• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om solglasögon

ScubaKing

Audemars
Kör uteslutande Vintage Ray Ban (Bausch and Lomb). Dem mest välbyggda glasögonen på marknaden enligt mig. Otroligt coola med sin 70-tals design. Dock rätt svåra att finna nu för tiden i gott skick.

maxresdefault.jpg

74a7c3c37400d4a93d78a154d8b17eac.jpg

2603263_master.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nä det är väl att jag tycker det tar emot att pröjsa 1000:- + för ett par solbrillor man använder typ 3v om året max men då behöver jag inga slipade etc men jag har märkt att många här på forumet verkar ha jäkligt bra med stålar. Nu för tiden får man ju polaroidbrillor för småpengar så att det måste stå Ray Ban på dom klarar jag mig utan.
Du är absolut inte ensam om att tänka så. Att Polaroid har både bra glas och bågar till små pengar är ju bra, men det finns större skillnader än bara "bra" och "pris" och att det är ett "känt märke" mellan exempelvis Polaroid och Maui Jim. Mycket forskning bakom färgspektra, mörkhet, material osv. Lite som att jämföra safirglas med plexi. Jag antar du skulle kunna hoppa in i Submariner tråden och köra samma reflektion, "Är det bara jag som kör på Steinhart etc? Orka köpa asdyra klockor som ungen sabbar om man lämnar dem i sandlådan i 10 min". ;) När det gäller Luxottica är dom glasögonvärldens Swatch Group. Dom har nästan hela marknaden, tillverkar nästan alla glas på marknaden, och har utbud ifrån det allra billigaste till svin dyrt. Givetvis både hög och låg kvalité och Fashion Brands.
Det är helt okej att tycka att det inte är din grej, men jag tror inte det kommer tillföra tråden något :)
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Någon som vett snarlika solglasögon som dessa:
9B5E9176-02A3-4CD3-98AD-C29E607D9DF5.png

08C8E85F-085D-4409-A831-CDE5BE92718F.png

Tror dessa kan vara Oliver Peoples, men kommer inte punga ut ~3k för ett par. :) Helst något annat än Ray-Ban runt ~1,5k. Tacksam för hjälp! :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
NOS Bausch & Lomb Balorama och Wayfarer
Balorama ifrån OS i Barcelona 1992
BE3842D3-F98F-4534-82FB-FFA5815BD276.jpeg

Innan jag behövde slipade glas var B&L favoriter och Balorama i synnerhet, med sina välvda bågar som skyddar även ifrån sidorna var dom perfekta när man körde mc.
För att bjuda på lite värdelöst vetande... Ja, jag kollade lika mycket på vilka solglasögon som bars i film och Tv som man numer registrerar klockor i media. :bag: Lasse Åbergs SOS är fylld av klassiker. Som grafiker gillar han färg, form och design, och i filmen finns både Balorama på Birgitte Söndregaard, Outdoorsman på Johan Rabeus, Piloter på Jon Skolmen, Olympian på Sten Ljunggren, Wayfarer på Per Eggers. Skulle inte förvåna mig om han fick en bra slant för den produktplaceringen ´88 när Ray Ban hade ett uppsving i Sverige. Den innehåller en del klockor också ;)
AziGbMgCUAEM-mH.jpg dsc_0150_549f1da72a6b2256f8836e34.jpg maxresdefault.jpg maxresdefault_2.jpg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bausch & Lomb Ambermatic glas vs Luxottica Ambermatic
180E6728-0774-4920-8EA5-2795BF7D65B8.jpeg

De vänstra glasen är B&L. Bärnstensgula som i solen mörknar till bruna. I kallt väder mörknar dom i en något gråare brun ton. Just dessa är ifrån ’86. De högra är Luxotticas re-issue av Ambermatic som släpptes till Ray Bans 75års jubileum . Många av Ray Bans tidigare avancerade glas är sprungna ur att Bausch & Lomb tog fram linser till bland annat satelliter åt NASA. Bausch & Lomb är fortfarande verksamma, men har inte varumärket Ray Ban kvar.
E39C2A89-87D9-4238-A6B4-A1FA2DFE755F.jpeg

Det är inte stor skillnad, men B&L linsen är varmare i tonen. Sjukt bra glas vid aktiviteter som gynnas av extra kontrast.
 

ScubaKing

Audemars
Bausch & Lomb Ambermatic glas vs Luxottica Ambermatic
180E6728-0774-4920-8EA5-2795BF7D65B8.jpeg

De vänstra glasen är B&L. Bärnstensgula som i solen mörknar till bruna. I kallt väder mörknar dom i en något gråare brun ton. Just dessa är ifrån ’86. De högra är Luxotticas re-issue av Ambermatic som släpptes till Ray Bans 75års jubileum . Många av Ray Bans tidigare avancerade glas är sprungna ur att Bausch & Lomb tog fram linser till bland annat satelliter åt NASA. Bausch & Lomb är fortfarande verksamma, men har inte varumärket Ray Ban kvar.
E39C2A89-87D9-4238-A6B4-A1FA2DFE755F.jpeg

Det är inte stor skillnad, men B&L linsen är varmare i tonen. Sjukt bra glas vid aktiviteter som gynnas av extra kontrast.

Hojta om du ledsnar på dem högra brillorna!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Du är absolut inte ensam om att tänka så. Att Polaroid har både bra glas och bågar till små pengar är ju bra, men det finns större skillnader än bara "bra" och "pris" och att det är ett "känt märke" mellan exempelvis Polaroid och Maui Jim. Mycket forskning bakom färgspektra, mörkhet, material osv. Lite som att jämföra safirglas med plexi. Jag antar du skulle kunna hoppa in i Submariner tråden och köra samma reflektion, "Är det bara jag som kör på Steinhart etc? Orka köpa asdyra klockor som ungen sabbar om man lämnar dem i sandlådan i 10 min". ;) När det gäller Luxottica är dom glasögonvärldens Swatch Group. Dom har nästan hela marknaden, tillverkar nästan alla glas på marknaden, och har utbud ifrån det allra billigaste till svin dyrt. Givetvis både hög och låg kvalité och Fashion Brands.
Det är helt okej att tycka att det inte är din grej, men jag tror inte det kommer tillföra tråden något :)
Ignorera honom, han var inne med samma argument i Weber vs Landmann tråden. Snubben verkar inte gilla kvalitet.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Bausch & Lomb Ambermatic glas vs Luxottica Ambermatic
180E6728-0774-4920-8EA5-2795BF7D65B8.jpeg

De vänstra glasen är B&L. Bärnstensgula som i solen mörknar till bruna. I kallt väder mörknar dom i en något gråare brun ton. Just dessa är ifrån ’86. De högra är Luxotticas re-issue av Ambermatic som släpptes till Ray Bans 75års jubileum . Många av Ray Bans tidigare avancerade glas är sprungna ur att Bausch & Lomb tog fram linser till bland annat satelliter åt NASA. Bausch & Lomb är fortfarande verksamma, men har inte varumärket Ray Ban kvar.
E39C2A89-87D9-4238-A6B4-A1FA2DFE755F.jpeg

Det är inte stor skillnad, men B&L linsen är varmare i tonen. Sjukt bra glas vid aktiviteter som gynnas av extra kontrast.
Precis de vänstra jag menade! Jag drar ett PM till dig när jag är tbx :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kör uteslutande Vintage Ray Ban (Bausch and Lomb). Dem mest välbyggda glasögonen på marknaden enligt mig. Otroligt coola med sin 70-tals design. Dock rätt svåra att finna nu för tiden i gott skick.

maxresdefault.jpg

74a7c3c37400d4a93d78a154d8b17eac.jpg

2603263_master.jpg
Skön samling :) Det var en period dom var riktigt produktiva och spottade ur sig de mest bizarra bågarna, men klassikerna står sig :cool:
Men ´70 tals designen är ju snarare 30-40 tal, otroligt nog :)
BL-Ray-Ban-USA-Ketch-Vintage-60s-Sunglasses.jpg

Riktiga ´60 talare :D
 
Senast ändrad:

johpe

Panerai
2-Faktor
Bausch & Lomb Ambermatic glas vs Luxottica Ambermatic
180E6728-0774-4920-8EA5-2795BF7D65B8.jpeg

De vänstra glasen är B&L. Bärnstensgula som i solen mörknar till bruna. I kallt väder mörknar dom i en något gråare brun ton. Just dessa är ifrån ’86. De högra är Luxotticas re-issue av Ambermatic som släpptes till Ray Bans 75års jubileum . Många av Ray Bans tidigare avancerade glas är sprungna ur att Bausch & Lomb tog fram linser till bland annat satelliter åt NASA. Bausch & Lomb är fortfarande verksamma, men har inte varumärket Ray Ban kvar.
E39C2A89-87D9-4238-A6B4-A1FA2DFE755F.jpeg

Det är inte stor skillnad, men B&L linsen är varmare i tonen. Sjukt bra glas vid aktiviteter som gynnas av extra kontrast.
En fråga; hur är uv-skyddet på ett par solglasögon från 60-70 tal? Tänker mig att tekniken utvecklats en del även inom det området på 50 år, och att det därför är bättre för ögonen att bära nya solglasögon.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
NOS Bausch & Lomb Balorama och Wayfarer
Balorama ifrån OS i Barcelona 1992
BE3842D3-F98F-4534-82FB-FFA5815BD276.jpeg

Innan jag behövde slipade glas var B&L favoriter och Balorama i synnerhet, med sina välvda bågar som skyddar även ifrån sidorna var dom perfekta när man körde mc.
För att bjuda på lite värdelöst vetande... Ja, jag kollade lika mycket på vilka solglasögon som bars i film och Tv som man numer registrerar klockor i media. :bag: Lasse Åbergs SOS är fylld av klassiker. Som grafiker gillar han färg, form och design, och i filmen finns både Balorama på Birgitte Söndregaard, Outdoorsman på Johan Rabeus, Piloter på Jon Skolmen, Olympian på Sten Ljunggren, Wayfarer på Per Eggers. Skulle inte förvåna mig om han fick en bra slant för den produktplaceringen ´88 när Ray Ban hade ett uppsving i Sverige. Den innehåller en del klockor också ;)
AziGbMgCUAEM-mH.jpg dsc_0150_549f1da72a6b2256f8836e34.jpg maxresdefault.jpg maxresdefault_2.jpg
Kul, det uppskattas. Jag själv har ett par NOS Wayfarer från 96 och OS i Atlanta. Eller ja, NOS fram tills i eftermiddag. Då ryker klistermärket.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En fråga; hur är uv-skyddet på ett par solglasögon från 60-70 tal? Tänker mig att tekniken utvecklats en del även inom det området på 50 år, och att det därför är bättre för ögonen att bära nya solglasögon.
När det gäller vintage Bausch & Lomb skulle jag varken oroa mig för UV-skyddet eller tekniken. Dom gjorde helt fantastiskt tekniska glas som håller i evigheter. Dom bärnstensfärgade Ambermatic glasen är alltså bärnstensgula i botten, blir mörkare i solen (fotokromatiska) OCH skiftar färg vid olika temperatur. Bruna i varmt klimat och grå/bruna i kallt. Jag tror inte det gjorts något liknande sedan dess. Jo, möjligen Essilor med sina Vantage och Transitions Drive wear. Den tekniska utvecklingen nu för tiden är verkligen inget mycket att skryta över när det gäller solglasögon, mycket på grund av Luxotticas dominans på marknaden. Så fort en uppstickare kommer köps dom antingen upp eller blir portade hos alla butiker som saluför Luxotticas produkter.
 
Topp