• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen! Skall kolla in 103an, EZM3 har jag sneglar lite på också😃 jag är så förbaskat nöjd med min 556i att jag även överväger att skaffa en blå 556:a😂

Roligt att du är så nöjd med din 556 och varmt välkommen till tråden.
Då är det kanske Ezm 3F, (vänster på bilden), som skulle passa bäst med pilotfeatures på vridring och en något renare tavla. @Omega21jul1969 kan säkert bidra med åsikter och bilder om den modellen.

20776405_1541366372576048_823966415368374103_o.jpg


Ett annat alternativ skulle kunna vara 856 UTC, i mina ögon kanske den bästa Sinn-modellen om man går på allroundegenskaper.
40mm x 11mm och fungerar verkligen på alla olika bandmöjligheter. Skadar inte att den är tegimenterad så världens bästa beater.

maxresdefault.jpg
0378dd1251404a205c9dd7636c3fe1d4.jpg
856_UTC.jpg


En annan 556 som jag blev påmind om idag när jag tittade på gamla bilder från ett besök hos Erikson Urhandel, är 556 I M som är en mer dressing variant av 556. Men då blir det att leta begagnat då den inte tillverkas längre. Passar utmärkt på f-länken. Kan i och för sig tänka mig att det är en modell som går att hitta hos någon återförsäljare ute i Europa. Samma stil som 556 I B med applicerade index och avsaknad av datum.

IMG_20191204_143956.jpg
IMG_20191204_144032.jpg


Vid samma besök hos Erikson gjorde jag även en jämförelse mellan 356 och 103, så håll till godo med bildbonanza. För storleksreferens har jag en handled på ca 18-18,5cm med platt profil. @JoelD har en riktigt fin specialvariant av 356 och det finns många fina bilder på den i tråden om du söker.

IMG_20191204_145739.jpg
IMG_20191204_150427.jpg
IMG_20191204_150320.jpg
IMG_20191204_145531.jpg
IMG_20191204_145501.jpg
IMG_20191204_145404.jpg
IMG_20191204_145333.jpg
IMG_20191204_183524.jpg
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen! Dykare vill jag egentligen inte ha då jag har en skx013 och planerar att köpa en Serica 5303 som båda täcker det behovet. Jag vill helst inte gå över 39mm och vet inte förutom de två kraven vad jag vill ha.
Finns så många så det bästa vore ju att åka och prova några i Sundbyberg?
Ett uttjatat ämne är höjden på kronograferna och jag tror du kommer uppleva dem högre än de du tidigare haft så kan ju vara bra att prova.
En modell jag verkligen gillar, men aldrig kommer köpa då jag bär på högern är 3EZM F som @Clark Kent nämnde ovan.
Även ett slag för 240 som @vanman har är ju läcker och rätt mycket tyskt över.
Den är även endast 11 mm hög -dock 43mm men rätt kvadratisk så vem vet? Kanske passar :)
Alla borde kunna ha koll på tidvattnet!
Bild från honom hittad i tråden;
1672294219502.png
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Kan inte riktigt greppa varför jag gillar denna så mkt. En total överraskning på ett spontanköp där jag ångrade mig första veckan.

Den är för det första ingen kronograf, för det andra saknar den vridring och för det tredje är den för tråkigt enkel för min smak.

Men är utan tvekan den som fått mest handledstid de senaste månaderna.
ACC6F80D-CB0F-42A0-A547-7B172AA22A2D.jpeg
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Kan inte riktigt greppa varför jag gillar denna så mkt. En total överraskning på ett spontanköp där jag ångrade mig första veckan.

Den är för det första ingen kronograf, för det andra saknar den vridring och för det tredje är den för tråkigt enkel för min smak.

Men är utan tvekan den som fått mest handledstid de senaste månaderna.
ACC6F80D-CB0F-42A0-A547-7B172AA22A2D.jpeg
Den gör jobbet helt enkelt utan att krångla till det i onödan :)
Säkert den bekvämaste du har och till kontorsjobb med skjorta passar den väl utmärkt.

EDIT; hur ser den ut på ditt svarta Sinnband? Det du fick med till 900?
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Den gör jobbet helt enkelt utan att krångla till det i onödan :)
Säkert den bekvämaste du har och till kontorsjobb med skjorta passar den väl utmärkt.

EDIT; hur ser den ut på ditt svarta Sinnband? Det du fick med till 900?
Testat men det blev inte så bra tycker jag. Tavlan är grå och ett blanksvart läderband blev inte 100. Ska testa med mocka någon gång samt även silikonet
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Begriper mig inte på andrahandsmarknaden på nya limiterade SINN. Både 103 klassic 12 och den senaste 103 classic C säljas för rena fantasi priser.
C modellen har på C24 annonserats totalt 9 gånger varav 4 st blivit sålda. Priser från 45 tusingar upp till 62 finns nu på C24.
Är verkligen SINN limiterade så eftertraktade ? Det är rena fantasipriserna på båda modellerna. Någon som har en sund tanke om dettta?


https://www.chrono24.se/sinn/103-st-klassik-c--id26391358.htm
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Begriper mig inte på andrahandsmarknaden på nya limiterade SINN. Både 103 klassic 12 och den senaste 103 classic C säljas för rena fantasi priser.
C modellen har på C24 annonserats totalt 9 gånger varav 4 st blivit sålda. Priser från 45 tusingar upp till 62 finns nu på C24.
Är verkligen SINN limiterade så eftertraktade ? Det är rena fantasipriserna på båda modellerna. Någon som har en sund tanke om dettta?


https://www.chrono24.se/sinn/103-st-klassik-c--id26391358.htm
Det enda jag undrar över är väl vad de egentligen säljs för?
Priserna på C24 känns ju ofta som någon slags bruttolista.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Begriper mig inte på andrahandsmarknaden på nya limiterade SINN. Både 103 klassic 12 och den senaste 103 classic C säljas för rena fantasi priser.
C modellen har på C24 annonserats totalt 9 gånger varav 4 st blivit sålda. Priser från 45 tusingar upp till 62 finns nu på C24.
Är verkligen SINN limiterade så eftertraktade ? Det är rena fantasipriserna på båda modellerna. Någon som har en sund tanke om dettta?


https://www.chrono24.se/sinn/103-st-klassik-c--id26391358.htm

Att ockerpriserna på C24 är fantasipriser som klockorna aldrig säljs för. Det är nog inte svårare än så :)

Det som är dyrt på riktigt är alla gamla referenser av 103, A, B, C samt Ezm1. Även limiterade guldreferenser, men det tror jag aldrig att man skulle lyckas sälja i Sverige.
Av de modernare referenserna är min uppfattning att Ezm10 och 903 Classic är de två som har högst andrahandspris och fortfarande lyckas blir sålda.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Att ockerpriserna på C24 är fantasipriser som klockorna aldrig säljs för. Det är nog inte svårare än så :)

Det som är dyrt på riktigt är alla gamla referenser av 103, A, B, C samt Ezm1. Även limiterade guldreferenser, men det tror jag aldrig att man skulle lyckas sälja i Sverige.
Av de modernare referenserna är min uppfattning att Ezm10 och 903 Classic är de två som har högst andrahandspris och fortfarande lyckas blir sålda.
Det är inte priserna som jag reagerar mest på. Alla vet att C24 priser måste tas med minst 20% marginal. Snarare är det mängden klockor som redan finns ute till salu. Det tillverkas trots allt bara 200 ex och leveranserna ska fortlöpa till kv2 2023. Så väldigt kända är väll ändå inte SINN utanför den nördigaste Sinn kretsen. Har det blivit en trend att Limiterade klockor (oavsett märke) köps och annonseras för fantasipriser direkt efter släpp??
 

R.Capac

Audemars
2-Faktor
Kan inte riktigt greppa varför jag gillar denna så mkt. En total överraskning på ett spontanköp där jag ångrade mig första veckan.

Den är för det första ingen kronograf, för det andra saknar den vridring och för det tredje är den för tråkigt enkel för min smak.

Men är utan tvekan den som fått mest handledstid de senaste månaderna.
ACC6F80D-CB0F-42A0-A547-7B172AA22A2D.jpeg
Den har tydlig matt mörkgrå tavla, tegimenterad och för dig passande 43mm. 556 turbo. Inte alls förvånad att du gillar 👍 .
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är inte priserna som jag reagerar mest på. Alla vet att C24 priser måste tas med minst 20% marginal. Snarare är det mängden klockor som redan finns ute till salu. Det tillverkas trots allt bara 200 ex och leveranserna ska fortlöpa till kv2 2023. Så väldigt kända är väll ändå inte SINN utanför den nördigaste Sinn kretsen. Har det blivit en trend att Limiterade klockor (oavsett märke) köps och annonseras för fantasipriser direkt efter släpp??

Aha, missförstod. Tror att galenskaperna med Rolex/Patek/Vacheron i viss mån har smittat en smula även till andra märken.

Men i Sinn´s fall finns det ju även viss statistik som visar att chansen finns till ett bra andrahandsvärde för limiterat.
Ezm 1.1,, Dark Star, U1/U50 Professional, i viss mån färgglada 556 även om de sistnämnda inte genererat påslag för en trygg pension men det har varit gratispengar att skaffa en och sälja vidare. Så visst har det funnits incitament att köpa limiterade Sinn för att eventuellt kunna sälja vidare.

Bara att titta på Swatch X Omega så ser man att det inte behöver vara så många tusenlappar inblandat för att folk ska jaga och sälja vidare.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Det är inte priserna som jag reagerar mest på. Alla vet att C24 priser måste tas med minst 20% marginal. Snarare är det mängden klockor som redan finns ute till salu. Det tillverkas trots allt bara 200 ex och leveranserna ska fortlöpa till kv2 2023. Så väldigt kända är väll ändå inte SINN utanför den nördigaste Sinn kretsen. Har det blivit en trend att Limiterade klockor (oavsett märke) köps och annonseras för fantasipriser direkt efter släpp??
Mim gissning är även att limiterade Sinn är förhållandevis enkla att komma över nya jämfört med många andra märken. Inte krav på köptrohet osv.

Begränsad risk och relativt lättsålda om man sänker priset till ”normala nivåer”

Men oerhört trist utveckling. Många av de limiterade läggs ju ut helt oanvända både direkt eller några år efteråt till premiumpriser vilket för mig bekräftar att de bara köpts av en enda anledning, att säljas med vinst
 
Topp