• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

Storchefen Andrea Bocelli rockar dessa under sin video med Ellie Goulding och jag tycker de är svin feta men jag lyckas inte se vad det är för märke! Några tips på vad det kan va för märke alternativt nån som har tips på liknande glajjor?

bocelli.JPG

Var från början inne på den klassiska men är inte så säker längre.. Får nog se om jag kan åka och prova båda för att se hur de passar ansiktsformen också.
Om man jämför med Ray Ban Caravan som är mer lika till formen så har AO Original Pilot 20mm mellan glasen medans Caravan har 15mm, så det kan vara bra att testa innan, ja :)

Någon som har Moscot Lemtosh eller Oliver Peoples Sir o Malley och har erfarenhet av storlek? Jag har ganska stort huvud så antar att jag ska gå på storlek 48/49? :)

Någon som sett den modell från Mosley Tribes till salu någonstans i den civiliserad världen?
s-l500.png

s-l501.png

Har tappat bort mina och känner att jag saknar dem lite så jag tänkte försöka hitta ett nytt par.
Dock bara hittat säljare i USA och ingen av dem har varit intresserad av att skicka internationellt.

(om någon känner till någon liknande modell så är det såklart oxå intressant)

//j

Någon som sett den modell från Mosley Tribes till salu någonstans i den civiliserad världen?
s-l500.png

s-l501.png

Har tappat bort mina och känner att jag saknar dem lite så jag tänkte försöka hitta ett nytt par.
Dock bara hittat säljare i USA och ingen av dem har varit intresserad av att skicka internationellt.

(om någon känner till någon liknande modell så är det såklart oxå intressant)

//j
Jag har en vintagemodell ifrån Baush & Lomb Ray Ban. Dom brukar kallas ”tea cup”
Dom är märkta W1081 VOAS.
image.jpg

Ledsnade på leveranstiden från Luxottica. Beställde ett par glas utan spegel till mina 2447 men en månad senare sitter jag och polerar bort spegeln själv. Verkar fungera bra ändå haha.
IMG_20200517_204340.jpg
IMG_20200517_204557.jpg

Edit med resultatet.
De övre med spegel referens som förebild.
IMG_20200418_113003.jpg
IMG_20200517_213613.jpg

Senast ändrad:
Har ett par Oliver Peoples cary Grant bruna i strl 48 i nyskick. Tror dem tyvärr är för små för mig. Har försökt bocka till ena skalmen men tror själva ”bredden” är för tight. Har någon Oliver peoples eller lemtosh i Large (50/52?) och vill byta så hojta till :)
6C5E52C0-2111-4B90-A1EA-B8C7BC782105.png

Jag är välsignad/förbannad med en bred skalle, vilket gör att jag sällan känner mig bekväm i ett par solglasögon. Har ett par äldre B&L Ray Ban Wayfarer som kommer nära, men även med 145 mm över bågen och linserna hade de gärna fått vara lite längre där. Tar gärna emot tips på solbrillor som uppfyller det kriteriet, behöver inte nödvändigtvis vara i Wayfarer-modell.

Jag är välsignad/förbannad med en bred skalle, vilket gör att jag sällan känner mig bekväm i ett par solglasögon. Har ett par äldre B&L Ray Ban Wayfarer som kommer nära, men även med 145 mm över bågen och linserna hade de gärna fått vara lite längre där. Tar gärna emot tips på solbrillor som uppfyller det kriteriet, behöver inte nödvändigtvis vara i Wayfarer-modell.
Om jag vore du skulle jag gå till en riktig optiker. De är vana att se vad som passar för vanliga glasögon. Väljer du de lite mer etablerade har de bra kanalaer att beställa hem rätt storlek.

Mina gamla Ray Bans gav "äntligen" upp vid förrgårs Gokart. Trotjänare som dagligen använts i 7 år och man kan bara undra hur många tusentals timmar jag haft dom på.
Sneda, skottskadade, repiga och nu spruckna. Ingen kunde ha dom på sig förutom jag eftersom de är så djävulskt sneda.
Kollade på nya glas och det skulle gå på 260kr med typ 3-4v frakt. Vilket ej fungerar då jag måste ha solglasögon på mig utomhus oavsett om det är solljus eller spöregn.
Jag har dock svårt att göra mig av med dom, vill ha de kvar. Finns folk till allt så finns det någon som renoverar Ray Ban Aviators?

Bild på trotjänaren.
Du skall icket dö.
20200711_163341.jpg

Och här är nya skönheterna som frugan köpte till mig idag :heart:
Olivgröna med grönsliknande glas, lite retro och mycket snygga.
58mm Aviator dessa med då Aviators har blivit halva min personlighet.
20200711_161428.jpg

20200711_161438.jpg

20200711_161539.jpg

20200711_163924.jpg

Senast ändrad:
Mina gamla Ray Bans gav "äntligen" upp vid förrgårs Gokart. Trotjänare som dagligen använts i 7 år och man kan bara undra hur många tusentals timmar jag haft dom på.
Sneda, skottskadade, repiga och nu spruckna. Ingen kunde ha dom på sig förutom jag eftersom de är så djävulskt sneda.
Kollade på nya glas och det skulle gå på 260kr med typ 3-4v frakt. Vilket ej fungerar då jag måste ha solglasögon på mig utomhus oavsett om det är solljus eller spöregn.
Jag har dock svårt att göra mig av med dom, vill ha de kvar. Finns folk till allt så finns det någon som renoverar Ray Ban Aviators?

Bild på trotjänaren.
Du skall icket dö.
20200711_163341.jpg

Mattgröna med grönsliknande glas, mycket snygga.
20200711_161428.jpg

20200711_161438.jpg

20200711_161539.jpg

20200711_163924.jpg
Ray Ban är väl ett av få märken som har nya glas och som vilken RayBan-optiker som helst kan beställa hem nya glas till och montera dem dessutom. Dessutom, när du ändå är hos optikern, be dem justera bågen. De har mycket liv kvar.

Bild på trotjänaren.
Du skall icket dö.
20200711_163341.jpg

20200711_161428.jpg

20200711_161438.jpg

20200711_161539.jpg

20200711_163924.jpg
Härlig läsning!
Jag bytte glas i mina Wayfarer med lightforce bågar förra sommaren. 500:- för nya polariserade glas - inte farligt!

Ray Ban är väl ett av få märken som har nya glas och som vilken RayBan-optiker som helst kan beställa hem nya glas till och montera dem dessutom. Dessutom, när du ändå är hos optikern, be dem justera bågen. De har mycket liv kvar.

Problemet är just att bågarna i sig är rätt trötta med. De har en plastbeläggning runt stålbågarna som har landat i marken säkert 1000 gånger så det är hål, sprickor, repor och andra fulheter i det.
Bara byta glas har jag tänkt att jag skall göra, men vore kul att veta pris på en helrenovering (om möjligt).

Härlig läsning!
Jag bytte glas i mina Wayfarer med lightforce bågar förra sommaren. 500:- för nya polariserade glas - inte farligt!

Tycker inte alls det är farligt.
Gav 1200 för dessa nya, var 25% rabatt på synsam.

Bild på trotjänaren.
Du skall icket dö.
20200711_163341.jpg

20200711_161428.jpg

20200711_161438.jpg

20200711_161539.jpg

20200711_163924.jpg
Frun var snabb, annars har jag ett antal 58mm glas liggandes, och inte med 3-4v leverans ;)

Tillbaka
Topp