• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Någon som vet om det skiljer mycket mellan storlekarna på Moscot Lemtosh? Testade storlek 46 vilket är alldeles för litet. Skulle storlek 49 göra stor skillnad?

Tänkte ha som vanliga glasögon och köra med Cliptosh.
 
Någon som vet om det skiljer mycket mellan storlekarna på Moscot Lemtosh? Testade storlek 46 vilket är alldeles för litet. Skulle storlek 49 göra stor skillnad?

Tänkte ha som vanliga glasögon och köra med Cliptosh.
Hehe, storleken är ju bokstavligen i millimeter, så du har ju storleksskillnaden där.
8f4127ebcaa20d9c879c92c3eecd1388

44,46,49.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Någon som vet om det skiljer mycket mellan storlekarna på Moscot Lemtosh? Testade storlek 46 vilket är alldeles för litet. Skulle storlek 49 göra stor skillnad?

Tänkte ha som vanliga glasögon och köra med Cliptosh.

Min skalle kräver oftast rejäla bågar.

Jag kör 49or. De funkar. 46or ser ut som ett par Harry Potter-brillor på mig. Millimetrarna gör skillnad.
 

Psykel

Patek
Min skalle kräver oftast rejäla bågar.

Jag kör 49or. De funkar. 46or ser ut som ett par Harry Potter-brillor på mig. Millimetrarna gör skillnad.
Håller med. Handlade Ray-Ban Aviators i sommar, och medium kändes rejält pluttiga medan large (som jag körde på) nästan kändes lite oversize, och då är det 58 vs 62 mm. Det är ju bara att jämföra med klockor, hur stor skillnad gör inte 4mm där liksom?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Någon som vet om det skiljer mycket mellan storlekarna på Moscot Lemtosh? Testade storlek 46 vilket är alldeles för litet. Skulle storlek 49 göra stor skillnad?

Tänkte ha som vanliga glasögon och köra med Cliptosh.
Jag har stor skalle, men tycker lemtosh ska bäras lite mindre. 49 såg konstigt ut på mig, och glappade lite.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag har stor skalle, men tycker lemtosh ska bäras lite mindre. 49 såg konstigt ut på mig, och glappade lite.
Min skalle kräver oftast rejäla bågar.

Jag kör 49or. De funkar. 46or ser ut som ett par Harry Potter-brillor på mig. Millimetrarna gör skillnad.
Håller med. Handlade Ray-Ban Aviators i sommar, och medium kändes rejält pluttiga medan large (som jag körde på) nästan kändes lite oversize, och då är det 58 vs 62 mm. Det är ju bara att jämföra med klockor, hur stor skillnad gör inte 4mm där liksom?
Tack! Bra, då är det verkligen skillnad 👍.

46:an såg illa ut på mig. Snyggt när andra har små bågar men jag har svårt att bära upp det seriöst. Kanske är som med storlek på klockor att det kan krävas tillvänjning. Kör med 49.
 

Psykel

Patek
Tack! Bra, då är det verkligen skillnad 👍.

46:an såg illa ut på mig. Snyggt när andra har små bågar men jag har svårt att bära upp det seriöst. Kanske är som med storlek på klockor att det kan krävas tillvänjning. Kör med 49.
Det blir nog bra. Man får ju tänka på att oftast är det inte bara bredden på glaset som är större, utan höjden också. Var ju rätt uppenbar storleksskillnad på bilden ovan.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Du får nog helt enkelt testa båda storlekarna och avgöra själv, jag har 46 på mina Miltzen som dock är lite nättare överlag men jag har också ganska litet huvud!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som vet om det skiljer mycket mellan storlekarna på Moscot Lemtosh? Testade storlek 46 vilket är alldeles för litet. Skulle storlek 49 göra stor skillnad?

Tänkte ha som vanliga glasögon och köra med Cliptosh.
Jag brukar ha en "total" som utgångsläge. Jag kollar först näsbryggans mått (18mm) , sedan glasens (52mm) = total (122mm) bredd + skalmar. 135mm är mitt idealmått inklusive skalmar, så med måtten i exemplet ovan bör jag ha en båge med ca 5mm kant vid skalmarna för att få ett perfekt utseende storleksmässigt. Är det däremot en tunn båge, som Ray Ban Pilot, då är glasen 58mm perfekta ihop med 16mm näsbrygga (58+58+16=132) eftersom bågen knappt bygger något. På solglasögon är det mer förlåtande med större storlek än om du ska ha genomskinliga glas.
 

Erik83

Cartier
Inte ett par solglasögon, men ni kanske kan hjälpa mig ändå. Nån som har koll på vilka glasögon Joseph Gordon Levitt bär i Trial of the Chicago Seven?
MV5BODE1MWEwMDItOGQwYy00NWY4LTkxNjctN2VlZjdjMmFjODlmXkEyXkFqcGdeQXVyNjU1NzU3MzE@._V1_.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Inte ett par solglasögon, men ni kanske kan hjälpa mig ändå. Nån som har koll på vilka glasögon Joseph Gordon Levitt bär i Trial of the Chicago Seven?
MV5BODE1MWEwMDItOGQwYy00NWY4LTkxNjctN2VlZjdjMmFjODlmXkEyXkFqcGdeQXVyNjU1NzU3MzE@._V1_.jpg
Typ omöjligt att veta bara ifrån bilden. Jag har sett honom bära Oliver Peoples privat, och det verkar vara ett populärt märke som gärna produktplacerar i filmer.
Oliver Tailored Fit OV5393F är ju väldigt lika bara på bild. Ibland finns "trivia" att hitta om man söker på filmen eller serien det handlar om...
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Mina nuvarande. (Plus RB clubmaster i bilen och ett par RB pilot som båda är plus 20 år)
13421B0D-5323-4107-A0B6-8CB97467D143.jpeg
03BD7C86-6B48-4084-B1D7-482F8A4ADDAF.jpeg
Moscot Lemtosh och Maui Jim local kine. Nedan för drygt ett år sedan i sina rätta element
 

jesperC

Omega
Jag har en vintagemodell ifrån Baush & Lomb Ray Ban. Dom brukar kallas ”tea cup”
Dom är märkta W1081 VOAS.
image.jpg


Hittade ett gäng billiga solglasögon av min favoritmodell från Mosley Tribes så jag passade på att beställa dem.
PXL_20210311_214722520~2.jpg

Ett par med grönt polariserande glas och två par fotokromatiska, ena med glas i ljust silver/mirror och andra i lite rosa/brun ton.

Brukar vara bra på att slarva bort solglasögon men med tre par klarar jag mig förhoppningsvis fram till i höst.


//j
 

jacoby

Cartier
Någon som har Persol 714 modellen? Läste att den hade tveksam hållbarhet när vad fällt ihop ett par antal gånger
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Halva grejen med lemtosh är ju att ställa sig i direkt opposition till det senaste decenniets urlöjliga oversize-trend.
Slutet av en era blir i regel en direkt opposition mot rådande trend, bara för att för att ett decennium senare återupprepas. Ett annat sätt att se på det hela är att köpa det man gillar, i vad som är rätt storlek för ditt huvud och sen äga sitt val.
 
Slutet av en era blir i regel en direkt opposition mot rådande trend, bara för att för att ett decennium senare återupprepas. Ett annat sätt att se på det hela är att köpa det man gillar, i vad som är rätt storlek för ditt huvud och sen äga sitt val.
Att utgå från att majoriteten av människor tar autonoma beslut är ett farligt spel.
 

Galaxy

Rolex
Fick upp annons på dessa. Sjukt snygga, men känns som en shady sida, och misstänker att kvaliteten inte är den bästa. Har ni några exempel på snarlika? Gärna grönaktigt glas.
1616510895357.png

 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick upp annons på dessa. Sjukt snygga, men känns som en shady sida, och misstänker att kvaliteten inte är den bästa. Har ni några exempel på snarlika? Gärna grönaktigt glas.
1616510895357.png

Är nog en bild på äkta?
 
Topp