 356 Flieger? Rent visuellt har jag svårt att se att den är 38,5 i förhållande till 104:ans 41mm. Känns som att skillnaden rent synligt borde vara större?!
Nu känner jag att jag inte riktigt är säker på om du vill jämföra 556 med 104 eller 356 med 104 men jag upplever att 556 upplevs som större än 356 även om de har samma mått lug to lug och i diameter. Sedan är ju då 356 tjockare än 556 som @JoelD skrev.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Menar du att den vänstra motsvarar en 356 Flieger? Rent visuellt har jag svårt att se att den är 38,5 i förhållande till 104:ans 41mm. Känns som att skillnaden rent synligt borde vara större?!
Vänstra är 38.5mm precis som 356, men 356 är tjockare.
Om du kollar några inlägg ner från det inlägget så nämner jag att 556an upplevs stor i jämförelse på bild, men i verkligheten är det mer uppenbar storleksskillnad :).

upload_2020-9-26_15-33-7.png
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Nu känner jag att jag inte riktigt är säker på om du vill jämföra 556 med 104 eller 356 med 104 men jag upplever att 556 upplevs som större än 356 även om de har samma mått lug to lug och i diameter. Sedan är ju då 356 tjockare än 556 som @JoelD skrev.
Intressant att du säger det. Jag hade tänkt säga att 356 skulle kännas större pga sin tjocklek och sina knappar. Men du kanske har rätt, 356 har ju en visuellt "mindre" tavla i och med att detaljerna är mindre medan 556A gapar stort med stora siffror och mycket svart yta :).
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Intressant att du säger det. Jag hade tänkt säga att 356 skulle kännas större pga sin tjocklek och sina knappar. Men du kanske har rätt, 356 har ju en visuellt "mindre" tavla i och med att detaljerna är mindre medan 556A gapar stort med stora siffror och mycket svart yta :).

För mig personligen så är det precis som du säger att tavlan upplevs större på 556 än på 356 och därmed känns större. Det är såklart olika hur man upplever sådant :) Sedan kan det nog göra en viss skillnad om 356:an har safirglas eller akryl (min har ju då akryl).
 

henno3

Omega
Nu känner jag att jag inte riktigt är säker på om du vill jämföra 556 med 104 eller 356 med 104 men jag upplever att 556 upplevs som större än 356 även om de har samma mått lug to lug och i diameter. Sedan är ju då 356 tjockare än 556 som @JoelD skrev.

Det är möjligt att det är jag som rör till det. Japp, huvudsyftet är att jämföra en 356 Flieger mot en 104. Jag tror att en 104:a är för stor för mina handleder, och söker ett alternativ till en vardagsklocka av märket Sinn. Av bilden att döma ser jag ingen direkt skillnad på storleken trots att 356 (556) är 38,5 och 104:an är 41 mm, det är det som jag finner lite märkligt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är möjligt att det är jag som rör till det. Japp, huvudsyftet är att jämföra en 356 Flieger mot en 104. Jag tror att en 104:a är för stor för mina handleder, och söker ett alternativ till en vardagsklocka av märket Sinn. Av bilden att döma ser jag ingen direkt skillnad på storleken trots att 356 (556) är 38,5 och 104:an är 41 mm, det är det som jag finner lite märkligt.

Det är det visuella som spökar med olika utformade bandhorn och framförallt storleken på tavlan där glasring vs vridring gör mycket. Däremot hur den kommer att sitta på din handled är enbart millimeterna som bestämmer och där är 556 mindre. Både lugg till lugg, höjd och diameter på tavlan. Det är helt enkelt en mindre klocka trots att den vid en snabb blick ser lika stor ut.

Till exempel får de vinklade bandhornen på 104 den att se storleksmässigt lika som 556. Men det beror på att ögat dras mot yttersta punkten och man jämför vid spets på 556 mot där vinkeln börjar på 104. Men vid innersta punkten är den ytterligare säkert 4-5mm som gör att om du har en smal handled riskerar att hänga fritt i luften.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det är det visuella som spökar med olika utformade bandhorn och framförallt storleken på tavlan där glasring vs vridring gör mycket. Däremot hur den kommer att sitta på din handled är enbart millimeterna som bestämmer och där är 556 mindre. Både lugg till lugg, höjd och diameter på tavlan. Det är helt enkelt en mindre klocka trots att den vid en snabb blick ser lika stor ut.

Till exempel får de vinklade bandhornen på 104 den att se storleksmässigt lika som 556. Men det beror på att ögat dras mot yttersta punkten och man jämför vid spets på 556 mot där vinkeln börjar på 104. Men vid innersta punkten är den ytterligare säkert 4-5mm som gör att om du har en smal handled riskerar att hänga fritt i luften.
Det jag läser är att @henno3 behöver köpa sig en fin 356! Och lätt begagnad kan man ju få dem till bra pris. Om det nu bara fanns någon i fint skick till salu ...
 

Yoko

Panerai
2-Faktor
Det är möjligt att det är jag som rör till det. Japp, huvudsyftet är att jämföra en 356 Flieger mot en 104. Jag tror att en 104:a är för stor för mina handleder, och söker ett alternativ till en vardagsklocka av märket Sinn. Av bilden att döma ser jag ingen direkt skillnad på storleken trots att 356 (556) är 38,5 och 104:an är 41 mm, det är det som jag finner lite märkligt.
Jag har inte längre någon 104 så jag kan inte vara behjälplig med bildjämförelse mellan dessa.
356 och 104 är ju två radiakalt olika typer av klockor där den ena är en kronograf och den andra inte. Tänker att vi först bör reda ut vad du föredrar i den frågan:) Den ena har vridring den andra inte, vilket påverkar mycket. Vad har du för ungefärligt mått på handleden?
 
Senast ändrad:

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har inte längre någon 104 så jag kan inte vara behjälplig med bildjämförelse mellan dessa.
356 och 104 är ju två radiakalt olika typer av klockor där den ena är en kronograf och den andra inte. Tänker att vi först bör reda ut vad du föredrar i den frågan:) Den ena har vridring den andra inte, vilket påverkar mycket. Vad har du för ungefärligt mått på handleden?
Jag har själv – trots modellernas diametrala skillnader – svårt att välja en favorit mellan dem.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tycker denna 203 som precis dök upp på köp & sälj är riktigt cool https://klocksnack.se/threads/sinn-203-st-dykarkronograf.138822/
Vad tar Sinn för i servicekostnad för en sådan? Står 385€ på Sinns hemsida, någon som vet om det stämmer eller om det i slutändan blir dyrare än så?

Plus 50€ x 2 för frakten. Men jag tror att den där är utan kopparsulfatkapsel och gasfylld boett, så den kan du serva hos vilken lokar uris som helt om du hittar något billigare.
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Plus 50€ x 2 för frakten. Men jag tror att den där är utan kopparsulfatkapsel och gasfylld boett, så den kan du serva hos vilken lokar uris som helt om du hittar något billigare.

Juste den biten glömde jag :banghead:
Tyckte det såg ut som en att det satt en kapsel i vid sidan av nedre vänstra bandhornet men det kanske bara är för att det är samma boett som den med kapseln?
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Asså älskar denna tråd! Underbar ton och mycket givande läsning så tack alla hängivna! :)
Har tidigare varit inne på 556A men ju mer jag läser och ju mer bilder jag ser börjar jag bli mer och mer inne på att jag inte kommer överleva :)artist:) utan en EZM! Dels för att den har mer av Sinns inovationer (antar jag? Jag har då aldrig sett en DJ som är gasfylld?:bored::cool:)! Så nu har jag mer att läsa på om! Men en fundering hur är det med service på dem? Jag förutsätter att Erikssons kan lösa de vid behov med vad kostar en ”underhållsservice”? Och vilket är angivet intervall för service? :)
 
Topp