• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Gjorde en räd på Erikson igår. Kom dit inställd på att skaffa mig en "riktig" flieger (min 104a känns mer som mellanting mellan dykare och flygare). Föll dock pladask för U50.. så kompromisslös, unik och så imponerande med sina 500 m trots bara 11 mm tjock.

Blir ett inbyte av min kära blästrade 104a som tyvärr tappat för mycket i känsla hos mig. Min nya Sinn får jag hämta ut senare då jag var lite besvärlig och bad dem beställa in en ny till butiken (inget fel på utställningsexemplaret men jag älskar "nytt"). Mycket trevligt bemötande och fin service!

20210904_132309.jpg
Kör @ERIKSON URHANDEL med pre-owned?
Misstänker att @MaBr ska fortsätta krångla och inte låta mig få köpa hans 104 som jag har till låns för mindre än en miljon 🤣
 

Marksan

Cartier
2-Faktor
Det var ett riktigt bra pris på den om det var @TibbeTabb ´s UX.

Anledningen att jag testade var att min MacBook Pro drabbats att en defekt med AR-beläggningen. Detta hade Apple tagit på garanti, bara det att man själv var tvungen att hitta den infon och inget de skickade ut. Så när jag väl upptäckte det hade deras tidsgräns löpt ut, hur man nu kan ha en tidsgräns på ett fabrikationsfel. När jag googlade runt på fenomenet, Staingate, så dök det upp flera som använt sig av olika typer munskölj och microfibertrasa. Så efter lyckat resultat på skärmen till laptopen fick 656 samma behandling med mycket gott resultat. Där är bakgrunden :)
Haha, fantastiskt! Jag har samma problem med min MacBook Pro och missade också Apples information om det. Försökte nu med Listerine Cool Mint och allt skit är borta på 5 minuter! :D
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Trodde jag svarade @Dr. D och ville vara snabb att säga att när man gett sig in i det finns ingen återvändo. Och eftersom jag ville vara snabb så blev det lite kort. Att du har koll hajjar jag ju så klart 😁.
Putsade 25 minuter på UX igår.
Kan inte avgöra om AR är borta eller om den bara blev rengjord :)
Men den är inte klibbig.
Ska testa på 756 nu där det syns repor i AR.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Möjligen liite bättre men AR är kvar.
Det blå skimret är väl AR?
Några små vid 3 index verkar försvunnit men de stora är kvar?
När jag frågade Sinn om AR så sa de att de använde ju sju olika varianter, varför framgick inte. Kan säkert vara så att vissa är lättare att putsa bort än andra.

EDIT;
Såg att min FLUX var alkoholfri?
Hittade även detta på nätet;
"For lenses made of glass, use a solution of isopropanol and saltwater to soften the coating, and then remove it with a plastic scraper."
Jag byter till Colgate som innhåller andra substanser.

86AEFB05-A7AB-4B2C-A175-2E371117C970.jpeg
 
Senast ändrad:

Marksan

Cartier
2-Faktor
Möjligen liite bättre men AR är kvar.
Det blå skimret är väl AR?
Några små vid 3 index verkar försvunnit men de stora är kvar?
När jag frågade Sinn om AR så sa de att de använde ju sju olika varianter, varför framgick inte. Kan säkert vara så att vissa är lättare att putsa bort än andra.

EDIT;
Såg att min FLUX var alkoholfri?
Hittade även detta på nätet;
"For lenses made of glass, use a solution of isopropanol and saltwater to soften the coating, and then remove it with a plastic scraper."
Jag byter till Colgate som innhåller andra substanser.
Jag använde alkoholfri Listerine på min Macbook, men det är säkert en helt annan coating än AR.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vi kör preowned, se vår hemsida😉

Där det för övrigt ligger en rolig Sinn-modell som inte längre finns i produktion och som jag vet att @seikoswede hade span på tidigare. Förvisso inte 142 St II GZ men väl den ”vanliga” 142 St II. Möjligt att man kan byta insertet på den inre vridringen om det är så att Sinn har den kvar som reservdel.

Men en riktigt sällsynt modell med en väldigt speciell länkinfästning, coolt urverk samt 24-timmarsvisning i vänstra subdialen plus datumvisning i den övre.

Tips från coachen :)

EDIT: Passar förresten utmärkt även på chronissimobandet, se bifogad bild.

EDIT 2. Man kan stilla notera att den dessutom är 2mm lägre än 103 St Sa trots 44mm vs 41mm. Så uppenbarligen går det att kapa höjden.


142_St_II.jpg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ursprungliga 142 hade Lemania 5100 det är coolt :) Den ovan, 142 St II har ett ETA 2892 med en kronografmodul från Dubois-Depraz.

Märkligt nog är servicekostnaden lite högre för Lemanian, trots att man ofta läser om dyr service av modulverk.

Här är en 142 st med Lemania 5100

x142-St_V.jpg.pagespeed.ic.hUiGwlYnbb.jpg

Supercoola funktioner, men inte jättesexigt att titta på :) 5100 från min 142.

IMG_20171114_111503.jpg
IMG_20171114_111426.jpg
IMG_20180929_093807.jpg
 
Topp