Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Den stora tråden om solglasögon

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Schildfat, 19 februari 2017.

1. Psykel

Psykel Diamant

Grymma! Ett par piloter av nåt slag skulle komplettera mina Wayfarers nåt grymt!

2. Königsmarck

Königsmarck Titan

Från:
    Kötzlin, Brandenburg
    Inte 100% pilotlooken men kan rekommendera Persol 649. :)

3. Nån som vet vad Mayer har för glajjor?
    IMG_0362.PNG

4. Königsmarck

Königsmarck Titan

Från:
    Kötzlin, Brandenburg
    Första that comes to mind är cutler and gross. Troligen ute och cyklar dock

Bjoerlin76 gillar detta.
  5. christian-h

christian-h Guld

Jag gissar på vintage. Han har ett gäng från Tart Arnel (Cary Grant, "North By Northwest") och sen pistoler som bygger på modellen från Liberty Optical som James Dean bar. Under 80-talet tillverkades en replika från företaget Shady Character NYC, där en modell heter Shady Character James dean. Och det är en modell som han rockar ibland.

Cary Grant - Tart Arnel

James Dean - Liberty Optical

John Mayer

RDa-BA_b_7l5vwasyZl8KDKC852sKMsWgYusnc1UUAU.

ErikGBG, Floduttern, frasse och 2 andra gillar detta.
  6. Se där, tack! Bra koll :)

7. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Nä, det är inte dom... jag vet inte vad det är men dom han bär har andra nitar. Även bågen över näsan är olika. Det kan vara vanliga glasögon med solglas...

Bjoerlin76 gillar detta.
  8. hampusg

hampusg Tantal Friends Of KS

Spontanade ett par nya persol idag! Blev tokig på att mina gamla satt för tajt

20170606_202327. 20170606_202321.

Erkan3000, Psykel och BarbaBaba gillar detta.
  9. Nicbex

Nicbex Guld

Är det enbart Ray Bans polariserade glas som är i ..glas? Designmässigt tycker jag nog att Ray Ban är överlägsna, oavsett vad man nu kan ha för åsikter om Luxxotica, men vill inte köpa med plastglas eftersom man bara repar sönder sådana.

10. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Nej. Vad jag vet gör tex Persol inga plastglas. Triwa gör sina glasögon med zeiss glas. Om man vill och tycker att man har råd, kan man ju gå till en optiker och be dom sätta i vilka glas man vill, utan att slipa dom...

11. Nicbex

Nicbex Guld

Ja alltså av Ray Bans glasögon :) Tycker tyvärr att Persol ger för mycket "Italiensk strandraggare med skjorta uppknäppt till naveln och hårig bringa"-känsla för min smak, även om jag vet att de sannolikt håller högre kvalitet eftersom de fortfarande görs i Persols egna fabriker etc. Vill hellre vara trendkänslig nordbo.

BarbaBaba gillar detta.
  12. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Vilka RB modeller är det du gillar?

13. Nicbex

Nicbex Guld

Jag använder mina Clubmaster mycket men sneglar en hel del åt New Wayfarer nu; testade dem i helgen och de satt riktigt skönt, gillar att de inte ligger och vilar mot kinderna som Wayfarer gör.

14. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    IMG_0108.JPG Dom är ju coola :cigar:
    Mina Persol 2953s motsvarar typ New Wayfarer
    Ber om ursäkt för den lediga klädseln, men det är 31 grader där jag sitter

15. Nicbex

Nicbex Guld

Dom satt ju riktigt bra på dig om inte annat! Ska kika på Persols hemsida hur de måttar jämfört med New Wayfarer (litet ansikte). Tack för tipset.

BarbaBaba gillar detta.
  16. Nicbex

Nicbex Guld

17. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Jag är inte helt 100 när det gäller polariserade RB glas, men G-15 och B-15 ska vara glas men är inte polariserade. Jag har för mig att original pilotbågen också alltid har glas, då både polariserade och utan

Nicbex gillar detta.
  18. Nicbex

Nicbex Guld

Hade kunnat tänka mig mer utspaceade linser också. Men jag vet inte, kanske är jag som är onödigt traditionell med materialet, går ju som du skrev alltid att byta linserna hos en optiker om man så skulle vilja. Glas har ju nackdel med ökad tyngd också.

Dock tycks jag hitta massor med Persol med plastlinser också, så det verkar inte vara ett isolerat fenomen för just Ray Ban hos Luxxotica..

19. lofgreno

lofgreno Brons Premium

Från:
    Stockholm
    Var ute efter ett par Ray Ban Wayfarer på Billunds flygplats. Testade runt alla möjliga modeller men alla satt lite konstigt. Så det blev ett par Oakley Catalyst istället. Inte lika stilrena kanske men dom satt riktigt bra på mig faktiskt. :)

Sen brukar jag köra Nectars Wayfarer som är lite billigare men helt ok kvalite... :)
    oakley-catalyst-sunglasses-matte-black-black-iridium-polarized.

20. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Jag åker hem ifrån Spanien idag :shifty: Men jag fick med mig ett par nya glas i mina solisar. :cool: Då jag behöver slipade glas är både utbudet större och priserna bättre här. Jag valde ett glas som heter Gray Mist ifrån essilor. Det är polariserat och har en riktigt bra färgåtergivning. Sedan la vi på blå spegelyta för att minska blänket ytterligare. Sjukt avslappnande för ögonen :cigar: Man kan alltså om men vill göra på samma sätt utan att slipa glasen, blir antagligen dyrt mot att köpa färdiga, men det går;)

21. lofgreno

lofgreno Brons Premium

Från:
    Stockholm
    Hitta ett par nya favoriter. Halva priset oxå på Synsam i sumpan. När man köpte två par. ☺ RB Justin.
    20170713_203536.

Nicbex gillar detta.
  22. christian-h

christian-h Guld

Vintage Persol 649 RATTi Meflecto. I fantastiskt skick. Cirka 40 år på nacken.

2DD6C481-8AAE-4A4F-B7F0-8BFB6A689A2D. C7A79913-2703-4ABE-8246-8457318DCB2B. AFD03388-8EE3-4F34-9CCB-B5A3430CC23F. D8D2BE1A-61BB-4615-9576-50167717DEF3.

Rolfen, Ninen79, JLC och 15 andra gillar detta.
  23. Psykel

Psykel Diamant

Nån som har koll på eller erfarenhet av Vuarnet? Caliroots har 50% på en hel del modeller just nu.
    Tycker dessa var rätt stiliga:
    Edit: Från Vuarnets hemsida... Jeff Bridges är en av mina favoritskådisar, och The Big Lebowski en av favoritfilmerna. Kanske blir ett par sånna! :D
    Edit 2: Syns även på den klassiska postern.

Senast ändrad: 10 januari 2018
    Teletomte gillar detta.
  24. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Ingen personlig erfarenhet av deras glasögon, men det är väl ett Franskt märke som inriktade sig på solglas för alpint bruk? Dessa glas brukar vara lite för mörka för att använda i stan. Men ska du ha dom som vinterglasögon är dom säkert kanon, eller i riktigt soliga miljöer. Berätta gärna vad du tyckte om du skaffar ett par :)
    Såg nu att dom ofta har glas i stället för plast linser. Det brukar borga för lång hållbarhet :)

25. Psykel

Psykel Diamant

Tycker att just dom jag fastnade för inte ser så mörka ut. Sen bär jag ju inte solglasögon för att vara cool, utan för att undfly solen. Har en tendens att vara lite känslig och kan få huvudvärk av för starkt solljus. Men jag ska ha lite is i magen nån vecka till och se om dom ökar på rean till 70% innan jag slår till! :D
    Har ändå lite annat, skor, en jacka och så som jag spanar på och vill komma undan så billigt som möjligt med. :D
    Edit: Läste på lite, och det är deras polariserade standardglas som sitter i, alltså inte anpassade för alpint bruk. Enligt deras hieroglyfsystem är dom utmärkta för golf, stad, bilkörning och bergsklättring!

BarbaBaba gillar detta.
  26. Någon som har prövat ett par solglasögon från TBD Eyewear (The bespoke dudes)?

27. JLC

JLC Brons

Provat runt en del. Rent glas prestanda mässigt tycker jag att Maui Jim är klart överlägsna.

EssexX och BarbaBaba gillar detta.
  28. INSANE

INSANE Brons

Köpte ett par Maui Jim förra året efter att ha testat mig fram bland många tillverkare. Fantastiska grejor!

29. 1965ek

1965ek Guld Premium

Någon som vet var man hittar Moscot Lemtosh i Sverige?

30. kalufsen

kalufsen Brons

Bågar & Glas t ex, två butiker i Sthlm.

1965ek gillar detta.