• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

kottme

Cartier
Gode Sinn-venner:)

Jeg er her enda, men desverre ikke så ofte. Fikk beskjed for noen uker siden at livet mitt blir veldig mye kortere enn jeg hadde tenkt. Fkkk en knekk, men har nå bestemt meg for å leve den tiden jeg har.

Det gir meg glede å se alle de flotte bildene, og gode postene som legges ut her.

Bidrar med et bilde av min 903;)
IMG_20201025_155252.jpg

Mycket tråkiga nyheter, men mina tankar går till dig och dina kära min norske vän 🍻
 
N

norgar

Guest
Jag är inte och skriver i tråden längre eller på KS lika ofta, men såg ditt inlägg och det var ett riktigt slag i magen.
Det är svårt att veta vad man ska skriva i en sådan här situation men jag är verkligen ledsen och berörd över det fruktansvärda besked som du har fått.
Jag hoppas att du kan hitta tröst och stöd här i tråden och att den kanske kan fungera som en distraktion från verkligheten.
Ett mycket ledsamt besked. Väldigt starkt att du delar med dig.
God morgen :)

Jeg setter stor pris på meldingen din. Jeg har vært syk i mange år, men trodde kroppen hadde vunnet kampen, men så viser det seg at sykdommen desverre har spredd seg, og videre behandling er for livskvalitet og livsforlengelse. Jeg er 47 år nå, og ser nok ikke 50-tallet passere.

Nok om det negative. Jeg liker å fokusere på det positive, og det er virkelig hyggelig å lese om, og se bilder av flotte klokker her på KS. Stemningen er riktig trivelig, og jeg blir i godt humør av så hyggelige dere alle er.

Ønsker dere alle en flott dag i Sverige:) Det er blå himmel i sørvest-Norge i dag. :cool:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
God morgen :)

Jeg setter stor pris på meldingen din. Jeg har vært syk i mange år, men trodde kroppen hadde vunnet kampen, men så viser det seg at sykdommen desverre har spredd seg, og videre behandling er for livskvalitet og livsforlengelse. Jeg er 47 år nå, og ser nok ikke 50-tallet passere.

Nok om det negative. Jeg liker å fokusere på det positive, og det er virkelig hyggelig å lese om, og se bilder av flotte klokker her på KS. Stemningen er riktig trivelig, og jeg blir i godt humør av så hyggelige dere alle er.

Ønsker dere alle en flott dag i Sverige:) Det er blå himmel i sørvest-Norge i dag. :cool:

Då ska vi fortsätta i samma positiva ton som tidigare här i tråden så att den kan bli ett andningshål där du förhoppningsvis kan hämta lite energi och skingra tankarna.

Jag är medlem på Tidssonen men är väldigt sällan inne och läser. Men det finns ju en del roliga modeller i Sinn-tråden som vi inte har här på Klocksnack. Bara på de senaste inläggen har det postats både Ezm1, 240 St och T2 B. När pandemin är över och vi äntligen ska ha Sinn-GTG får vi se till att skicka en inbjudan över gränsen :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Toksen på bollen, men hur gammal är den? Från ca halvårsskiftet 2018 eller nyare? Jag minns inte exakt när brytdatumet var, men Sinn har uppdaterat konstruktionen pga att man kan råka ut för just det där. Har du tur försvinner bubblan av sig själv. När allt är som det ska, ska den klara rejält med minusgrader utan att dumma sig. Det hade du knappast inne.
Tanken är att kolven ska kompensera för hur olja och stål samarbetar i olika temperaturer. När det blir undertryck så ska det kompenseras av kolven som åker in. Vice versa åt andra hållet.

Men om det inte är hundra tätt, så blir det så där. De har sagt mig att de jobbat med både kolven och kronans tätning för att bli av med fenomenet.
Det kan inte vara en enkel bedrift att pumpa in övertryck i klockan eller att konstruera en fjäderbelastad kolv eller diafragma som kan kompensera för temperaturvariationer? Imponerande ingenjörskonst är det i alla fall, speciellt eftersom det är en efterkonstruktion i en boett med en given storlek!
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det där är oxå intressant, jag har aldrig haft mer slantar på nöjeskontot! :cool: Gör ju fasen inget som kostar längre! Inga resor, inga utekvällar, inget alls....
Gör exakt samma iakttagelse!.
Förr om åren kostade den här veckan x antal tusenlappar då la familia skulle åka till någon varm plats solen- motsvarar säkert några klockor :D
- Jag har börjat snöa in på 1739!
Det är ju också en typ av flygare - typ business class :)
Tänk va läcker den svarta 1739 skulle vara med 1739 Heimat´s pay off;
FRANKFURT AM MAIN

1603698706205.png

1603698752372.png
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon som vet vilken modell/årgång av SINN detta är ???
376180136_35076890-964f-486b-9c9d-b5f5848ec78c.jpg

103 B HD. Låg ute på C24 för ca 18-19´ hos en tysk handlare. Jag fick erbjudande att köpa för 14´ men avstod. Den hamnade sedemera i Sverige i alla fall och såldes på Tradera i lördags för 16´. Stämmer att den är manuell med ett Valjoux 7760 vilket gör den något tunnare än sin automatiska motsvarighet.

De är omöjligt att sätta ett exakt årtal på den då det inte finns några register att gå på utifrån serienummer. Men de tidigaste är från sent 80-tal. Korrekta serienummer börjar på antingen 112, 212 eller 412 och man skulle kunna tro att det är i kronologisk ordning utifrån det, men inte ens det kan man vara helt säker på. Åtminstone inte enligt Michele Tripi, aka Vintage Sinn Collector som jag har ställt frågan till tidigare, Sinn själva hade ingen aning. Själv tror jag att det defintivt kan finnas en ledtråd i när den har tillverkats utifrån 112, 212 eller 412, det vore märkligt om man skulle ha börjat tillverkningen med 412 för att sedan jobba sig nedåt.

Det går inte heller att säga utifrån vilken sekundvisare den har, den stora eller lilla pilen, då man till exempel har använt stor pil på 103 månfas som tillverkades under ett par år tidigt 90-tal. Så den kan vara allt från sent 80-tal till ca 1997.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
103 B HD. Låg ute på C24 för ca 18-19´ hos en tysk handlare. Jag fick erbjudande att köpa för 14´ men avstod. Den hamnade sedemera i Sverige i alla fall och såldes på Tradera i lördags för 16´. Stämmer att den är manuell med ett Valjoux 7760 vilket gör den något tunnare än sin automatiska motsvarighet.

De är omöjligt att sätta ett exakt årtal på den då det inte finns några register att gå på utifrån serienummer. Men de tidigaste är från sent 80-tal. Korrekta serienummer börjar på antingen 112, 212 eller 412 och man skulle kunna tro att det är i kronologisk ordning utifrån det, men inte ens det kan man vara helt säker på. Åtminstone inte enligt Michele Tripi, aka Vintage Sinn Collector som jag har ställt frågan till tidigare, Sinn själva hade ingen aning. Själv tror jag att det defintivt kan finnas en ledtråd i när den har tillverkats utifrån 112, 212 eller 412, det vore märkligt om man skulle ha börjat tillverkningen med 412 för att sedan jobba sig nedåt.

Det går inte heller att säga utifrån vilken sekundvisare den har, den stora eller lilla pilen, då man till exempel har använt stor pil på 103 månfas som tillverkades under ett par år tidigt 90-tal. Så den kan vara allt från sent 80-tal till ca 1997.
Tack för informationen :) Tyckte du att 16000 på tradera var för mycket?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack för informationen :) Tyckte du att 16000 på tradera var för mycket?

Inte om man vill ha klockan är det korta svaret. Var det du som köpte? :)

Det var en del snömos i Tradera-annonsen däremot att de säljs för upp mot 25´. Den låg ute så pass länge på C24 under 20´ att man kan konstatera att aktuellt marknadsvärde ligger på minus 20, i annat fall hade den blivit upplockad per omgående av någon Sinn-samlare. Under normala omständigheter hade jag köpt den för 14´ utan att blinka, men det har nyligen blivit en situation där jag är tvungen att inte röra mitt konto då det är en låneansökan som ligger och pendlar. Surt, men så kan det vara.

Så för att svara på din fråga om 16´ är för mycket om man tittar till vad man får för pengarna så är mitt svar ett rungande nej. De tidiga manuella växer inte på träd och den här var i ett bra skick. Så grattis och det var du som slog till :)
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Inte om man vill ha klockan är det korta svaret. Var det du som köpte? :)

Det var en del snömos i Tradera-annonsen däremot att de säljs för upp mot 25´. Den låg ute så pass länge på C24 under 20´ att man kan konstatera att aktuellt marknadsvärde ligger på minus 20, i annat fall hade den blivit upplockad per omgående av någon Sinn-samlare. Under normala omständigheter hade jag köpt den för 14´ utan att blinka, men det har nyligen blivit en situation där jag är tvungen att inte röra mitt konto då det är en låneansökan som ligger och pendlar. Surt, men så kan det vara.

Så för att svara på din fråga om 16´ är för mycket om man tittar till vad man får för pengarna så är mitt svar ett rungande nej. De tidiga manuella växer inte på träd och den här var i ett bra skick. Så grattis och det var du som slog till :)
Tack igen för ditt svar. Det är härligt att få tillgång till din kunskap. Kan bara konstatera att jag inte blivit 16000 fattigare utan en manuell SINN 103 B rikare. Väntar otåligt på levarnas av paketet :D Bilder kommer snart.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Min UX från 2007 hade jättelätt att få bubblor. Blev bättre efter första servicen ett år senare då dom bla bytte olja pga missfärgning. Nu har jag en från 2015 med ytterligare förbättring som inte har bubblor. Möjligtvis i så fall av lilla modellen som @Dr. D hade på sin som jag inte sett. Tror Sinn gjort förändringar löpande.

Bubbelfri bild:

20201025_205316.jpg
Två frågor till Sinn imorse;
1. Kan det skada klockan?
2. Kan jag bada med den?

Om det sen fllyter omkring en liten( den är verkligen liten) då och då bryr jag mig inte om.
Sen får de titta på det när den åker ner till Frankfurt om några år för service.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sent svar, men det var väl @Dr. D som frågade om en tidig 103? Den högra är alltså den allra första modellen som kom i en Girard Perregaux-boett. Tittar man noggrant så ser man att det inte är mycket som är likadant. Annorlunda tryckknappar, krona och det är svängda bandhorn istället för de annars klassiska raka. Den skiljer sig även i bandbredd, 21mm istället för 20mm. Tittar man närmre på tim- och minutvisaren så ser de anorlunda ut i designen längst ut, och även visarna på subdialsen skiljer sig. Och vridringen, så som sagt det mesta :)

Skärmavbild 2020-10-26 kl. 11.24.13.png
 
Topp