• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Lite sugen på att testa något annat, har redan flera Ray ban , men är det någon som har något kul o sugen på att byta mot mina Persol hör av er, jag är inte säker så pallar inte lägga ut en annons i nuläget

Persol 649 i färgen 938/81. Storlek 52/20/135. Polariserade glas.

2fz4hKp.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Var in till Synsam för att kika på glasögon och kom ut med prisförslag på den här kombon. Ca 6K:- inklusive enkelslipade glas och synundersökning. Lite halvtråkiga glasögon när jag går från vintage AO från 50-talet, men enkelt och bra pris i mitt tycke.
20180410_173822-01.jpeg
 

Tassoli

Omega
Smyger blygsamt in i tråden och undrar vad för brillor det är på bilden. Letat och letat på nätet men kan man lite om solglasögon kommer man inte så långt — någon som vet?

Tack på förhand!
029BC8BC-D90E-4B6D-A42E-843DBA3678BA.png
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Smyger blygsamt in i tråden och undrar vad för brillor det är på bilden. Letat och letat på nätet men kan man lite om solglasögon kommer man inte så långt — någon som vet?

Tack på förhand!
029BC8BC-D90E-4B6D-A42E-843DBA3678BA.png
Till formen liknar dom Ray Ban Meteor, men det är inte det. Väldigt svårt att avgöra om det är "vanliga" bågar med solglas eller solglasögon. Vet du vem det är kanske du kan luska ifrån det hållet. Finns någon sida där ute som heter sunglass id eller liknande
 

Psykel

Patek
Nån som handlat från https://www.eyerim.se/? Baserade i Slovakien, men har en "internationell" webshop med sidor anpassade för dom flesta europeiska länderna.
Auktoriserad återförsäljare för alla märken och verkar ha riktigt bra priser, exempelvis Persol 649 för 1.189 kr, samt fri frakt inom EU. Vad tror ni?
 

Psykel

Patek
Edel optics har väl 649 för liknande pris, köpte mina från dem :)
Alright! Slängde en kik där och 649 kostade strax över 1.500, samt hade just den varianten jag är sugen på (Havanna-båge med brown gradient-glas) endast i storlek S (jag behöver M). Dock hade dom bra mycket fler märken, så kanske hittar annat skoj där!
 

Tassoli

Omega
Till formen liknar dom Ray Ban Meteor, men det är inte det. Väldigt svårt att avgöra om det är "vanliga" bågar med solglas eller solglasögon. Vet du vem det är kanske du kan luska ifrån det hållet. Finns någon sida där ute som heter sunglass id eller liknande
Ja Meteor liknar en hel del! Vill gärna inte ha Ray Bans dock :rolleyes:

Snygga! Kan vara Oliver Peoples, rätt lika dessa: https://oliverpeoples.com/shop/men/sun/ndg-sun
Dessa var en något mer konservativ version av siluetten. Snygga!
 

Tassoli

Omega
@Tassoli
HTB1Yq6vh3vD8KJjSsplq6yIEFXao.jpg

Dessa är Oliver Peoples NDG Sun, tror faktiskt det kan vara dessa. Får man fråga varför du inte vill ha Ray Ban?
Ja nu när ni säger det så ser jag att de verkar vara rätt! För ca 3000:- ligger de strax över min budget dock.(1500-2500)

Ray Bans vill jag inte ha dels för att jag inte gillar att bära kläder/accesoarer där logotypen säger mer om objektet än själva designen, och dels för att varenda kotte i Storstockholm äger ett par så det känns sömnigt. Söker något mer unikt!

Edit: Inget fel med Ray Bans. Tycker bara det blir för ”förutsägbart”. Som millennial söker jag självklart att sticka ut i varje aspekt av livet;) Mognar kanske en dag
 
Senast ändrad:

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Någon mer som haft problem med Persols skruvar? Haft två par och på båda har jag fått tighta till skruvarna regelbundet. Funtar på loctite.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja nu när ni säger det så ser jag att de verkar vara rätt! För ca 3000:- ligger de strax över min budget dock.(1500-2500)

Ray Bans vill jag inte ha dels för att jag inte gillar att bära kläder/accesoarer där logotypen säger mer om objektet än själva designen, och dels för att varenda kotte i Storstockholm äger ett par så det känns sömnigt. Söker något mer unikt!

Edit: Inget fel med Ray Bans. Tycker bara det blir för ”förutsägbart”. Som millennial söker jag självklart att sticka ut i varje aspekt av livet;) Mognar kanske en dag
Jag förstår vad du menar. Lite lurigt med solglasögon då priset inte alltid speglar kvalitén eftersom det är en mode accessoar lika mycket som ett hjälpmedel/skydd. När det gäller glas tycker jag Serengeti och Maui Jim ligger bra till (dessa går att få slipade). När det gäller bågar tycker jag Persol gör väldigt bekväma bågar, använder både vanliga och solglasbågar ifrån Persol. Om du vill vara unik tycker jag du ska välja en vanlig båge och sätta solglas i. Alla bågar som finns hos optikern kan du sätta oslipade solglas i. Det som kan vara lite lurigt är att solglasbågar ofta är lite större...
Ett tips är att leta vintage bågar och sätta i nya glas i :cool:
 

Tassoli

Omega
Jag förstår vad du menar. Lite lurigt med solglasögon då priset inte alltid speglar kvalitén eftersom det är en mode accessoar lika mycket som ett hjälpmedel/skydd. När det gäller glas tycker jag Serengeti och Maui Jim ligger bra till (dessa går att få slipade). När det gäller bågar tycker jag Persol gör väldigt bekväma bågar, använder både vanliga och solglasbågar ifrån Persol. Om du vill vara unik tycker jag du ska välja en vanlig båge och sätta solglas i. Alla bågar som finns hos optikern kan du sätta oslipade solglas i. Det som kan vara lite lurigt är att solglasbågar ofta är lite större...
Ett tips är att leta vintage bågar och sätta i nya glas i :cool:
Tack för att du delar din kunskap! Jag ska kika runt lite hos olika optiker. Har med fördel ett presentkort på NK men vet inte hur bra utbud de har.
Var hittar man lättast/bäst vintage bågar? Finns det nåt köp/säljforum på ”bågsnack.se” ?:D
 

Edin

Panerai
Någon som har koll på bra ställe i Stockholm City man kan prova/köpa Persol 649 och 9649 i olika storlekar? Otroligt osäker på om jag ska ha medium eller large båge...
 

Rolfen

Rolex
Tycker det är fasinerande att det finns så många i denna tråd som lägger stora summor på solbrillor. För mig är solbrillor en förbrukningsvara i stil med dasspapper eller bensin, något nödvändigt ont. Förbrukar några par varje sommar och brukar köpa billigast möjliga noname. I vintras köpte jag dock ett par Polaroid för hutlösa 70kr på loppis, väl medveten om att detta inte är några lyxbrillor men det är dom mest påkostade jag ägt. Skall bli kul att se om dessa kommer att överleva längre än noname varianterna?
Polaroid.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tycker det är fasinerande att det finns så många i denna tråd som lägger stora summor på solbrillor. För mig är solbrillor en förbrukningsvara i stil med dasspapper eller bensin, något nödvändigt ont. Förbrukar några par varje sommar och brukar köpa billigast möjliga noname. I vintras köpte jag dock ett par Polaroid för hutlösa 70kr på loppis, väl medveten om att detta inte är några lyxbrillor men det är dom mest påkostade jag ägt. Skall bli kul att se om dessa kommer att överleva längre än noname varianterna?
Polaroid.jpg
Det är väl lite som att exempelvis köpa skor eller handskar tänker jag. Många tappar tre billiga handskar per säsong, köper nya skor när sulorna är slut osv. Dessa personer skulle aldrig köpa dyra Peccary-handskar eller randsydda skor. Jag lägger inga värderingar i det, men kan konstatera att det är olika kategorier av personligheter även där. Eftersom jag behöver glasögon hela tiden så kan jag av förklarliga skäl inte "förbruka" fler om året. Samma sak med solglasögon (som jag nuförtiden behöver slipade). Mina första Ray Ban som jag köpte 1985 är fortfarande i fint skick tack vare en hög kvalité och ett högt inköpspris, vilket gjort att jag tagit väl hand om dom. Jag tyckte helt enkelt inte det var roligt att förbruka pengar på det viset. Du är inte på något vis ensam om att ha den inställningen. Men att du som befinner dig på ett klockforum fascineras av att andra lägger dyra pengar på accessoarer som man sedan vårdar, tycker jag känns lite... fascinerande ;) Vi som gillar vintage-klockor har säkert någon diagnos som gör att vi tar hand om sakerna så att dom kan åldras istället för att bara köpa billigt & nytt :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tips på solglasögon liknande Oliver Peoples Sheldrake / Moscot Lemtosch som inte kostar 3 K? Kanske 1,5 k klassen ca.

Oliver peoples

311DgUi2dWL.jpg


Moscot
img_art_LEMTOSH_TBC_GR.jpg
 
Topp