• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

ScubaKing

Audemars
Nytt in, lika i modellen trotjänaren Carrera Panamerica som fick äta asfalt efter många års trogen tjänst...
upload_2020-4-29_21-28-41.png

Var köpte du dem och till vilket pris? Dem där köper jag gärna!
 

ScubaKing

Audemars
Problemet är just att bågarna i sig är rätt trötta med. De har en plastbeläggning runt stålbågarna som har landat i marken säkert 1000 gånger så det är hål, sprickor, repor och andra fulheter i det.
Bara byta glas har jag tänkt att jag skall göra, men vore kul att veta pris på en helrenovering (om möjligt).
Tycker inte alls det är farligt.
Gav 1200 för dessa nya, var 25% rabatt på synsam.

Nya bågar kostar 900 kr hos min optiker, nytt glas 350 kr. Men i princip blir det ju ett par helt nya glasögon då så varför inte köpa ett par nya för 500 kr mer?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nya bågar kostar 900 kr hos min optiker, nytt glas 350 kr. Men i princip blir det ju ett par helt nya glasögon då så varför inte köpa ett par nya för 500 kr mer?

Vore kul att behålla samma gamla. Finns folk som reparerar gamla dammsugare och annat konstigt så borde finnas folk som reparerar solglasögon.
Men men, blir iallafall glas till dom samt knäcka till bågarna lite så går dom nog 7 år till :cigar:

Nya glasögon har jag ju redan köpt.
 

ScubaKing

Audemars
Vore kul att behålla samma gamla. Finns folk som reparerar gamla dammsugare och annat konstigt så borde finnas folk som reparerar solglasögon.
Men men, blir iallafall glas till dom samt knäcka till bågarna lite så går dom nog 7 år till :cigar:

Nya glasögon har jag ju redan köpt.

Vilken optiker som säljer märket hjälper dig självklart med detta. Och jag förstår faktiskt precis hur du tänker :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
På kort tid har jag blivit av med eller förstört 2 Serengeti och 2 Rayban så det var på tiden att beställa ett par nya brillor. Jag har alltid varit nöjd med mina Randolph Aviators förutom att de sitter löst som tusan på mitt huvud. Därför beställde jag ett par Randolph Intruder med ordentliga skalmar och 15mm istället för 20mm över näsan. Sitter som en smäck och kan varmt rekommenderas! Intruder längst fram på bild.
A0E16107-DCCB-499C-B5E2-B19D3A00D639.jpeg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Fick hem ett par Clubmaster idag :) Har även ett annat par Ray Ban som jag fick av farsan, köpta någon gång 80-tal. Hade gärna använt dessa oftare men tycker skalmarna är väldigt obekväma runt öronen. Finns det något man kan göra åt det förutom att gå till typ Synsam och bocka till?

IMG_20200415_190430.jpg
Jag har ett par sådana RB någonstans i en låda. Jag hoppas att jag hittar dem en vacker dag!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Fick hem ett par Clubmaster idag :) Har även ett annat par Ray Ban som jag fick av farsan, köpta någon gång 80-tal. Hade gärna använt dessa oftare men tycker skalmarna är väldigt obekväma runt öronen. Finns det något man kan göra åt det förutom att gå till typ Synsam och bocka till?

IMG_20200415_190430.jpg
Mycket bra!

Det är ett gammalt inlägg, men jag läste det först nu med skalmarna. Ett generellt tips till alla som vill ge sig in i vintage är att äldre acetat blir ömtåligt med tiden. Alla optiker har inte koll på det.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Någon som böjt till sina plastbågar hemma?
Orkar inte åka till närmsta optiker flera gånger och ta upp deras tid när jag inte ens köpt bågarna där.

Tänkte värma med hårblås och böja lite lätt, men kanske inte blir tillräckligt varmt?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som böjt till sina plastbågar hemma?
Orkar inte åka till närmsta optiker flera gånger och ta upp deras tid när jag inte ens köpt bågarna där.

Tänkte värma med hårblås och böja lite lätt, men kanske inte blir tillräckligt varmt?
Tror inte hårtork är tillräcklig. Jag brukar köra varmluftpistol. Man kan även ta kokande vatten eller sand. Om det bara är skalmarna bakom öronen det handlar om är det ju ingen större fara, men med varmvatten finns risken att plasten blir matt. Bäst är varmluft eller varm sand.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tror inte hårtork är tillräcklig. Jag brukar köra varmluftpistol. Man kan även ta kokande vatten eller sand. Om det bara är skalmarna bakom öronen det handlar om är det ju ingen större fara, men med varmvatten finns risken att plasten blir matt. Bäst är varmluft eller varm sand.
Ja precis det är precis bakom öronen de sitter lite för tight och skulle behövas böjas ut lite. Har tyvärr ingen varmluftspistol, kan testa hårtork.
Jag lär väl känna om de inte är tillräckligt varma att böja?
 

ScubaKing

Audemars
Var inhandlar man RayBans till underbart lågpris utan att få kinakopia i posten?

Om vi talar om någon hundring eller två under listpris så kanske MisterSpex. Annars så tror jag priserna är rätt jämna på Rayban. Du kan kolla hos vissa optiker på utgående modeller. Eller köpa begagnat. Tror med andra ord att det inte finns någon sida som har 30% under listpris.
 

mps

Cartier
Om vi talar om någon hundring eller två under listpris så kanske MisterSpex. Annars så tror jag priserna är rätt jämna på Rayban. Du kan kolla hos vissa optiker på utgående modeller. Eller köpa begagnat.
Gick förbi Synsam och sneglade in.
Hittade ett par jag inte behöver.
1600 ville de ha. Tänkte om man hittade det lite billigare så kunde man slå till. Hittade för 890 på en engelsk sida. Men det verkade för bra.
.
 

Alalouise

Cartier
2-Faktor
Gick förbi Synsam och sneglade in.
Hittade ett par jag inte behöver.
1600 ville de ha. Tänkte om man hittade det lite billigare så kunde man slå till. Hittade för 890 på en engelsk sida. Men det verkade för bra.
.

Synsam brukar köra 50% och 3 för 2 på ray bans inkl beställning under våren/tidig sommar.
 
  • Like
Reactions: mps

gurta_g

Cartier
Gick förbi Synsam och sneglade in.
Hittade ett par jag inte behöver.
1600 ville de ha. Tänkte om man hittade det lite billigare så kunde man slå till. Hittade för 890 på en engelsk sida. Men det verkade för bra.
.

XXL kränger dom vanliga modellerna bla. wayfarer och clubmaster för tusenlappen.
 
  • Like
Reactions: mps
Topp