• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Dr. D

Patek
2-Faktor
Hur pålitlig är Toolwatch? Kan det bli fördröjning i internet överföringen när dom beräknar tiden?

Kollade några klockor timade exakt mot atomuret och körde testen som inte verkar helt ok enligt mig. Jämförde visuellt mot deras atomur och fick lite andra resultat?? Lite för stor differens för att jag ska tycka att man kan lita på Toolwatch.
Är rätt van att göra korrekta avläsningar på instrument och div mätutrustning i verkstaden, Så det går inte att skylla på fel avläsning. 🤔

104:an + 11 sec visuellt mot deras atomklocka + 7 sec
103 grön + 13,3 visuellt +4
103 B Hd +- 0,0 visuellt +1
158 + 19 visuellt +8
en modern +1,9 visuellt -1
en gammal +3,8 visuellt -2
en ännu äldre -3,9 visuellt -5

Å andra sidan vad gör ett par sekunder hit eller dit :)
Också funderat över pålitligheten, dock helt renons på mätning 🙂
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Också funderat över pålitligheten, dock helt renons på mätning 🙂
Eftersom man ska klicka på sidan exakt när sekundvisaren står på tolv både vid start av mätning och vid avslutning är min fundering om det kan uppstå en diff från det att man klickar på sidan till dess det når deras server. Bor på landet och här år inte internet överdrivet snabbt. Tar det någon några sekunder i överföringen så blir det helt fel. Kanske ska vara glad att mätdata inte levereras med postnord då blir det väl avvikelsen flera veckor.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Eftersom man ska klicka på sidan exakt när sekundvisaren står på tolv både vid start av mätning och vid avslutning är min fundering om det kan uppstå en diff från det att man klickar på sidan till dess det når deras server. Bor på landet och här år inte internet överdrivet snabbt. Tar det någon några sekunder i överföringen så blir det helt fel. Kanske ska vara glad att mätdata inte levereras med postnord då blir det väl avvikelsen flera veckor.
Kan inte skylla på slött nät iallafall 😜
375A23D7-1872-4C25-9B4F-8BB658082D0F.jpeg
 

Jamterik

Audemars
2-Faktor
NEDLADDNING7,96 Mbit/s

UPPLADDNING1,03 Mbit/s

SVARSTID28,27 ms

En annan mätning:

Din internethastighet är
6.4

Mbps

En tredje mätning:
Nedladdning
7.82
Mbps

Uppladdning
1.22
Mbps

Ping
40.95
ms
Nu ger vi oss helt ot, men vad har du för uppkoppling?? Ser ut som en svajjig 4G eller en riktigt kass WiFi anslutning.....
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Från Tyskland. Med rabatt till och med ;)

Är inte det där MYCKET pengar för en Sinn? Min plånbok hade tyckt det åtminstone.
Jag är den förste att gilla märket, men det finns en mental spärr någonstans halvvägs dit...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är inte det där MYCKET pengar för en Sinn? Min plånbok hade tyckt det åtminstone.
Jag är den förste att gilla märket, men det finns en mental spärr någonstans halvvägs dit...

Det har väl att göra med personliga preferenser för vissa specifika modeller. Det finns flera referenser jag skulle betala +48´ för utan att blinka, (om man nu leker med tanken på att man har plånbok modell större), så som 103 A, C baserat på att det är fantastiska vintageklockor.

Om vi går halvvägs finns det ännu mer som jag inte har några problem med att betala norr om den summan och upp mot 48´. Ezm1, 156 gen1, vintage 903, 101 A/B till exempel.

Men om vi pratar nyare så håller jag med dig om spärren vilket nog för mig har att göra med att Sinn ska vara ett tooligt bang for the buck-märke.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det har väl att göra med personliga preferenser för vissa specifika modeller. Det finns flera referenser jag skulle betala +48´ för utan att blinka, (om man nu leker med tanken på att man har plånbok modell större), så som 103 A, C baserat på att det är fantastiska vintageklockor.

Om vi går halvvägs finns det ännu mer som jag inte har några problem med att betala norr om den summan och upp mot 48´. Ezm1, 156 gen1, vintage 903, 101 A/B till exempel.

Men om vi pratar nyare så håller jag med dig om spärren vilket nog för mig har att göra med att Sinn ska vara ett tooligt bang for the buck-märke.
Ja, jag förstår vad du menar. Jag har inte kört ner i vintageträsket än, så jag är än så länge inne på den senare linjen. Och den där lär väl vara alldeles för modern för att klassas som vintage va?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja, jag förstår vad du menar. Jag har inte kört ner i vintageträsket än, så jag är än så länge inne på den senare linjen. Och den där lär väl vara alldeles för modern för att klassas som vintage va?

Ja, det är väl förra årets modell? Sen är FFD-linjen oerhört liten i Sverige så man ska verkligen vara säker på att man ska behålla alternativt vara beredd på att sälja utomlands för att inte backa svettigt mycket om man ska skiljas.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Ja, det är väl förra årets modell? Sen är FFD-linjen oerhört liten i Sverige så man ska verkligen vara säker på att man ska behålla alternativt vara beredd på att sälja utomlands för att inte backa svettigt mycket om man ska skiljas.
Säkert nämt det tidigare men den FFD som lockat mig sen -10 är den med larm, 6066 tror jag den hette. Hur läckert som helst att ha en mekanisk klocka som väcker dig 😀
C4DD823F-9AB8-4348-A074-1B77A89059BF.jpeg
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Det har väl att göra med personliga preferenser för vissa specifika modeller. Det finns flera referenser jag skulle betala +48´ för utan att blinka, (om man nu leker med tanken på att man har plånbok modell större), så som 103 A, C baserat på att det är fantastiska vintageklockor.

Om vi går halvvägs finns det ännu mer som jag inte har några problem med att betala norr om den summan och upp mot 48´. Ezm1, 156 gen1, vintage 903, 101 A/B till exempel.

Men om vi pratar nyare så håller jag med dig om spärren vilket nog för mig har att göra med att Sinn ska vara ett tooligt bang for the buck-märke.
Undrar varför inte 6000 serien slagit i Sverige. Okej den är dyr men samtidigt väldigt elegant. Skulle hellre köpa en 6099 serie än tex en longines eller jaeger dressare som ligger i närheten prismässigt.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Undrar varför inte 6000 serien slagit i Sverige. Okej den är dyr men samtidigt väldigt elegant. Skulle hellre köpa en 6099 serie än tex en longines eller jaeger dressare som ligger i närheten prismässigt.

Du lyfter fram problemet i inlägget. Dressare tjänar aldrig på att vara 15mm som många FFD-klockor är. Det kan vara hur fina klockor som helst, men 41,5 x 15,5mm är inga dressmått eller ultimat för en manschett.
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Så snygg! Hur fattig blir man av de manövern???
Mer än en Bambino men mindre än en begagnad Squale 1521. Så inget man gör utan att blinka. Man kan såklart blästra billigare hos någon annan än Sinn, men då detta är den klocka jag ser mig ha resten av livet ville jag ha det "rätt" gjort.

Slänger in någon bild i dagsljus imorgon.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Du lyfter fram problemet i inlägget. Dressare tjänar aldrig på att vara 15mm som många FFD-klockor är. Det kan vara hur fina klockor som helst, men 41,5 x 15,5mm är inga dressmått eller ultimat för en manschett.
DEt håller jag med om men samtidigt så är många andra dressare med likvärdig funktioner eller till och med fler funktioner inte direkt lövtunna. Många av de "finare" märkena med tex, kronometer, månfas, safirbaksida och allt vad det nu går att klämma in i en klocka, hamnar på liknande mått i tjocklek. I Tyskland är väl 6000 serien avsedd att vara en dressare? Frankfurt Financial District Watches låter i mina öron inte som en toolwatch man har med sig i grävmaskinen tex. Men det kanske är olika syn på vad som är en dressare i olika länder.

 

Goflorp

Cartier
DEt håller jag med om men samtidigt så är många andra dressare med likvärdig funktioner eller till och med fler funktioner inte direkt lövtunna. Många av de "finare" märkena med tex, kronometer, månfas, safirbaksida och allt vad det nu går att klämma in i en klocka, hamnar på liknande mått i tjocklek. I Tyskland är väl 6000 serien avsedd att vara en dressare? Frankfurt Financial District Watches låter i mina öron inte som en toolwatch man har med sig i grävmaskinen tex. Men det kanske är olika syn på vad som är en dressare i olika länder.

Bara om man gräver i 'Da Finanzial Distrikt" då ....
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
DEt håller jag med om men samtidigt så är många andra dressare med likvärdig funktioner eller till och med fler funktioner inte direkt lövtunna. Många av de "finare" märkena med tex, kronometer, månfas, safirbaksida och allt vad det nu går att klämma in i en klocka, hamnar på liknande mått i tjocklek. I Tyskland är väl 6000 serien avsedd att vara en dressare? Frankfurt Financial District Watches låter i mina öron inte som en toolwatch man har med sig i grävmaskinen tex. Men det kanske är olika syn på vad som är en dressare i olika länder.


Du tog Longines och Jaeger som exempel och i jämförelse så har de många fler modeller som är klassiska dressklockor än vad Sinn har i samma prissegment som de dyrare FFD-klockorna. Sen är både Longines och Jaeger klassiska märken med mycket högre igenkänning vilket också spelar in.

FFD ser jag mer som någon sorts hybrid mellan dress och stålsport.

Sen handen på hjärtat så har framförallt Jeager en finish och historia som Sinn inte når upp till på en rätt så lång väg när det gäller det segmentet klockor. Toolwatches och dykare, absolut...game on med stor fördel Sinn, men dress skulle jag säga att Jaeger vinner på K.O.
 
Topp