• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

Ser att Synsam just nu har rea på solglasögon! Persol 649 med sköldpaddsbåge och tonat brunt glas som jag är sugen på är endast en knapp hundring dyrare än billigaste jag hittat online. Kanske är värt dom extra pengarna (motsvarande en sunkpizza) för att köpa i butik. Glider förbi efter jobbet och kollar!
75611-0.jpg

Senast ändrad:
Ser att Synsam just nu har rea på solglasögon! Person 649 med sköldpaddsbåge och tonat brunt glas som jag är sugen på är endast en knapp hundring dyrare än billigaste jag hittat online. Kanske är värt dom extra pengarna (motsvarande en sunkpizza) för att köpa i butik. Glider förbi efter jobbet och kollar!
75611-0.jpg
Slavhandel är olagligt så jag tycker du skall låta bli att köpa denna person. ;)

Eftersom det verkligen varit läge för solbrillor senaste veckorna så har jag fyllt på med dessa:

Ray Ban Aviator RB3025 med bruntonade glas och gunmetal båge.
RayBanAVIATORRB3025Brown.jpg

Ray Ban Aviator RB3025 med gröna glas och svart båge.
RayBanAVIATORRB3025Green.jpg

Ray Ban Python Predator RB3107 med gröna glas och silver båge.
RayBanRB3107PythonPredator.jpg

Köpte ett par saint laurent SL28 025 till ordinarie pris.

Är det super dumt? Kommer shadesen på rea när sommaren är slut? Eller hur är det egentligen? Känns inte skitkul att lägga 3 lax på ett par shades om det blir 50% om en månad.

Senast ändrad:

Är det super dumt? Kommer klockan på rea när sommaren är slut? Eller hur är det egentligen? Känns inte skitkul att lägga 3 lax på ett par shades om det blir 50% om en månad.
Vill du ha glajjorna så spelar det väl ingen roll egentligen? Man får ju hoppas att du trots allt hade råd.

Vill du ha glajjorna så spelar det väl ingen roll egentligen? Man får ju hoppas att du trots allt hade råd.
Vänta lite här. Har jag förstått dig rätt?
Du menar alltså att "så länge man vill ha det man köper" spelar prislappen ingen roll?
Klart som fan det svider om du ser ett nyköp vara ute till försäljning en månad senare till 50%?

Och det där sista, om jag hade råd?? NEJ FÖRHELVETE!! Drog ett smslån snabbt som fan innan butiksbiträdet bad mig stoppa in kortet i kortmaskinen. :)

Är det super dumt? Kommer klockan på rea när sommaren är slut? Eller hur är det egentligen? Känns inte skitkul att lägga 3 lax på ett par shades om det blir 50% om en månad.
Ajajaj. Så kan man ju inte hålla på och tänka. Allt du köper nytt sjunker ju i värde, men om du köpt något du tyckte du hade råd med och som var värt vad du betalade vid tillfället, finns ju ingen anledning att se tillbaka. Förhoppningsvis är det bra glasögon som kommer hålla i många år. Hur klockan kom in i resonemanget går mig förbi...

Klart det spelar roll vad de kostar.
Jag "har råd" att köpa ett par brillor för 1000, 10000 och 100000 spänn men det är dumt att betala för mycket.
Oavsett vad det gäller.

Vänta lite här. Har jag förstått dig rätt?
Du menar alltså att "så länge man vill ha det man köper" spelar prislappen ingen roll?
Klart som fan det svider om du ser ett nyköp vara ute till försäljning en månad senare till 50%?

Och det där sista, om jag hade råd?? NEJ FÖRHELVETE!! Drog ett smslån snabbt som fan innan butiksbiträdet bad mig stoppa in kortet i kortmaskinen. :)
Det enda som spelar roll är om du ville ha dem och hade råd till dem vid inköpet. Att oroa sig för saker som är helt utanför din kontroll känns meningslöst...

Har kört Oakley med polariserat glas i flera år, men har mest använt de när jag är ute och fiskar eller vandrar så nu har jag införskaffat ett par Ray-Bans för att använda som vardags brillor och hittills är jag nöjd.
20180826_155050(0).jpg

Gillar design på dessa Tom Ford, men de sitter inte bra. Har ni tips på liknande modell? Någon sa Chimi, men det har jag aldrig hört.

Bilagor

• 11832443-1484626094170639.jpg
    11832443-1484626094170639.jpg
    5.5 KB · Visningar: 9
Gillar design på dessa Tom Ford, men de sitter inte bra. Har ni tips på liknande modell? Någon sa Chimi, men det har jag aldrig hört.
Du måste nog precisera vad som inte sitter bra. Är glasen för små eller stora? Är avståndet mellan ögonen för stort eller är skalmarna för korta? Att bara hitta ett par som ser utseendemässigt lika dana ut är nog inte så svårt, men det är ju synd om de du får tips om inte heller kommer sitta bra.

Du måste nog precisera vad som inte sitter bra. Är glasen för små eller stora? Är avståndet mellan ögonen för stort eller är skalmarna för korta? Att bara hitta ett par som ser utseendemässigt lika dana ut är nog inte så svårt, men det är ju synd om de du får tips om inte heller kommer sitta bra.
Jag testade Tom Ford brillorna på Heathrow, de satt inte skönt över näsan och skalmarna var lite korta, men de visningsbrillorna blir ju alltid lite misshandlade också.

Mescot Lemtosh Crystal/Gold var ju riktigt sjyssta!! Bra tips.

Jag testade Tom Ford brillorna på Heathrow, de satt inte skönt över näsan och skalmarna var lite korta, men de visningsbrillorna blir ju alltid lite misshandlade också.

Mescot Lemtosh Crystal/Gold var ju riktigt sjyssta!! Bra tips.
Dags att inhandla. Vilken butik i Stockholm rekommenderas? Bra utbud och rimliga priser?

IMG_20190415_113635.jpg

Trodde mig veta att det absolut var Persol 649/9649S jag skulle ha. Men efter att ha provat bägge modellerna fick jag till slut inse att de inte passar på mig. Landade istället i ett par Persol 3150S från deras Reflex Collection. Rekommenderas varmt.

Även efter att ha anpassat skalmarna hade jag dock problem med att de gled ner på näsan ibland. Satte på diskreta silikonsadlar och nu sitter de perfekt.

IMG_20190415_113635.jpg

Trodde mig veta att det absolut var Persol 649/9649S jag skulle ha. Men efter att ha provat bägge modellerna fick jag till slut inse att de inte passar på mig. Landade istället i ett par Persol 3150S från deras Reflex Collection. Rekommenderas varmt.

Även efter att ha anpassat skalmarna hade jag dock problem med att de gled ner på näsan ibland. Satte på diskreta silikonsadlar och nu sitter de perfekt.
Var hittar man silikonsadlar? Verkar som ett smart tillbehör :)

Var hittar man silikonsadlar? Verkar som ett smart tillbehör :)
Jag köpte på eBay (eyeglass anti-slip silicone stick on nose pads) men det var innan Postnord började tillämpa moms från första kronan. Verkar finnas här hemma också om man googlar silikonsadel eller näskuddar + glasögon.

Behöver du kan jag annars skicka ett par för jag köpte ett flerpack. :)

Är det någon här som har erfarenhet av vad det kostar att slipa ett par solglasögon som man har sedan tidigare? Där jag bor har jag fått höra allt mellan ~700 kr och ~1200 kr, så det verkar inte riktigt finnas något vanligt pris. Hur funkar det om man har till exempel ett par persol-brillor som har loggan i glasen sedan tidigare? Slipas befintliga linser eller sätts det i nya?

Är det någon här som har erfarenhet av vad det kostar att slipa ett par solglasögon som man har sedan tidigare? Där jag bor har jag fått höra allt mellan ~700 kr och ~1200 kr, så det verkar inte riktigt finnas något vanligt pris. Hur funkar det om man har till exempel ett par persol-brillor som har loggan i glasen sedan tidigare? Slipas befintliga linser eller sätts det i nya?
Man slipar ett par nya glas, de gamla plockas ur. Köper du nya solglasögon i butik (tex Synsam) så får du välja bland de tillverkare de har, Hoya, Zeiss, Variolux eller vad dom kan ha. Den enda solglasögon tillverkaren med egna slipade solglas som du kan hitta i Sverige tror jag är Maui Jim. Du kan välja mellan glas eller plastglas och beroende på synfel och båge också en viss kurvning på glasen/bågen.

Blir tokig på sol från sidan när jag kör bil. Beställde ett par Julbo Shield 4 i tråkgrå färg idag. Gjorda för bergsklättring men kommer användas i en tråk Volvo...
Edit: För mörka och rekommenderas ej för bilkörning. Köper ett par med glas klass 3 istället.
F605AF8F-444B-4DAD-B854-8A60E9C27D1E.jpeg

Senast ändrad:
Så det blev ett par såna här istället... Julbo Camino polarized 3
9D37A4F2-5B29-44EF-80CE-728A4630D15B.png
Blir tokig på sol från sidan när jag kör bil. Beställde ett par Julbo Shield 4 i tråkgrå färg idag. Gjorda för bergsklättring men kommer användas i en tråk Volvo...
Edit: För mörka och rekommenderas ej för bilkörning. Köper ett par med glas klass 3 istället.
F605AF8F-444B-4DAD-B854-8A60E9C27D1E.jpeg

Nån som ärligt kan säga att de avseende performance på glasen hittat bättre märke än Maui Jim?

Har testat Randolph, Ray Ban, Smith Optics, Oakley och även med/utan polarisernande (polarized) glas och olika modeller men det slutar alltid med att jag går tillbaka till Maui Jims glas, outstanding när man kör bil, är vid/på vatten eller där det är stark sol...

https://www.mauijim.com/SE/en_GB/

Tillbaka
Topp