• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

INSANE

Panerai
2-Faktor
Nån som ärligt kan säga att de avseende performance på glasen hittat bättre märke än Maui Jim?

Har testat Randolph, Ray Ban, Smith Optics, Oakley och även med/utan polarisernande (polarized) glas och olika modeller men det slutar alltid med att jag går tillbaka till Maui Jims glas, outstanding när man kör bil, är vid/på vatten eller där det är stark sol...

https://www.mauijim.com/SE/en_GB/
När jag skulle köpa ett par solglasögon så var det min slutsats också, att Maui Jim is the way to go. Testade massa olika märken men dom var inte riktigt lika bra.
 
  • Like
Reactions: JLC

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nån som ärligt kan säga att de avseende performance på glasen hittat bättre märke än Maui Jim?

Har testat Randolph, Ray Ban, Smith Optics, Oakley och även med/utan polarisernande (polarized) glas och olika modeller men det slutar alltid med att jag går tillbaka till Maui Jims glas, outstanding när man kör bil, är vid/på vatten eller där det är stark sol...

https://www.mauijim.com/SE/en_GB/
Njae. Jag är riktigt nöjd med mina MJ med progressiv slipning. Helt klart det bästa som går att skaffa i Sverige. Men...
För 6-7 år sedan fanns även Serengeti hos vissa optiker i Sverige, och dom är faktiskt snäppet vassare. Det är ett amerikanskt märke (tidigare Corning Optics, dom som först utvecklade fotokromatiska glas) som fortfarande finns ute i Europa och främst USA. Dom slipar också sina egna glas. Deras glas är förutom att vara fotokromatiska solglas (solglas som blir mörkare av ljus) även polariserade. Dom finns både i glas och i trivex och är något extra. Speciellt deras "For Driving"linser. Har ni möjlighet när ni är utanför Sverige att testa deras glas så kommer ni förstå. https://www.serengeti-eyewear.com/en/
Dom går att beställa via nätet ifrån flera handlare, jag köpte mina senaste i butik i Spanien
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Cool, tack för tips
Men Maui Jim är ruskigt behagliga :cool: Jag har ett par "Cliffhouse" med deras Brun/grå gradient glas som är oerhört vilsamma för ögonen. Något jag fick påpeka för optikern när jag köpte dom var just glasen, jag fick nämligen fel första gången. Dom har ett par bruna med spegel toning uppe och nere (säkert bra mot reflexer och blänk), men jämna i färgen. Sedan har dom ett par som är bruna nertill som tonar mot grå upptill, det gör att man har en varm ton med bra kontrast i mitten och nedåt medans den mörka grå överdelen gör himlen riktigt blå med vita moln. Det är som att vara på Hawaii oavsett vart man befinner sig :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hittade en kul video på ett par Serengeti jag har. Bågarna är i något "memoryflex titan" som är riktigt lätt och tåligt
Det finns en hel del youtube videos med Serengeti, trist att dom slutade säljas i Sverige. Jag misstänker det har med Luxottica att göra :bag:
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Nåt bra tips på rengöring för solglasögon, mina har legat i ett case sen förra sommaren och har massa oljiga fläckar, nåt speciellt medel ni använder?
 

St Maxime

KS Explorers Club
Lånar tråden en stund. Har ett par Ray-Ban vars glas är helt slut. Är det bara att slänga dem eller finns det någon stans man kan köpa/beställa nya glas? Där jag generellt köper solglasögon och vanliga glasögon trodde man tyvärr att det var kört (och att) modellen utgått.

Behöver inte nödvändigtvis vara Ray-Ban glas utan bara passa aktuell båge.

Vill ogärna kassera dessa - även om dem stilmässigt lämnar en del att önska - då dem sitter ruskigt skönt även när jag sportar.
9FD6776A-3694-4FA6-A9A2-449B2E65A584.jpeg

142E67CB-A486-4D12-A1D2-71D4BD6859EB.jpeg

49E2F691-B451-4CB0-830E-BCFE9EDD1308.jpeg
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Lånar tråden en stund. Har ett par Ray-Ban vars glas är helt slut. Är det bara att slänga dem eller finns det någon stans man kan köpa/beställa nya glas? Där jag generellt köper solglasögon och vanliga glasögon trodde man tyvärr att det var kört (och att) modellen utgått.

Behöver inte nödvändigtvis vara Ray-Ban glas utan bara passa aktuell båge.

Vill ogärna kassera dessa - även om dem stilmässigt lämnar en del att önska - då dem sitter ruskigt skönt även när jag sportar.
9FD6776A-3694-4FA6-A9A2-449B2E65A584.jpeg

142E67CB-A486-4D12-A1D2-71D4BD6859EB.jpeg

49E2F691-B451-4CB0-830E-BCFE9EDD1308.jpeg
Det är nog bara gå till en återförsäljare av RB och höra om det går att beställa. Kanske att dom kan sätta in något av deras egna glas i
 

St Maxime

KS Explorers Club
Det är nog bara gå till en återförsäljare av RB och höra om det går att beställa. Kanske att dom kan sätta in något av deras egna glas i

Tack!

Precis vad jag trodde och gjorde, men fick nekande svar varför jag tänkte stt jag kollar om ngn hade annat bra förslag:)

Men börjar med att kolla en till återförsäljare.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Tycker egentligen att sportglasögon är fula men dessa är extremt komfortabla och bra. Julbo Camino
0AD0445B-82BE-4E9C-BBFB-9CB156E46269.jpeg
 

Jimmy_Vegas

Omega
2-Faktor
Köpte just ett par AO piloter, någon annan som upplever att dom lätt glider av näsan om du böjer fram huvudet? Dom har ju ingen bygel bakom örat utan raka skalmar.

Annars helnöjd med dom :)
 

feffe79

Cartier
Är det bara jag som kör på fulpiloter från typ Thailand etc? Orka köpa asdyra brickor som ungen sabbar om man lämnar dem på en solstol i 10 min.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som kör på fulpiloter från typ Thailand etc? Orka köpa asdyra brickor som ungen sabbar om man lämnar dem på en solstol i 10 min.
I denna tråden, antagligen ;) Personligen har jag aldrig burit såna "fulpiloter" då jag har känsliga ögon. Utöver det så uppskattar jag kvalité och ingen av mina fem barn har sabbat några av mina glasögon :happyhappy:
 

feffe79

Cartier
I denna tråden, antagligen ;) Personligen har jag aldrig burit såna "fulpiloter" då jag har känsliga ögon. Utöver det så uppskattar jag kvalité och ingen av mina fem barn har sabbat några av mina glasögon :happyhappy:
Nä det är väl att jag tycker det tar emot att pröjsa 1000:- + för ett par solbrillor man använder typ 3v om året max men då behöver jag inga slipade etc men jag har märkt att många här på forumet verkar ha jäkligt bra med stålar. Nu för tiden får man ju polaroidbrillor för småpengar så att det måste stå Ray Ban på dom klarar jag mig utan.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
I denna tråden, antagligen ;) Personligen har jag aldrig burit såna "fulpiloter" då jag har känsliga ögon. Utöver det så uppskattar jag kvalité och ingen av mina fem barn har sabbat några av mina glasögon :happyhappy:
Du sålde ett par RB med orange glas förra året, har du kvar de å är de fortfarande till salu?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Har nu byggt upp en bra samling tycker jag...
Ett par clubmaster ca 8 år gamla. Älskar glasen i dom...
Ett par med läsglas från havealook.dk som inte är nåt speciellt men som används flitigt då långsyntheten gjort sig påmind mer och mer... nyss läst ut Lazarus med dom på...
Ett par till rayban piloter som enbart används och ligger i bilen. Perfekta glas som sagt...
Ett par Julbo sport med sidoskydd som är extremt lätta och bekväma.
Ett par moscot Lemtosh på väg in. Tänker att de kommer passa perfekt till fördrink på sommaren
 
Topp