• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tackar! Stämmer bra det! Åker radiobil och fångar tjyvar! :cool: nästan alltid i alla fall.. Njaa åkte en vända sen tog jag ett parkeringsgarage i närheten när jag ledsnade ;)
Lite OT: Jag håller på med Spegelmannen av Kepler nu. Har kommit snart en tredjedel. Läst alla tidigare såklart. ;) Vad tycker du om porträtterandet av poliser i kriminalromaner?

Mer OnT:
E6CD9520-D7F2-43C1-B96F-C987D0D93886.jpeg

#nofilter
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Lite OT: Jag håller på med Spegelmannen av Kepler nu. Har kommit snart en tredjedel. Läst alla tidigare såklart. ;) Vad tycker du om porträtterandet av poliser i kriminalromaner?

Mer OnT:
E6CD9520-D7F2-43C1-B96F-C987D0D93886.jpeg

#nofilter
Kul, läste Kepler för något år sedan! Hmm ja du bra fråga, generellt vet jag inte vad ”huvudpersonerna” har för titlar. Mig veterligen så finns de ingen som jobbar med någon form utav utredning som rör sig utanför stationen 😂
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Nuså!
Räknar 5 klockor. Man ser en länk sticka fram. Skulle kunna vara en U50-version. Man kan ana ringen. 2 är bekräftat limiterade versioner. Är de andra 3 nya? Eller är det nya tavelfärger eller liknande? Only time will tell.

1603715013113.png
Funderar lite på vad som komma ska.. De tre första (kanske även det fjärde) ser ut att vara läderband (alltså ingen dykare) kan färgen på banden avslöja något om eventuell färg på urtavla eller så? Är den fjärde ett gummiband så är det garanterat en dykare. Stål länken kan vara vad som helst. Vilka modeller har inte kommit ut som special utgåvor på ett tag? När SINN kommer med nya klockor är det då något från förr? Vad har dom inte givit ut i specialutgåvor? Kan den med breda bandet vara någon form av rackar klocka från SINNs forntid? Tänk om det blir en återutgåva av SINN 4ATM (får gåshud av blotta tanken)
Spekulationer och rykten tas emot med tacksamhet :D
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Funderar lite på vad som komma ska.. De tre första (kanske även det fjärde) ser ut att vara läderband (alltså ingen dykare) kan färgen på banden avslöja något om eventuell färg på urtavla eller så? Är den fjärde ett gummiband så är det garanterat en dykare. Stål länken kan vara vad som helst. Vilka modeller har inte kommit ut som special utgåvor på ett tag? När SINN kommer med nya klockor är det då något från förr? Vad har dom inte givit ut i specialutgåvor? Kan den med breda bandet vara någon form av rackar klocka från SINNs forntid? Tänk om det blir en återutgåva av SINN 4ATM (får gåshud av blotta tanken)
Spekulationer och rykten tas emot med tacksamhet :D
Här en bild för er alla andra som inte heller hade en susning om vad han skrev :)
A4BC3EF3-1692-4E16-A8F4-1770CA9625FE.jpeg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Hittade en Jaeger 4ATM på chrono 24 (endast 84 papp)
Jag har problem, får snart byta användarnamn till klockmonstret :rolleyes:
15295045-gsxwbjlvv2w7wmu535okgo2p-Zoom.jpg
. är väl i princip samma klocka som SINN 4ATM
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Baksidan är just en kolv med fina toleranser och tätningar. Har, eller iaf hade, en bild som jag tog på ett demoex Sinn hade med sig till Sumpan när jag träffade dem där.
Jag antar att de opererar i atmosfärstryck när klockan sätts samman. Systemet måste vara byggt för att kunna hantera effekterna som temperaturskillnaderna för med sig.
Ja såklart! Om baklocket skruvas på i oljebad så blir det automatiskt ett övertryck om den tätar när det fortfarande finns lite skruvande kvar.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ja såklart! Om baklocket skruvas på i oljebad så blir det automatiskt ett övertryck om den tätar när det fortfarande finns lite skruvande kvar.
Exakta förfarandet har jag inte sett, men UX:en har en skruv mellan bandhornen som ingen av de andra icke-oljefyllda har. Utan att veta ligger det nära till hands att misstänka att locket stängs med skruvventilen öppen. När skruvventilen stängs så bildas rimligen som du skriver ett litet övertryck, men eftersom den har en kolv som kan röra sig åt två håll, måste det viktigaste vara att klockan inte har några luftbubblor i sig när den stängs. Tryckskillnader som uppstår sen hanteras av kolven så länge klockan verkligen är tät.

Min plan är att komma ner till Sinn för att bl a ta del av just detta.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Exakta förfarandet har jag inte sett, men UX:en har en skruv mellan bandhornen som ingen av de andra icke-oljefyllda har. Utan att veta ligger det nära till hands att misstänka att locket stängs med skruvventilen öppen. När skruvventilen stängs så bildas rimligen som du skriver ett litet övertryck, men eftersom den har en kolv som kan röra sig åt två håll, måste det viktigaste vara att klockan inte har några luftbubblor i sig när den stängs. Tryckskillnader som uppstår sen hanteras av kolven så länge klockan verkligen är tät.

Min plan är att komma ner till Sinn för att bl a ta del av just detta.
Mystiken tätnar :pompus:
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Högupplöst bild, man kan definitivt ana klockan längst till höger! Datum vid kl 6 t ex
Vad jag kan se: blästrad, 104:a-boetten och en datumruta jag inte känner igen från Sinn och hittar inte bland deras nuvarande klockor. Vet inte riktigt om jag känner igen vridringen heller? Man ser både siffran 7 och 35 där...
1603734305945.png
 
Senast ändrad:

Skägglurk

Panerai
2-Faktor
Högupplöst bild, man kan definitivt ana klockan längst till höger! Datum vid kl 6 t ex
Vad jag kan se: blästrad, 104:a-boetten och en datumruta jag inte känner igen från Sinn och hittar inte bland deras nuvarande klockor. Vet inte riktigt om jag känner igen vridringen heller? Man ser både siffran 7 och 35 där...
1603734305945.png
Ökar man zoom, ljus och kontrast så kan man se i en glipa att klockan långs till vänster har vridring eller liknande (man kan urskilja siffran 15 på högkant).
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
756 hängde med till Sumpan idag. Slutade med ett tillskott till familjen :)

IMG_20201024_145714.jpg


Tack @ERIKSON URHANDEL för, som vanligt, fantastisk service och bemötande :heart:

Har ju helt missat att gratulera! Så ett rungande grattis ☺️ Hur är känslan nu efter att det har gått några dagar?

Tog lite tid men var tvungen att åka en massa bil! Här hade jag äntligen kommit fram efter att ha hittat en parkering 😅 kikade på lite olika modeller men visste redan vad det skulle bli och så blev det med!
02E2D4E0-FED5-454F-9051-8284E92C0CD2.jpeg


Varit inne på den tidigare och tror denna kommer sitta hårt i samlingen då den fick bli lite speciell. Min första ”sluta snusa klocka” min första klocka jag köpt hos @ERIKSON URHANDEL ! Stort tack för besöket!!! Fick även nytt jobberbjudande dagen till ära så detta firar jag och min nya kumpan med ett kvällspass på jobbet 😎
08C87887-F249-474E-B864-499413D20014.jpeg

F7C774A9-6475-4D1A-8897-72BA2DB42655.jpeg

Snyggt och stort grattis! Blir den på armen på jobbet? Följer en norsk polis på Instagram som har 756 på sig då och då i patrullbilen :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Högupplöst bild, man kan definitivt ana klockan längst till höger! Datum vid kl 6 t ex
Vad jag kan se: blästrad, 104:a-boetten och en datumruta jag inte känner igen från Sinn och hittar inte bland deras nuvarande klockor. Vet inte riktigt om jag känner igen vridringen heller? Man ser både siffran 7 och 35 där...
1603734305945.png

Det orangea har förresten varit Testaf/DIN8330-färgerna hittills. Sen är det inte så många modeller som har 22mm läder förutom alla i 9-serien. Kan nästan garantera att klockan näst längst till höger är på gummi också om det inte redan har skrivits i tråden.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Högupplöst bild, man kan definitivt ana klockan längst till höger! Datum vid kl 6 t ex
Vad jag kan se: blästrad, 104:a-boetten och en datumruta jag inte känner igen från Sinn och hittar inte bland deras nuvarande klockor. Vet inte riktigt om jag känner igen vridringen heller? Man ser både siffran 7 och 35 där...
1603734305945.png
DEn till höger kanske en tidigare modell av 103 varför inte en nyutgåva av 101/102 eller 103 ST C skulle stämma med datum i botten och två subdial tavlor
Kan man hoppas på en specialutgåva av 903 med tanke på 22mm bandet ?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
DEn till höger kanske en tidigare modell av 103 varför inte en nyutgåva av 101/102 eller 103 ST C skulle stämma med datum i botten och två subdial tavlor
Kan man hoppas på en specialutgåva av 903 med tanke på 22mm bandet ?

Skulle vara om man använder SZ05-verket. Har bara svårt att tro att man skulle använda sig av en ljus tavla om man skulle göra en remake på 101/102 och heller inte att man skulle sätta den på länk.

Vadå redan bokat 2 Tar dom emot blind bokningar på Eriksson?

Jag kanske skulle varit tydligare med att det var ett skämt ☺️
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Skulle vara om man använder SZ05-verket. Har bara svårt att tro att man skulle använda sig av en ljus tavla om man skulle göra en remake på 101/102 och heller inte att man skulle sätta den på länk.



Jag kanske skulle varit tydligare med att det var ett skämt ☺️
Varför inte en panda modell så det inte liknar dom tidigare för mycket alltså vit tavla svarta subbtavlor

Förstod nästan att det var ett skämt men blev ändå lite lätt orolig :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
DEn till höger kanske en tidigare modell av 103 varför inte en nyutgåva av 101/102 eller 103 ST C skulle stämma med datum i botten och två subdial tavlor
Kan man hoppas på en specialutgåva av 903 med tanke på 22mm bandet ?

Jag tror förresten inte på en 903. De har historiskt aldrig presenterats på annat än präglade band. Det där ser för grovt ut för att passa till en 903.
 
Topp