• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hela klockan har en annan lyster än vanliga 103:an. Ytterringen med polerad metall ger ett väldigt propert intryck. Snygg bild. tack för att du la upp den och bilden på Bigg Eye. (nu har jag något att drömma om i natt) :)

Det är samma vridring som på alla 103 med safir, även den vanliga St Sa och IFR-modellerna. Har mina IFR-bilder i mobilen och sitter vid laptopen så lånar bild från @-RI- , dock är den i titan så inte samma lyster som på Classic och St Sa.

EDIT: Det är bissart bra läsbarhet på IFR :)

20191107_104434.jpg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Det är samma vridring som på alla 103 med safir, även den vanliga St Sa och IFR-modellerna. Har mina IFR-bilder i mobilen och sitter vid laptopen så lånar bild från @-RI- , dock är den i titan så inte samma lyster som på Classic och St Sa.

EDIT: Det är bissart bra läsbarhet på IFR :)

20191107_104434.jpg
Det ser jag nu :banghead: har bara tittat på min 103:a med plexi och den gröna som inte heller har metallkant trots att det är safir.

EDIT: Den är bissart snygg :)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Det är samma vridring som på alla 103 med safir, även den vanliga St Sa och IFR-modellerna. Har mina IFR-bilder i mobilen och sitter vid laptopen så lånar bild från @-RI- , dock är den i titan så inte samma lyster som på Classic och St Sa.

EDIT: Det är bissart bra läsbarhet på IFR :)

20191107_104434.jpg
Jag blundar 😣
Kan inte förlåta mig själv att jag inte kapade din...
Är den på KS förresten?
 

rm83

Panerai
2-Faktor
OT; Nöjd med paddan? Funderat på en själv 🙂
OT-SVAR :) Mkt nöjd! Aldrig ägt en padda innan. Alltid kört Mac, körde iPhone i början from den version som aldrig såldes på svenska marknaden, osv. Men gick över till Android och har på ngt vis inte tyckt behovet av padda funnits. Nu såg jag chansen att bildbehandla i den, samt att jag tecknar lite på kul ibland. Köpte en därför, men nu använder jag den plötsligt till det mesta :) Köp ba!
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Jag kanske har postat den här tidigare, men går igenom och rensar i gamla bilder och den här låg långt bak och inte i någon mapp. Från Tidlösa Ur, kontroll av gång efter utförd service :)

IMG_20180814_173327_103.jpg
Gissar jag rätt på en 101B 7733 verk sent 70 tal?? 🤔 Eller är jag ute och cyklar igen. Du gillar Tidlösa har jag förstått. Antar att dom är bra.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
En fundering. De gamla Sinn klockorna som det står swiss made på, är dom tillverkade hos Guinard på den tiden dom fans i Schweiz?

 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Gissar jag rätt på en 101B 7733 verk sent 70 tal?? 🤔 Eller är jag ute och cyklar igen. Du gillar Tidlösa har jag förstått. Antar att dom är bra.

5 rätt av 5 ☺️

En fundering. De gamla Sinn klockorna som det står swiss made på, är dom tillverkade hos Guinard på den tiden dom fans i Schweiz?


Har inte ens tänkt på det, men det kan mycket väl vara så. @Clark Kent kanske vet?

Inget jag har hört talas om och har alltid trott att Helmut var delaktig i monteringen, dvs det gjordes i Frankfurt. Swiss Made har väl att göra med att mer än 51% av klockan måste bestå av delar från Schweiz eller något liknande? Tidigare fanns ju varken S.U.G. eller någon egen tillverkning/modifiering av urverk att tala om.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
5 rätt av 5 ☺️





Inget jag har hört talas om och har alltid trott att Helmut var delaktig i monteringen, dvs det gjordes i Frankfurt. Swiss Made har väl att göra med att mer än 51% av klockan måste bestå av delar från Schweiz eller något liknande? Tidigare fanns ju varken S.U.G. eller någon egen tillverkning/modifiering av urverk att tala om.
Guinand tillverkade alltså antagligen komponenter till Sinn för att sedan monteras i Frankfurt? Typ boett, länk osv.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ärligt ingen aning, men många av Sinn´s modeller delar boett m.m. med andra modeller vilket var väldigt mycket vanligare förr i tiden. Att just Guinand skulle vara de som har varit största leverantör vet jag inte.
Mycket sant. Guinand kan mycket väl bara ha varit "en" av leverantörerna, kanske till någon specifik modell eller något. Tror att man (jag inkluderat) kanske går lite för hårt på att Guinand tillverkade klockor åt Sinn som att de gjorde alla. Det som är mer signifikant är ju att Helmut Sinn senare köpte Guinand. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Mycket sant. Guinand kan mycket väl bara ha varit "en" av leverantörerna, kanske till någon specifik modell eller något. Tror att man (jag inkluderat) kanske går lite för hårt på att Guinand tillverkade klockor åt Sinn som att de gjorde alla. Det som är mer signifikant är ju att Helmut Sinn senare köpte Guinand. :)

Måste bara förtydliga att jag inte har något emot om så vore fallet att just Guinand tillverkat majoriteten klockor på den tiden det var Swiss Made :)

Men det är synd att ett så stort företag som Sinn inte bättre förvaltar sin historia och ser till att det finns mer detaljerad information om företaget ända tillbaka från begynnelsen.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Måste bara förtydliga att jag inte har något emot om så vore fallet att just Guinand tillverkat majoriteten klockor på den tiden det var Swiss Made :)

Men det är synd att ett så stort företag som Sinn inte bättre förvaltar sin historia och ser till att det finns mer detaljerad information om företaget ända tillbaka från begynnelsen.
Lite som Squale där, ingen kan historian :hilarious:
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Måste bara förtydliga att jag inte har något emot om så vore fallet att just Guinand tillverkat majoriteten klockor på den tiden det var Swiss Made :)

Men det är synd att ett så stort företag som Sinn inte bättre förvaltar sin historia och ser till att det finns mer detaljerad information om företaget ända tillbaka från begynnelsen.
Håller med.
Tror kanske att den gode superentrepenören Helmut Sinn kanske inte var så intresserad av att titta bakåt utan var mer fokuserad på vad som händer framåt.
Han hade nog fullt upp med annat 🙂
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Håller med.
Tror kanske att den gode superentrepenören Helmut Sinn kanske inte var så intresserad av att titta bakåt utan var mer fokuserad på vad som händer framåt.
Han hade nog fullt upp med annat 🙂

Menar att nuvarande ledning borde ta tag i det. När Helmut sålde -94 var internet i dess linda så högst förståligt att han inte la någon krut på det.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Håller med.
Tror kanske att den gode superentrepenören Helmut Sinn kanske inte var så intresserad av att titta bakåt utan var mer fokuserad på vad som händer framåt.
Han hade nog fullt upp med annat 🙂
När Helmut Sinn sålde Sinn 1994 var han tydligen 78 år. Köpte Guinand 1996 som 80-åring och sålde 2006 vid den aktningsvärda åldern 90.
Häftigt att starta om vid 80 får man tycka.
Inte helt ovanligt att entreprenörer som säljer av företag ångrar sig och saknar affären och startar om med likartad verksamhet. Men vid den åldern! Tror Lothar mfl blev lite förvånade.
 
Topp